Nekad je nužno odabrati stranu

Totalni kaos u školama: učenici prvi sat slušaju online, a drugi u busu jer moraju žuriti na treći u školu

O hektičnoj nastavi razgovarali smo s mamom maturantice, učenicom i ravnateljicom Prve riječke hrvatske gimnazije

Nove, strože mjere za suzbijanje pandemije koronavirusa u Hrvatskoj, koje sutra stupaju na snagu, neće obuhvatiti škole. I dalje će funkcionirati na dosadašnjem principu triju modela – A, B i C – koji obuhvaćaju lepezu od neposredne, preko mješovite do nastave na daljinu. O prelasku na neki od modela, škole i dalje odlučuju u suradnji s osnivačima (gradovi, županije), epidemiolozima i lokalnim stožerom.

Žongliranje s modelima nastave, odnosno “ples škola” s virusom dio je neobične svakodnevice nezapamćene školske godine. Kako to, vrlo često nezgrapno, izgleda u praksi, Telegram je istražio na primjeru Prve riječke hrvatske gimnazije, škole s tri smjera i petstotinjak učenika. O hektičnoj nastavi razgovarali smo s mamom jedne maturantice, učenicom i ravnateljicom škole. Niti jedna od naših sugovornica nije oduševljena ovakvom organizacijom nastave, pogotovo kada se ona svodi, primjerice, na online slušanje predavanja u busu na putu u školu.

Hvatanje predavanja u busu

O tome nam prvo govori mama učenice i prepričava jučerašnji dan svoje maturantice. U popodnevnoj smjeni od sedam školskih sati, prva je dva sata imala online, a potom treći u školi. “Da bi stigli na treći, drugi sat se sluša na slušalicama u busu. I to je klincima postalo normalno”, govori pa se prisjeća i nastavnoga dana od prošloga tjedna. Kći joj je sedam sati bila u školi, a od toga je šest sati bilo online. “Klinci na mobitelima sjede u razredu, a učitelji su ili doma u samoizolaciji ili se radi o satovima gdje su razredi izmiješani pa moraju biti online”, objašnjava.

Novo normalno u školi, dodaje, i nije baš nešto za poželjeti. Vidi da se svi u školi trude da sve izgleda normalno, no zapravo, ništa nije normalno. “Svi smo stalno kao u nekom iščekivanju. Škola se zaista trudi djeci omogućiti privid normalnog školovanja i u ovim okolnostima, ne vidim niti jedan propust škole. Unatoč tome, neke se situacije ne mogu predvidjeti ili prevenirati, poput samoizolacija”, kaže mama riječke učenice i dodaje da je situacija naročito kompleksna u obiteljima poput njene, s maturanticom koja se treba spremati za faks.

Cijelo je vrijeme, naglašava nam, navijala za nastavu u klasičnom obliku, no ne baš pod svaku cijenu. “Ne vidim nekog smisla u guranju djece po autobusima, mislim da bi bilo bolje da su pomaknuli neke praznike i sada otišli online. Kao skidanje flastera; radije brzo i naglo, nego polako i bolno”, zaključuje mama.

‘Jezike pošteno nismo pričali od ožujka’

Razgovaramo i s jednom učenicom iz škole. Često joj se događa da dio nastave, zaista, sluša online preko mobitela u autobusu. “Ponedjeljkom kad sam ujutro nastava mi završava u 11:40, autobus mi je tek u 12:10, online nastava iz francuskog mi počinje u 12:30, a kako mi do kuće treba nekih pola sata vožnje, često se događa da nastavu pratim iz busa”, objašnjava. Lako je, kaže, kada su u pitanju samo predavanja, no teško joj je snaći se ako imaju test.

Na jezičnim predmetima (u sklopu jezičnog smjera kojeg je upisala) nisu pošteno pričali od ožujka i vremena prije pandemije, primjećuje Telegramova sugovornica. Problem joj predstavlja i nastava kemije koju njen razred sluša pola online pola uživo jer predavanja “dijele” s polovicom drugog jezičnog razreda pa se ne smiju miješati. To u praksi znači da je njezin razred na kemiji jedan tjedan uživo u školi, a idući su online, dok su na nastavi uživo učenici iz drugoga razreda.

“Na sreću, ne planiram upisati medicinu, ali ima kolega iz razreda kojima je učenje za maturu znatno otežano zbog ovoga”, ističe. U dosadašnjem dijelu ove školske godine stekla je dojam da gube veliku količinu gradiva. “Nije bajno”, zaključuje, “ali stisnemo zube i čekamo da se sve vrati u normalu”.

Neujednačena epidemiološka praksa

Čuli smo se i ravnateljicom Prve riječke hrvatske gimnazije Jane Sclaunich. Za Telegram kaže da zaista jesu problem mješovite skupine na predmetima koje zajednički slušaju učenici iz više razreda. Takvi se predmeti, u skladu s epidemiološkim uputama, moraju izvoditi online. Gimnazija kojoj je na čelu, ima tri smjera – opći, jezični i opći-sportski – pa je sve skupa dodatno komplicirano uskladiti.

Od početka nastavne godine, govori nam Sclaunich, škola je imala tek jedan cjeloviti razred u samoizolaciji; uz to, imali su tri profesora pozitivna na koronavirus i dva u samoizolaciji. U ovome trenutku, jedan je nastavnik pozitivan, dva su u samoizolaciji, tri su učenika pozitivna i još ih je devet u samoizolaciji. “Sve skupa je malo histerija. Pogotovo oko određivanja samoizolacije jer školska medicina i epidemiolozi imaju neujednačenu praksu, na što sam se službeno žalila”, ističe ravnateljica.

Pojašnjava da je u jednoj drugoj riječkoj gimnaziji zbog jednog zaraženog učenika cijeli razred poslan u samoizolaciju. S druge strane, nakon što je utvrđena zaraza kod dva nastavnika njene gimnazije, niti jednome od ostalih kolega nije propisana samoizolacija. Kaže da bi prelazak na online nastavu, dok se situacija ne stabilizira, u ovome trenutku bio razborit. “Upravo to sam i rekla na sastanku s osnivačem. Velika je panika, pogotovo kod nastavnika”, kaže Sclaunich.

Promjene iz minute u minutu

Prije tjedan dana razgovarala je i s Vijećem učenika; oni i dalje žele da se nastava izvodi uživo. “Ovo je”, završava, “školska godina bez presedana, puna teških situacija”. U trenucima kada zaključujemo ovaj tekst, javlja nam se mama učenice s novostima. Razred njene maturantice završio je u samoizolaciji zbog kontakta s pozitivnim profesorom. “Tko preživi, imat će što pričati”, piše nam u poruci.

Stiže i vijest da će srednje škole u Primorsko-goranskoj županiji od 14. prosinca, posljednjih osam dana prvog polugodišta prije zimskih praznika, prijeći u cijelosti na online nastavu. U školskom plesu s virusom, situacija se mijenja iz minute u minutu.