Proveli smo anketu o sigurnosti na internetu. O dvjema stvarima ne brinemo dovoljno, a rizik je velik

Kibernetički kriminal u stalnom je porastu, stoga je pametno korištenje interneta važnije nego ikada

FOTO: Unsplash

Opasnosti i rizik na internetu u stalnom su porastu, kazuju statistike predstavljene u izvješću o kibernetičkom kriminalu za 2022. godinu, Cybersecurity Venturesa.

Predviđa se da će trošak kibernetičkog kriminala dosegnuti 8 trilijuna dolara u 2023., a do 2025. godine mogao bi porasti na 10,5 trilijuna dolara. Godišnje se tako dogodi oko 800.000 cyber napada diljem svijeta, a svakih četrdesetak sekundi netko postaje žrtvom hakerskog napada.

U Hrvatskoj su se pak tijekom svibnja na prvom mjestu računalno-sigurnosnih incidenata nalazili phishing napadi s 40 posto učestalosti. Slijede ih otkrivanje zaporki, sustavi zaraženi zlonamjernim kodom, phishing URL i scamovi.

Sigurnost je važnija nego ikada

Zato je danas, više nego ikada, svu pažnju potrebno usmjeriti na sigurno korištenje interneta i svih njegovih usluga i mogućnosti jer posljedice, nažalost, mogu biti vrlo opasne.

Od krađe vrijednih podataka, identiteta i financijskih sredstava, preko hakerskih ucjena pa sve do manipuliranja sadržajem i rušenja čitavih sustava važnih ustanova i velikih korporacija.

U sprječavanju istih potrebno je slijediti neke od temeljnih pravila za sigurnost na internetu. To su, između ostaloga, surfanje provjerenim i sigurnim stranicama, čuvanje osobnih podataka poput zaporki i kartičnih podataka te oprezno preuzimanje aplikacija, datoteka ili programa putem interneta.

Od iznimne je važnosti pažnju usmjeriti i na elektroničku poštu budući da većina prevara dolazi iz tog izvora, stoga je potrebno s dozom opreznosti otvarati poruke, pritiskati linkove te dvostruko provjeravati istinitost dobivenog sadržaja.

Osvrnite se na vlastite navike

No, prije nego što savjetujemo druge, moramo se osvrnuti i na vlastito ponašanje na internetu. Stoga smo unutar redakcije proveli anketu kako bismo uvidjeli koje to pogreške mi najčešće radimo te u što moramo uložiti više truda za vlastitu sigurnost. U anketi je sudjelovalo 22 kolega.

Njih pet je do sada bilo hakerski napadnuto, a samo njih dvoje žrtvom online prevare. Točno 50 posto ispitanika redovito dobiva spam e-mailove, njih 40,9 posto gotovo svaki dan, dok tek 9,1 posto vrlo rijetko, gotovo nikada. Lažni profili na društvenim mrežama 20 kolega javljaju se ponekad i vrlo često, dok se samo dvije osobe s time nikada nisu susrele.

Dva najveća problema čijih mogućih posljedica nismo svjesni vide se pak u odgovorima na dva vrlo važna pitanja – ‘Ažuriraš li redovno antivirusne programe i postavke firewalla na računalu?’ te ‘Mijenjaš li redovito svoje lozinke na profilima društvenih mreža i e-mailovima?’.

Na prvo pitanje tek su tri osobe odgovorile da to čine uvijek kada je dostupno ažuriranje, njih 14 to čini ponekad, dok pet kolega uopće na to ne obraća pažnju. Što se tiče redovitog mijenjanja lozinki, rezultati su nam poražavajući jer tek tri osobe iz redakcije to čine redovito.

Postanite bolji online

Upravo zbog takvih vrlo čestih pogrešaka mnogih, A1 Hrvatska u suradnji s Centrom za sigurniji internet, pokrenuo je kampanju #BoljiOnline kako bi naglasio važnost poboljšanja sigurnosti svih korisnika na mreži. U sklopu kampanje, kreirana je istoimena platforma za edukaciju o sigurnosti u online svijetu.

Sve korisnike mreže tako educiraju o, primjerice, odgovornom gejmanju kroz video #GejmajOdgovorno s poznatim hrvatskim gejmerima, u Školi odgovornog influensanja pak sve influencere upozoravaju na važnost savjesnog ponašanja, a ujedno su i napravili serijal videa u kojem influenceri otkrivaju kako izbjeći neprikladan sadržaj na internetu.

Kroz A1 Safenet SVEznalica dostupan je i prvi kviz znanja o online sigurnosti, a Playscape predstavlja digitalnu platformu u kojoj je svijet izgrađen u Minecraftu te je posvećen temi sigurnosti s ciljem da zanimljiv način prikaže važan sadržaj.

Kao partner Centra za sigurniji internet, A1 Hrvatska povodom Dana sigurnijeg interneta organizira i aktivnosti u školama diljem Hrvatske kojima promiče odgovorno korištenje tehnologija.

Online trgovini pristupamo uz oprez

Na svu sreću, podatke u redakciji dobro čuvamo pa tako više od 50 posto kolega jako pazi na zaštitu osobnih i kartičnih podataka, 15 kolega svoje zaporke nikada ne dijeli ni s kime, a njih sedam ih ponekad dijeli isključivo s bliskim osobama. Nitko ih nikada ne dijeli bez razmišljanja.

Kada je riječ o kupnji putem interneta, 59 posto kolega uvijek istraži stranice, prodavatelje i uvjete trgovine prije same kupnje te im je jako bitno kupovati samo s pouzdanih i unaprijed provjerenih stranica.

Isto toliko njih online kupuje samo ponekad, ovisno o tome što im je potrebno. Gotovo 23 posto kolega online trgovinama pristupa vrlo često dok 18 posto njih kupnju putem interneta izbjegava što je više moguće, ponajprije jer su svjesni potencijalnih rizika.


Sadržaj nastao u suradnji s A1 Hrvatska.