U New Delhiju je toliko smoga da zagađenje ne mogu ni izmjeriti. Za vozače je uvedeno pravilo par-nepar

Razina opasnih čestica u zraku oko sedam puta je veća nego u Pekingu

A woman wearing a protective face mask walks along a street in smoggy conditions in New Delhi on November 4, 2019. - Millions of people in India's capital started the week on November 4 choking through "eye-burning" smog, with schools closed, cars taken off the road and construction halted. (Photo by Jewel SAMAD / AFP)
FOTO: AFP

Glavni grad Indije New Delhi počeo je s primjenom sustava racionalizacije prometa s obzirom na opasnu razinu zagađenja zraka. U razdoblju od 4. do 15. studenoga vlasnici automobila s tablicama s neparnim brojevima moći će voziti samo neparnim danima, a za parne registarske tablice vrijedi obratno pravilo. Isti se sustav provodio 2016. i 2017. godine, no nije poznato je li pomogao u smanjenju zagađenja, piše BBC.

Razina čestica zagađenja u zraku, poznatih kao PM2.5, u glavnom je gradu Indije znatno viša od preporučene, a zbog zagađenja zraka milijuni stanovnika izloženi su opasnosti od respiratornih oboljenja. Zdravstveni radnici upozorili su stanovnike da ostanu u zatvorenim prostorima te da se nastoje suzdržati od bilo kakvih fizičkih aktivnosti. Škole su zatvorene do utorka, no čini se da će to potrajati do petka jer se grad još uvijek guši u gustome smogu.

Slične mjere ranije nisu pomogle

Jedan od čelnih ljudi New Delhija, Arvind Kejriwal je kazao da bi zahvaljujući sustavu racionalizacije prometa, poznatog i kao “par-nepar plan”, na cestama i prometnicama moglo biti tisuće automobila manje. Svi oni koji se ne budu pridržavali odredbe bit će kažnjeni s 4000 rupija globe (oko 380 kuna), što je dvostruko veća kazna u odnosu na prethodne godine. Na ulice će smjeti jedino vozila javnog prijevoza, hitne službe, taksi-vozila i motocikli. Pravilo se neće odnositi na vozačice koje voze same. No strahuje se da plan neće pretjerano pomoći u smanjenju razine smoga. Naime, slične mjere ranije su značajno smanjile zastoje u prometovanju New Delhijem, no nisu u većoj mjeri utjecale na razinu zagađenosti zraka.

AFP

 

Stručnjaci smatraju da su ispušni plinovi automobila samo jedan od brojnih faktora koji su, po mišljenju Kejriwala grad pretvorili u svojevrsnu “plinsku komoru”. Zapravo je glavni uzrok visoke razine zagađenja u ovo doba godine rezultat djelovanja poljoprivrednika koji spaljuju njive poslije kosidbe žitarica da bi počistili polja. Taj proces stvara smrtonosan koktel čestica, ugljikov dioksid, dušikov dioksid i sumporova dioksida, a stanje je dodatno pogoršao vatromet organiziran na hinduističkom fetsivalu Divali prije tjedan dana. Razina smoga viša je i zbog emisije plinova u industriji i građevini.

Zagađenje ne mogu ni izmjeriti

Smog koji se spušta na grad nemoguće je izbjeći. Znanstvenika Siddharth Singh koji se bavi klimom i autor je knjige “Veliki smog Indije”, kaže da zrak u New Delhiju smrdi na zapaljeno lišće. Stanovnici kažu da je sve “zadimljeno” da osjećaju svrbež u očima i u grlu. Po službenim rezultatima mjerenja, razina opasnih čestica u zraku, poznatijih kao PM2.5, puno je veća od preporučene i oko sedam puta veća nego u kineskome glavnom gradu Pekingu, koji se posljednjih nekoliko godina bori sa sličnim problemima.

AFP

Dužnosnik indijskog ministarstva zdravstva kaže da gradske službe koje mjere razinu zagađenja zraka na mjeračima nemaju dovoljno brojki kojima bi točno evidentirali razinu zagađenja. U školama je podijeljeno pet milijuna maski te je proglašeno izvanredno stanje. Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) ranije je objavila da je za trećinu smrtnih slučajeva od moždanog udara, raka pluća i srčanih bolesti odgovorno zagađenje zraka. Na njihovoj internetskoj stranici stoji da “jako zagađenje zraka ima jednak učinak na zdravlje pojedinca kao pušenje”.

Vlada New Delhija treći je put predstavila “par-nepar sustav” uz nekoliko izmjena. Da bi se plan proveo angažirane su stotine policajaca i volontera. Svima je jasno da će primjena tih mjera dodatno opteretiti sustav javnog prijevoza. Dužnosnici kažu da su spremni dodatni autobusi i vlakovi koji će prometovati tijekom ovog razdoblja. Ograničenja su na snazi od 8 do 20 sati od ponedjeljka do subote, a nedjelja je slobodan dan za vožnju. Za razliku od ranijih godina, vozila koja voze na čista goriva neće predstavljati izuzetak, a električna vozila mogu svakodnevno normalno prometovati.