Nekad je nužno odabrati stranu

Sve više roditelja se žali da im djecu, zbog korone, tjeraju da sjede na vjeronauku

Ministarstvo se pravi da se njih to ne tiče, sve ovisi o dobroj volji ravnatelja i učitelja

I u novoj školskoj godini, opterećenoj strogim epidemiološkim smjernicama zbog koronavirusa, javio se problem smještanja vjeronauka u raspored sati učenika. Tako je već godinama; nisu rijetkost roditeljske priče o djeci koja ne pohađaju taj predmet pa, zato što je smješten usred rasporeda, vrijeme krate na hodnicima. Telegram je krajem kolovoza objavio priču o učenicima od 1. do 4. razreda zagrebačke Osnovne škole Mladost, koji su dobili naputak da će za vrijeme vjeronauka, iako na njega nisu upisani, morati sjediti u razredu.

Večeras je, pak, Index objavio kako su mnoge druge škole u Hrvatskoj odlučile da učenici koji ne pohađaju vjeronauk, za vrijeme istoga ne smiju napuštati učionicu. To se odnosi na situacije u kojima je vjeronauk usred rasporeda, primjerice drugi ili treći sat, a ne prvi ili zadnji sat kada je jednostavno kasnije doći ili ranije otići iz škole.

‘Valjda mora biti nešto organizirano!’

“Da! Moje dijete, koje ne pohađa vjeronauk ima taj predmet treći sat. Dobila sam obavijest da mora biti u učionici. Ja i još nekoliko roditelja zatražili smo sastanak s ravnateljem”, rekla je za Index mama jedne djevojčice iz Istre, a sličnu priču ispričao im je i tata 12-godišnjaka iz Dalmacije. Kaže kako im je rečeno da djeca imaju izbor ostati u učionici ili izaći van te se pridržavati epidemioloških uputa.

“Vjeronauk je u sredini dana i preporuka je da djeca moraju ostati u učionici. Moje dijete ima 12 godina i što sada? Pa nije na njemu da odlučuje hoće li van ili ostati na toj nastavi koju ne pohađa. Pa valjda mora biti organizirano nešto drugo u to isto vrijeme”, rekao je tata iz Dalmacije za Index.

Nema preporuka o vjeronauku u rasporedu

Iz ureda Pravobraniteljice za djecu poručili su portalu kako smatraju da to nije dobro rješenje i da nastava vjeronauka ne bi trebala biti nametnuta nijednom djetetu ako to nije izbor djeteta i njegovih roditelja.

Iz ureda Pravobraniteljice dodaju i kako obvezivanje djece na sudjelovanje u nastavi vjeronauka može predstavljati povredu prava djeteta na slobodu misli, savjesti i vjere prema Konvenciji o pravima djeteta.

S druge strane, iz Ministarstva obrazovanja za Index su, na pitanje o vjeronauku usred rasporeda, poručili kako nisu izdavali preporuke vezane uz organizaciju rasporeda u školama. “Dnevna organizacija rada (raspored sati) u nadležnosti je škole te smo mišljenja da će škole najbolje samostalno organizirati raspored vodeći se prije svega interesom učenika”, rekli su iz Ministarstva.

Sve ovisi o dobroj volji ravnatelja i učitelja

U situaciji u kojoj Ministarstvo ne izdaje nikakvu preporuku oko “dnevne organizacije rada” što se tiče vjeronauka, situacija u školama je izrazito šarolika. U konačnici se sve svodi na (dobru) volju ravnatelja koji upravlja školom ili razrednog učitelja koji bi s djetetom, za vrijeme vjeronauka, trebao na nekom drugom mjestu u školi provesti tih 45 minuta.

Primjerice, ravnatelj jedne osnovne škole iz okolice Zagreba kazao nam je da učenici koji ne pohađaju vjeronauk, s učiteljicom borave u zajedničkim, organiziranim kutcima škole ili u knjižnici, gdje mogu čitati, igrati šah, pisati zadaće…

Kazao nam je i kako postoji mogućnost da učenici koji ne pohađaju vjeronauk iznimno ostaju u razredu tijekom sata vjeronauka samo ako roditelj izričito zatraži da dijete ostane u razredu.

Dokaz da može i drukčije

Telegramovi reporteri na sličnu su situaciju naišli i prošloga tjedna, tijekom obilaska jedne zagrebačke škole uoči početka nove nastavne godine. Tamošnja ravnateljica nam je, na pitanje o organizaciji u školi za učenike koji ne pohađaju vjeronauk, kazala da ti učenici sa svojom razrednom učiteljicom vrijeme krate u knjižnici, koja će se nakon njihovog boravka dezinficirati.

Drugim riječima, niti epidemiološke smjernice zbog korone ne bi smjele biti izgovor za adekvatno izdvajanje i zbrinjavanje djece koja ne pohađaju nastavu vjeronauka kada je ona smještena usred rasporeda. Isto tako, dok se Ministarstvo već godinama jasno ne određuje prema ovome problemu, praksa pokazuje da je u ovoj situaciji apsolutno sve na dobroj volji ravnatelja i razrednog učitelja. Pa, kome se posreći!