Skrivene opasnosti soljenja cesta kada je temperatura ispod nule

Taloži se u površinskim i podzemnim vodama

FOTO: Ivo Čagalj/PIXSELL

S niskim temperaturama i padalinama počinje posipanje cesta solju. Točka smrzavanja slane vode niža je od temperature čiste vode, pa posipanje soli po ledu ili snijegu može ubrzati proces otapanja, otvarajući ceste za promet i čineći ih sigurnijima.

Ali sve te silne količine soli koje se bacaju po cestama moraju negdje otići. Nakon što se otopi i podijeli na ione natrija i klorida, odnosi se otjecanjem i taloži u površinske vode (potoci, jezera i rijeke) i podzemne vode, piše Smithsonian.

Sol za ceste su otrov

Sjetite se kako sol može nagristi automobil, pa nije iznenađujuće kakav problem predstavlja za okoliš, toliki da je još prije 20 godina Kanada sol za ceste kategorizirala kao otrov i postavila nove smjernice o upotrebi soli.

Grupa znanstvenika koja je pratila razine soli u rijeci Mohawk, u sjevernom dijelu države New York, od 1952. do 1998. godine, otkrila je da su koncentracije natrija i klorida porasle za 130 odnosno 243 posto, a glavni razlog je posipanje cesta solju.

U novije vrijeme studija provedena na jugoistoku države New York, od 1986. do 2005. godine, otkrila je sličan obrazac porasta.

Prodire u podzemne vode

Kako se kloridi lakše prenose od natrij klorida, oni su veća briga i mogu utjecati na upotrebu vode za piće jer prodire u podzemne vode.

Ovo je posebno velik problem za ljude koji ne smiju konzumirati previše soli. Ipak, jedna je studija pokazala da je manje od 2 posto bunara za piće imalo razinu klorida koja je premašila standarde.

Opasnost za vodene organizme

Zagađenje cesta solju veći je problem za okoliš i organizme koji u njemu žive. Procjenjuje se da su koncentracije klorida iznad 800 ppm štetne za većinu slatkovodnih vodenih organizama jer visoke razine ometaju način na koji životinje reguliraju unos soli u tijelo.

Klorid iz soli za ceste može negativno utjecati na preživljavanje vodozemca, daždevnjaka, žaba, biljaka, riba i drugih organizama, pokazale su studije.

Stradavaju i biljke

Šire, povišene koncentracije soli mogu smanjiti količinu vode u jezerima i ribnjacima jer sol utječe na gustoću vode, sprječavajući kisik da dopre do donjih slojeva.

Može utjecati na prirodni kemijski sastav vode, smanjujući količinu hranjivih tvari. Visokokoncentrirana sol za ceste može dehidrirati i ubiti drveće i biljke koje rastu uz prometnice, stvarajući pustinjske uvjete jer biljke teško upijaju vodu.

Kako smanjiti sol dok odleđujemo ceste?

Postoje pokušaji soljenja prije oluje, umjesto poslije, što može spriječiti da se snijeg i led vežu za asfalt, čineći čišćenje nakon oluje lakšim i omogućavajući cestarima da troše manje soli.

Miješanje soli s malom količinom vode omogućava veće širenje, a miješanje s pijeskom i šljunkom omogućava lakše lijepljenje i poboljšava prianjanje automobila.

Isprobavaju se i alternativne smjese za odleđivanje, kao što su sok od repe, melasa od šećerne trske, salamura od sira. Miješaju se sa soli da se smanji opterećenje okoliša kloridima. Ovo ne eliminira upotrebu soli, ali se smanjuje količina koja se baca na ceste.