Studija koja bi se mnogima mogla dopasti: ljudi koji voze skupe aute bezobrazniji su vozači

Jedno američko i jedno finsko istraživanje s gotovo identičnim rezultatom

FOTO: Unsplash

Nova studija znanstvenika sa sveučilišta u Las Vegasu ustanovila je da vozači skupih auta rjeđe propuštaju pješake preko zebre, s tri posto manjom šansom za svakih tisuću dolara vrijednosti automobila. Znanstvenici su krenuli s pretpostavkom da vlasnici skupih automobila osjećaju superiornost nad vozačima jeftinijih automobila, pa imaju nižu empatiju prema pješacima koji čekaju trenutak milosti da ih se pusti preko prijelaza.

Za svoje istraživanje, zamolili su nekoliko dobrovoljaca da prijeđu cestu nekoliko stotina puta, dok bi oni snimali događanja na zebri, te kasnije analizirali snimke ponašanja vozača. Znanstvenici su za test iskoristili dvoje muškaraca, jednog crnca i jednog bijelca, te dvije žene, također jednu bjelkinju i jednu crnkinju. Ustanovili su da se automobili zaustavljaju samo 31 posto vremena za obje žene i bijelca, dok se ukupno zaustavljaju 24 posto puta za muškarce, te 25 posto puta za tamnopute dobrovoljce.

Vrijednost automobila ukazuje na šanse za propuštanje

No, najbolji način za pretpostaviti hoće li ih automobil propustiti je njegova cijena. “Distanciranje i manja sposobnost za sagledavanje osjećaja drugih, uz snažan osjećaj nadmoći i narcizma, može posljedično dovesti do manje razine empatije prema pješacima”, tvrde znanstvenici u svojoj studiji.

Još jedna, finska studija objavljena prošlog mjeseca ustanovila je da se muškarci koji imaju luksuzne i upadljive automobile ponašaju tvrdoglavo, nerazumno i bez empatije. Prema studiji napravljenoj na 1892 vozača, znanstvenici sa sveučilišta u Helsinkiju ustanovili su da su neljubazni ljudi često privučeni automobilima većeg statusa.

Često su to sebični muškarci

“Ustanovili smo da vozači koji ne propuštaju pješake i prolaze kroz crveno najčešće voze brze njemačke automobile”, istaknuo je Jan-Erik Lönnqvist s helsinškog sveučilišta u objavi.

Na uzorku finskih vozača, Lönnqvist je pokušao ustanoviti koji tip ljudi češće kupuje skupi automobil. “Odgovor je bio jasan. Sebični muškarci koji su tvrdoglavi i bez empatije su češće privučeni automobilima visokog statusa poput Audija, Mercedesa i BMW-a. Te karakterne osobine objašnjavaju želju tih ljudi za posjedovanjem proizvoda koje im nose visoki status, a te iste osobine objašnjavaju zašto češće krše prometna pravila od ostalih”, istaknuo je Finac.