Pravilnik upotrebi kolačića
Portal Telegram.hr unaprijedio je politiku privatnosti i korištenja takozvanih cookiesa, u skladu s novom europskom regulativom. Cookiese koristimo kako bismo mogli pružati našu online uslugu, analizirati korištenje sadržaja, nuditi oglašivačka rješenja, kao i za ostale funkcionalnosti koje ne bismo mogli pružati bez cookiesa. Daljnjim korištenjem ovog portala pristajete na korištenje cookiesa. Ovdje možete saznati više o zaštiti privatnosti i postavkama cookiesa

Psihologinja s Harvarda objašnjava zašto novogodišnje odluke mogu nanijeti dosta štete i kako to izbjeći

Loše je oslanjati se na vanjske faktore i fokusirati se na negativnosti

ZADNJA IZMJENA: pro 27, 2015
Foto: Amy Cuddy/aspeninstitute-internal/Flickr

Bliži se 1. siječnja, što znači da će većina nas uskoro opet početi donositi novogodišnje odluke, a svi smo svjesni koliki se postotak tih odluka zaista i ostvari u nadolazećoj godini – i on je vrlo mali.

No, osim toga što ih vrlo vjerojatno nećemo ispuniti, te odluke mogu nam donijeti više štete nego koristi, tvrdi socijalna psihologinja s Harvarda i autorica nove knjige Presence, Amy Cuddy.

“Poprilično smo loši kad je riječ o postavljanju razumnih i izvedivih ciljeva, a kad ne uspijemo ispuniti nerazumno postavljene ciljeve, postajemo nervozni i smanjuje nam se samopouzdanje”, izjavila je Cuddy za Business Insider. U svojoj novoj knjizi Cuddy objašnjava koliko je važno ostati dosljedan sebi, jer nam to pomaže smanjiti stres i ostvariti puni potencijal.

A ovo su četiri loše strane povezane s donošenjem novogodišnjih odluka koje je Cuddy izdvojila na temelju svog dugogodišnjeg iskustva rada u polju socijalne psihologije.

Na odluke gledate previše odlučno i ne nalazite mjesta za varijacije

Sigurno nećete baš uvijek odlaziti u teretanu točno 3 puta tjedno
Sigurno nećete baš uvijek odlaziti u teretanu točno 3 puta tjedno Jerry Shackelford/Flickr

“Ljudi idu na sve ili ništa kada je riječ o onome što u novoj godini žele postići, što je u startu loše, jer zasigurno nećete baš stalno biti u mogućnosti odlaziti u teretanu točno tri puta tjedno”, tvrdi Cuddy.

Možda ćete odlučno početi odlaziti u teretanu točno toliko puta tjedno koliko ste zacrtali novogodišnjom odlukom, no onda će vas prehlada zadržati u kući na nekoliko tjedana i sve će pasti u vodu.

Također, s druge strane, poprilično je loše postavljati ciljeve koji su vrlo slabo definirati, poput recimo odluke da ćete pronaći posao, jer niste točno odredili kakav posao i gdje ćete tražiti, zbog čega ne postoji nešto za što se možete uhvatiti u tom traženju i zbog čega ne znate odakle početi.

U odlukama se koncentrirate na negativnosti

Reći da više nikad nećemo jesti nezdravu hranu nije pravilno
Reći da više nikad nećete jesti nezdravu hranu nije pravilno peaarl/Flickr

“Ljudi se obično fokusiraju na ono što kod sebe žele promijeniti i na stvari koje im se na njima ne sviđaju. A kada to činite, oko sebe stvarate negativne emocije i energiju, koje onda većinom smanjuju motivaciju”, objašnjava Cuddy.

Reći: “Više nikada neću jesti junk food” nije toliko pametno, jer na taj način ocrnjujete sami sebe i ono što ste do sada radili. Pametnije je reći: “Zdravije ću se hraniti”, jer ćete na taj način ostati motivirani i optimistični te ćete vjerojatno uspješnije provesti svoju odluku.

Fokusirate se na rezultat, a ne na proces

Trebamo se koncentrirati na samo trčanje, a ne na njegov cilj
Trebate se koncentrirati na samo trčanje, a ne na njegov cilj Alex/Flickr

“Ukoliko odlučite prohodati 160 kilometara, a cijelo se vrijeme koncentrirate na tu brojku 160 i samo čekate stići do cilja, to će vas cijelim putem demoralizirati. Osjećati ćete se loše jer ćete neprestano uspoređivati brojku na kojoj se trenutno nalazite s onom koju želite postići”, tvrdi Cuddy.

Oslanjate se na vanjske faktore

Nije dobro kriviti druge za vlastiti neuspjeh
Nije dobro kriviti druge za vlastiti neuspjeh euan_griffiths/Flickr

I za kraj, jako je loše uključiti druge ljude ili određene elemente sreće u vaše novogodišnje odluke. Ukoliko želite dobiti promaknuće na poslu, najbolje je da se fokusirate samo na sebe i na korake koje činite kako biste se približili svome cilju. No, ako u startu ustvrdite kako ste beskorisni ukoliko ne dobijete željeno promaknuće te se pritom izvlačite na narav svog šefa ili neki drugi vanjski utjecaj, otežat ćete si posao.

U svojoj knjizi Cuddy predlaže samostalno promicanje – proces neprestanog postavljanja manjih ciljeva, kako biste na posljetku došli do onog većeg, željenog cilja. I iako općenito nije ljubiteljica novogodišnjih odluka, Cuddy tvrdi kako ljudima uvijek predlaže postavljanje više tih manjih i razumnijih ciljeva, koji pružaju mogućnost za napredovanje i ne uzrokuju previše stresa.

Cuddy objašnjava kako je sama sebi jedne godine za cilj postavila “da se zaljubi u trčanje”, ali je pritom izbjegavala konkretne brojeve kilometara koje želi pretrčati ili postavljanje određene brzine trčanja. Počela je laganijim tempom, a zatim su njen tempo, kao i njena ljubav prema trčanju, samo rasli.

Vlatka Ernečić
Telegram autor
515 članaka Više o autoru
Više s weba
Ostanite uz telegramov program