Nekad je nužno odabrati stranu

Švedska ozbiljno razmišlja da iz škola izbaci svu povijest stariju od 1700. godine

Žele da klinci više uče o nacizmu, komunizmu, zapadnjačkom ropstvu...

FOTO: Julije Cezar/Wikimedia

Iz švedskih škola, na prijedlog Nacionalne agencije za obrazovanje, uskoro bi moglo biti izbačeno učenje o Homeru, Sokratu, Platonu, Aristotelu, Arhimedu, Juliju Cezaru, Ciceronu… Neće se više analizirati grčka demokracija, helenizam, Rimsko carstvo, egipatske piramide, Partenon, Koloseum… Neće se više učiti niti o razdoblju povijesti između 1611. – 1718. kad je Švedska bila velesila te je vladala zemljama oko Baltičkog mora. Pojednostavljeno rečeno: učenicima se više neće predavati povijest starija od 1700. godine.

Takav radikalan prijedlog rezultat je analiza koje su pokazale da učenici, zbog zastarjelih nastavnih planova, uopće ne stignu upoznati modernu povijest. Stoga je Odbor za obrazovanje zatražio da se učenici moraju puno više usredotočiti na upoznavanje i analizu pojava kao što su fašizam, nacizam, komunizam, na doba zapadnjačkog ropstva i kolonijalizma tijekom 18. stoljeća, na zločine Adolfa Hitlera, posebice na Drugi svjetski rat, na Hladni rat, na doba postmoderne krajem 20. stoljeća, na ideje koje su oblikovale modernu Švedsku tijekom poslijeratne ere te na podizanje svijesti o rodnim pitanjima, migraciji i rasizmu.

‘Heretička ideja’

Posve očekivano takav radikalan prijedlog u dijelu švedskog društva dočekan je na nož. Raspravu je dodatno zaoštrila te joj dala ozbiljnu političku dimenziju činjenica da je takav prijedlog inicirala socijaldemokratska vlast. Stoga je i većina oporbe žestoko napala tu, kako su je nazvali, “heretičku ideju”.

Najžešći u svojim kritikama je Dick Harrison, profesor povijesti na Sveučilištu Lund. On je kazao kako je taj prijedlog toliko bolestan da u njega ne može povjerovati. Uznemireni profesor Lund kazao je kako očekuje da se to “skraćivanje povijesti” povuče jer je toliko strašno i bizarno da će osramotiti Švedsku u svijetu.

“Kao povjesničar, koji o ovome nešto zna, prisiljen sam reagirati. Sve što nas okružuje naslijeđe je starih Grka i Rimljana. Povijest je napravila odlučujući korak u politici, znanosti i umjetnosti izravno nadahnuta drevnom grčkom i rimskom civilizacijom. Podignute su nove crkve, javne zgrade, škole…”

Mnogi ih podržavaju

Jednako su međutim oštri oni koji podržavaju i zahtijevaju ozbiljnu reformu školstva. Njihov je argument da su obnova fašističkih i nacističkih ideja, jačanje rasizma i ekstremizma, netrpeljivosti prema drugima i drugačijima, izravna posljedica toga što mladi ljudi u školama ne uče o zlu koje je dovelo do holokausta, Drugog svjetskog rata, ne znaju u što se pretvaraju ekstremizmi, šovinizmi, nacionalizmi, sve vrste isključivosti…

Anna Westerholm, voditeljica odjela za nastavni program Švedske nacionalne agencije za obrazovanje, ustvrdila je kako je prošlo nekoliko godina od posljednje reforme školstva te da je sada “razumno da se proanalizira kako to funkcionira te da se nastava prilagodi novom vremenu i potrebama novih generacija.”