Rupert Murdoch, poznat i po tome što svjetske klimatske promjene smatra izmišljotinom, upravo je kupio novine National Geographic

21st Century Fox platio je 725 milijuna dolara za čak 73 posto udjela

SUN VALLEY, ID - JULY 08: Rupert Murdoch, Executive -co-Chairman of 21st Century Fox, attends the Allen & Company Sun Valley Conference on July 8, 2015 in Sun Valley, Idaho. Many of the worlds wealthiest and most powerful business people from media, finance, and technology attend the annual week-long conference which is in its 33nd year.   Scott Olson/Getty Images/AFP
FOTO: AFP

Od osnutka 1888. godine pa sve do ovog tjedna, The National Geographic bio je neprofitna publikacija. No, u srijedu ga je kupila kompanija 21st Century Fox koju vodi obitelj Ruperta Murdocha. Većinski udio su kupili za 725 milijuna dolara čime su dobili 73 posto udjela u partnerstvu dok 27 posto udjela ostaje National Geographic Societyju.

National Geographic je u partnerstvo s ovom medijskom kompanijom (koja je dio Murdochove desničarske propagandne mašinerije) ušao zbog krize medija te pada profita kako bi se publikacija očuvala. “Shvatili smo da bi rezanje troškova u kompaniji samo privremeno saniralo probleme te da bi to bilo samo privremeno rješenje”, rekao je Gary Knell, direktor National Geographic Societyja.

Čak su i neki urednici užasnuti

Naslovnica uglednog časopisa
Naslovnica uglednog časopisa National Geographic

U prilog tome ide i činjenica da se National Geographic danas prodaje u tri i pol milijuna primjeraka na engleskom jeziku te još tri milijuna na drugim jezicima dok je na svom vrhuncu prodavao čak 12 milijuna primjeraka samo na engleskom jeziku.

No, brojni pretplatnici, ali i zaposlenici National Geographica izrazili su strahove da će se ovo odraziti na uređivačku politiku te kvalitetu National Geographica koji je oduvijek pružao potporu znanstvenicima, njihovim istraživanjima te otkrićima. Naime, medijski magnat Rupert Murdoch dobro je poznat po negiranju klimatskih promjena koje naziva izmišljotinama. “Klimatske promjene se događaju otkako naš planet postoji i uvijek će se pomalo događati. U ovom trenutku se sjeverni pol topi, ali južni pol postaje veći”, jedan je od njegovih komentara.

Naravno, Murdoch je još poznatiji je po svom tabloidnom novinarstvu koje se očituje kroz Foxove informativne kanale te časopise poput britanskog Fox Newsa i The Suna. Zbog toga, kako pišu američki mediji, ne čudi komentar jednog od urednika National Geographica, koji je želio ostati anoniman, koji je za Washington Post samo kratko rekao: “Užas!”

“Dajem National Geographicu 18 mjeseci prije nego što objave svoj prvi članak o negiranju klimatskih promjena”, jedan je od brojnih negativnih komentara koji su osvanuli na Twitteru, a ovaj potpisuje američki pisac Greg Stolze.

Zasad se ne planiraju petljati u uređivačku politiku

Autori zasad ne moraju strahovati za svoje teme
Autori zasad ne moraju strahovati za svoje teme National Geographic

Obitelj Murdoch bi do kraja godine trebala preuzeti dio vodstva u National Geographicom i svim njegovim izdanjima, ali kako piše Washington Post, upravni odbor će se sastaviti od jednakog broja predstavnika Foxa i National Geographic Societyja.

Hoće li tad multimilijunskom publikacijom upravljati sam Rupert ili jedan od njegovih sinova, još nije poznato. Naime, ranije ove godine najavljeno je kako se Murdoch planira povući s čela medijske kompanije 21. Century Fox, a upravo nakon sklapanja ugovora o kupnji udjela u National Geographicu, zaposlenicima se obratio njegov najmlađi sin James koji ujedno i Foxov izvršni direktor.

U formalnom obraćanju je izrazio svoje divljenje njihovom radu i djelu dodajući kako je vjerni čitatelj još od djetinjstva. Također je dodao kako zasad nemaju namjeru mijenjati uređivačku politiku časopisa.

National Geographic i Fox surađuju još od 1997.

Oduvijek daju potpore znanstvenicima i njihovim istraživanjima
Oduvijek daju potpore znanstvenicima i njihovim istraživanjima National Geographic

Iako je ova vijest vrlo brzo odjeknula drugim medijima, valja istaknuti kako ovo nije prvi put da National Geographic ulazi u partnerstvo s Foxom. Još 1997. godine lansiran je National Geographicov televizijski kanal u suradnji s Foxom, a ova suradnja kasnije rezultirala pokretanjem i manjih kanala te dosta isplativim biznisom koji je samo prošle godine ostvario profit od 400 milijuna dolara.

No, Foxu se često predbacivalo što svoju uređivačku politiku reflektira na programe i projekte naNational Geographic Channelu, a nekim projektima nisu bili zadovoljni ni sami članovi National Geographic Societyja. Recimo, Doomsday Preppers o ljudima koji se pripremaju za smak svijeta te Banged Up Abroad o horor pričama ljudi koji su proživjeli čudne stvari tijekom odmora u inozemstvu.

Činjenica jest da su to projekti koji su donijeli dosta novca i Foxu i National Geographicu, ali su se odmaknuli od bitnih i znanstveno te društveno relevantnih tema, ali i vrhunske fotografije.