Nekad je nužno odabrati stranu

Sveučilišni profesor tvrdi kako su ovo trikovi koji će vam pomoći da odgojite kreativno i pozitivno dijete

Profesor Adam Grant ove trikove koristi u odgoju vlastite djece

FOTO: Makena Zayle Gadient/Flickr

Ukoliko želite da vaša djeca budu kreativni i pozitivni pojedinci, ne smijete im nametati svoje stavove i govoriti im što da misle, već ih morate pustiti da misle svojom glavom i sami donose zaključke. I, iako to sve zajedno zvuči prilično logično, jedan je američki profesor i pisac odlučio istaknuti neke trikove koje bi trebali usvojiti roditelji koji žele da njihova djeca ne postanu konformisti.

Adam Grant, profesor menadžmenta na Whartonu, na Sveučilištu u Pennsylvaniji i autor nove knjige “Originals”, za Business Insider je odlučio podijeliti tih nekoliko znanstveno poduprtih trikova koje biste trebali zapamtiti, a koje i on sam koristi kako bi svoje troje djece naučio da “postanu osobe koje se ne povode za drugima i osobe koje slijepo ne slijede mase.”

A ovo su ti trikovi koje je Grant izdvojio i po kojima se razlikuju roditelji koji odgajaju kreativnu i pozitivnu djecu koja nisu konformisti, a koji bi i vama mogli biti korisni.

1. Pohvalite svoje dijete, a ne samo ono što napravi

Pohvalite dijete, a ne samo ono što napravi
Pohvalite dijete, a ne samo ono što napravi Ross School/Flickr

Kada Grantova kćer naslika neki crtež ili napravi nešto lijepo, umjesto da joj kaže “To je zbilja predivan i kreativan crtež”, on joj kaže sljedeće: “Ti si zaista kreativna djevojčica.” I upravo joj to pomaže da razvije svijest o svojoj kreativnosti i o tome da su njene ideje pravilne i posebne.

“Često nam je prvo na pameti to da pohvalimo ono što je dijete napravilo, no zapravo bismo ga trebali naučiti da je taj rad potekao od njega kao kreativne i jedinstvene osobe, kako odrastanjem ne bi izgubilo tu svoju kreativnost”, kaže Grant. A njegove tvrdnje podupire i istraživanje koje je pokazalo da se djeca osjećaju bolje i spremnije na daljnji rad kada se pohvali njih, a ne samo ono što su napravili.

2. Ne postavljajte hrpu pravila

Ne trebate im baš sve dopustiti, ali ih ne biste trebali ni obasipati hrpom pravila
Ne trebate im baš sve dopustiti, ali ih ne biste trebali ni obasipati hrpom pravila unknown/Flickr

Grant se ovdje poziva na istraživanje koje je provedeno na Boston Collegeu, a koje je pokazalo da su roditelji čija su djeca bila manje kreativna imali u prosjeku oko šest kućnih pravila za njih, kao što su primjerice ona vezana uz pisanje domaće zadaće ili odlaska u krevet, dok su roditelji kreativne djece imali u prosjeku tek jedno pravilo.

Ističe kako bi djecu trebalo poticati da probleme rješavaju promišljanjem i da se pritom zapitaju: “Kako da ovom problemu pristupim sada? Koja rješenja ranije nismo koristili?”, umjesto da ih se obasipa silnim pravilima i nameće im se to da svaki problem uvijek rješavaju na jednak način. To, naravno, ne znači da pravila uopće ne bi trebala postojati. “Neke se granice ipak moraju znati, kako bi djeca lakše mogla razviti naviku kreativnog razmišljanja”, tvrdi.

3. Razgovarajte s djecom o onome što rade

Razgovarajte s djecom o posljedicama njihova ponašanja
Razgovarajte s djecom o posljedicama njihova ponašanja Steven Branco/Flickr

U jednom od najvećih istraživanja vezanih uz konformizam otkriveno je da su djeca, čiji su roditelji razgovarali s njima te im objasnili posljedice onoga što čine, manje spremna na konformizam i povođenje za drugima te češće poduzimaju korake kako bi riješili problem ili situaciju koja im smeta i koju smatraju nepravednom.

Istraživači su proučavali ponašanje pojedinaca koji su pomagali žrtvama Holokausta te otkrili da su roditelji tih pojedinaca češće bili spremni na razgovor, za razliku od roditelja pojedinaca koji su sve samo mirno promatrali. Još je jedno istraživanje provedeno na tu temu, i to među američkim arhitektima, a otkriveno je da su najkreativniji arhitekti upravo oni čiji su roditelji znali postaviti određene standarde ponašanja te su o njima razgovarali i raspravljali sa svojom djecom.

Upravo su na taj način poticali djecu da i sama stvaraju vlastite, pozitivne vrijednosti te su pobuđivali njihovu svijest i želju da budu kreativni. “Kada pomognete djeci da razmisle o posljedicama svojih akcija usmjerenima na druge ljude, lakše će svoju originalnost kasnije usmjeravati u moralnim i kreativnim pravcima te će izbjegavati kršiti pravila, biti konformisti ili raditi ono što bi potencijalno moglo biti štetno za druge ljude”, objašnjava Grant.