Prostoria 10. obljetnicu obilježava izložbom u Meštrovićevom paviljonu. Slave uspjeh, strast prema dizajnu i izradi namještaja

Unatrag deset godina Prostoria se razvila od jedne hale za ojastučeni namještaj u industrijski centar u Zagorju za proizvodnju svih segmenata namještaja

Revisiting Architecture by Prostoria / KD Vatroslav Lisinski. Sofe Layout i stolica Monk. Art direkcija: Biro / Photo: M. Mihaljević
FOTO: Marko Mihaljević

Stopostotna proizvodnja pod vlastitim krovom, 233 djelatnika od čega je 50 posto žena, a 50 posto muškaraca, 180 djelatnika u proizvodnji, 25 djelatnika u razvoju, čak četiri izložbena salona, 42 kolekcije, 130 komada namještaja, 13 dizajnera, preko 60 zemalja u kojima se prodaju te preko 1000 svjetskih trgovina u kojima su implementirani i točno desetljeće uspješnog postojanja. Znakovite su to brojke Prostorije, obiteljske tvrtke iz Zagorja koja je izgrađena na strasti prema stvaranju kvalitetnog namještaja koji već godinama oplemenjuje prostore u Hrvatskoj i diljem svijeta, a koja ovih dana slavi uspješnih 10 godina poslovanja.

Kako bi obilježili taj važan, prijelomni trenutak svog poslovanja, u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu organiziraju izložbu pod nazivom Prostoria 10 koja će se održati od 25. rujna do 8. listopada. U sklopu nje planiraju prikazati svoj dinamičan i strelovit razvoj kao međunarodnog dizajn-brenda namještaja sa snažnom proizvođačkom kulturom. Sofe Revolve, Match, Cloud, Up-Lift, stolice Rhomb, Monk, Dobra, fotelje Polygon, Strain i dr. samo su neki komadi namještaja koji već deset godina žive u hrvatskim prostorijama, a iz baze u Zagorju redovito odlaze u sve dijelove svijeta. Osim toga, izložba Prostoria 10 će prikazati i raznolikost njihovog dinamičkog razvoja kao dizajn-brenda namještaja sa snažnom proizvođačkom kulturom. A kako su ovo uzbudljivo događanje zamislili otkrio nam je više Tomislav Knezović, tvorac i vlasnik Prostorije.

Revisiting Architecture by Prostoria / KD Vatroslav Lisinski. Sofa Match, stolica Monk, stolić Polygon. Art direkcija: Biro Marko Mihaljević

“Ususret našoj 10. obljetnici svijet je usporio na način koji nitko nije mogao zamisliti. Pandemija koronavirusa ugrozila je ljudsko zdravlje i globalnu ekonomiju te nas prisilila na povlačenje u domove. Tako smo i mi postupili. Na neki smo se način začahurili u svojoj tvornici, jer ona je naš dom. Kao i svi drugi, mi smo također o svemu temeljito promislili te smo se ogoljeli do srži” poručio je ovaj netipični biznismen te istaknuo kako će upravo ova izložba predstaviti sve ono od čega su sazdani, a kroz čiji ćemo postav koji u Meštrovićevog paviljonu potpisuje Grupa, dobiti priliku doživjeti Prostoriju puno dublje.

No, vratimo se malo u prošlost. Identitet Prostorije nije bio unaprijed projektiran, već je spontano izrastao iz jezika dizajna samih proizvoda čiji bi se manifest mogao svesti na poboljšanu funkcionalnost proizvoda koja rezultira decentnom formom i vrhunskom udobnošću. Nekoliko godina od osnutka i redovitih prezentacija na svim ključnim svjetskim sajmovima, proizvodnja je eksplodirala jer je internacionalno tržište prepoznalo kvalitetu njihove proizvodnje i dizajna.

Revisiting Architecture by Prostoria / KD Vatroslav Lisinski. Fotelja Up-Lift. Art direkcija: Biro Marko Mihaljević

Jedna od najvećih prednosti Prostorije svakako je činjenica da su svoju proizvodnju namještaja smjestili ispod jednog krova u Hrvatskom Zagorju što ju je dosad više puta pokazalo konkurentnom. Unatrag deset godina razvila se tako od jedne hale za ojastučeni namještaj u industrijski centar za proizvodnju svih segmenata namještaja, čija je premisa research-based design koji s jednog mjesta odlazi u javne i rezidencijalne interijere u čitavom svijetu. Sve ovo skupa okupljeno na jedinstvenoj lokaciji posebno je došlo do izražaja u aktualnim trenucima pandemije koja ne jenjava.

Naime, dok je sve bilo zatvoreno imali su sreću da su svi njihovi majstori i strojevi mogli nastaviti s proizvodnjom, a dizajneri i inženjeri razvijali su i testirali nove prototipove. Knezović ističe kako su pritom imali dovoljno vremena prepustiti se istraživanju materijala i tehnologije, ali i usavršavanju kreiranja namještaja s kojim žele da živite cijeli život.

Revisiting Architecture by Prostoria / Kockica. Fotelje Trifidae. Mozaik, autor: Zlatko Prica. Art direkcija: Biro Jure Živković

Istovremeno, shvatili su i kako je promijenjen način na koji su do tada koristili stambene i poslovne prostore, gdje je dom postao glavna pozornica svih životnih aktivnosti, a s tim je došla potraga i za novom vrstom udobnosti i sigurnosti koju su u Prostoriji odmah prigrlili i odlučili implementirati u svoj rad. Ono što posebno cijene u ovom trenutku proslave svoje 10. godišnjice svakako je i značajan pomak ukazivanja povjerenja od strane individualnih naručitelja.

S druge strane, ono što je bitno naglasiti jest i da je Prostoria izrasla na ruševinama nekad brojne hrvatske industrijske proizvodnje namještaja te nastala bez predvodnika u regionalnoj industriji, ali s vremenom to sama postala. Svojim je pionirskim poslovnim putem na ovim područjima ohrabrila i druge hrvatske te regionalne proizvođače namještaja da usvoje dizajn kao premisu svojeg razvoja. Upravo zbog toga proglašena je vodećom tvrtkom iz regije za svoj doprinos širenja kulture dizajna u poslovanju, od strane 58. Međunarodnog sajma namještaja u Beogradu.

Revisiting Architecture by Prostoria / KD Vatroslav Lisinski. Sofa Absent. Art direkcija: Biro Marko Mihaljević

Kroz godine rasta Prostoria danas za sebe može reći kako je otvorena za razvoj i promjene te da su upornost i istraživački duh vođen stvaranjem novih vrijednosti njihovi kontinuirani procesi. Njihov industrijski kompleks, koliko god golem bio, u svojoj je osnovi kreativna radionica u kojoj su proteklih deset godina mnogi izrasli u vrsne majstore – majstore koji su učili od dizajnera i dizajnere koji su učili od majstora prolazeći višemjesečne, a nekada i višegodišnje procese razvoja pojedinog proizvoda.

Malo je reći da ono što ondje nastaje nisu samo proizvodi, već i živo znanje te suradnički odnosi unutar tima kao jezgre djelovanja Prostorije. Kao odraz funkcionalnog minimalizma, Prostorijini proizvodi postali su aktivnim graditeljima suvremene hrvatske kulture dizajna. I iako je dizajn korjenito definirao njihov portfolio proizvoda i identitet brenda, primarno je prihvaćen kao metoda za postizanje autentičnosti i cjelokupne kakvoće proizvoda. Dizajn ih je, kako poručuju, potaknuo na daljnja istraživanja proizvodnih tehnologija i različitih mogućnosti koje materijali mogu pružiti.

Revisiting Architecture by Prostoria / Poglavarstvo Grada Zagreba. Fotelja Polygon. Art direkcija: Biro Jure Živković

Sve to skupa žele sada podijeliti u sklopu spomenute izložbe kada prvi put predstavljaju i fotografski projekt Revisiting Architecture (art direkcija: Biro arhitekti) kojim se povezuju vrijednosti modernističke arhitekture Zagreba s jezikom dizajna produkata iz Prostorije, a radi se o nasljeđu koje je temelj i inspiracija njezinom jeziku dizajna proizvoda. Ovaj slikovni esej koji ćemo uskoro imati prilike vidjeti fotografiran je u Poglavarstvu Grada Zagreba, KD Vatroslav Lisinski, Pučkom otvorenom učilištu Zagreb, Kockici i Rumunjskom paviljonu na Zagrebačkom velesajmu.

“Naša je želja bila svijetu predstaviti arhitektonske dragulje Zagreba koji su pomalo zaboravljeni. Sve ove lokalne vrijednosti objedinili smo u jedinstveni holistički jezik koji će prezentirati snagu lokalnog stvaralaštva hrvatskim građanima, ali i međunarodnoj javnosti” objašnjava Knezović kojem je zarazu prema dobrom dizajnu prenijela u biti supruga arhitektica, a nadogradio ju je svojim senzibilitetom prema kvalitetnoj izvedbi. Upravo je ova sinergija dodatno dinamizirana suradnjom s dizajnerima u Prostoriji, a kao svojevrstan pothvat preslikan je na sve suradnike tijekom godina rada.

Revisiting Architecture by Prostoria / Rumunjski paviljon, Zagrebački velesajam. Sofa Seam. Art direkcija: Biro Marko Mihaljević

Osim projekta Revisiting Architecture, na izložbi Prostoria 10 će se predstaviti kompleksan proces razvoja proizvoda zasnovan na pomicanju granica materijala i forme te principima održivosti. Skulpture Esencija (autor: studio Boir) tematiziraju prirodne materijale i majstorske vještine u Prostoriji, dok su instalacije Umjetnost u tvornici kiparice Anđele Vilić, koja je već devet godina zaposlena u Prostoriji, nastale od ostataka materijala iz proizvodnje koji se definiraju kao otpad, a ona im kroz svoj umjetnički koncept ugrađuje novo značenje.

Revisiting Architecture by Prostoria / Pučko otvoreno učilište Zagreb. Stolica Piun. Art direkcija: Biro Marko Mihaljević

Štof by Prostoria predstavlja se pak svojom kolekcijom dizajnerskih torbi koje će se i moći kupiti u muzejskom dućanu na izložbi, a izrađene su od ostataka tkanina iz proizvodnje. Posljednje i ne manje važno svakako je i interaktivna umjetnička instalacija Prostoria Net koja će uoči i za vrijeme izložbe biti postavljena ispred Paviljona poput velikog urbanog namještaja za druženje građana. Autor je Numen/ForUse, a izrađena je u pogonu za obradu metala Prostorije te simbolizira inovativni duh ovog brenda.

Ulaz na izložbu Prostoria 10 koja na jedan poseban način progovara o strasti prema dizajnu i izradi namještaja slobodan je za sve građane, a mi svakako predlažemo da je posjetite i sudjelujete u slavlju ove zbilja uspješne hrvatske priče.

Revisiting Architecture by Prostoria / Poglavarstvo Grada Zagreba. Fotelje Umomoku. Art direkcija: Biro Jure Živković