Uporno stišćete tipku za zatvaranje vrata u liftu? Ne morate, jer ionako je lažna - kažu proizvođači

Male prevare su i javni termostati i tipke na semaforima

Dosta ljudi nema strpljenja čekati nekoliko sekundi dok se vrata na liftu sama ne zatvore, pa stišću tipku za zatvaranje vrata da bi ih ubrzali. Izgleda da je to poprilično uzaludna radnja, piše New York Times.

Od 1990. godine taj gumb nije u funkciji i neće zatvoriti vrta lifta ništa brže, otkrivaju proizvođači. Stručnjaci još dodaju da je puno tipki na svijetu koje ne opravdavaju ime ali se tamo nalaze jer nam daju osjećaj da nešto kontroliramo.

Lažni gumbi daju privid kontrole

Izvršna direktorica američke National Elevator Industry, Karen W. Penafiel, kazala je The New York Timesu da je 1990. godine usvojen akt koji propisuje da vrata lifta moraju ostati dovoljno dugo otvorena da bi ušla i osoba sa tjelesnim ograničenjima, na štakama ili u invalidskim kolicima. Tipke za ubrzanje zatvaranja vrata su beskorisne za obične osobe, služe jedino vatrogascima i osobama za održavanje liftova ali uz šifru ili određeni ključ.

Možda čudno zvuči da se u liftove ugrađuju lažni gumbi ali oni su tamo sa dobrim razlogom. Percepcija da imamo kontrolu je jako važna, kaže za New York Times profesorica psihologije sa Harvarda, Ellen J. Langer koja istražuje iluziju kontrole. Na taj se način smanjuje stres i promovira se da se bolje osjećamo. Inače ljudi osjećaju nedostatak kontrole što vodi depresiji. I oni koji znaju za ovu malu laž, nastavit će stiskati taj gumb jer se nadaju da će se vrata ipak brže zatvoriti.

Slični slučajevi su posvuda

Slični slučajevi postoje i drugdje. Na popisu su i pješački prelazi u New Yorku. Od 2004. godine semafori se kontroliraju kompjuterski. Od 3250 pješačkih prelaza za gumbuma koje trebate stisnuti za prelaz ceste, 2500 imaju palcebo tipku, mehanizam koji ne radi. Tipke su još uvijek tamo jer bi njihovo micanje bilo preskupo.

Isto je i termostatima u uredima. “Ne vjerujte termostatu kojem svatko ima pristup. Puno ureda instalira termostate koji su lažni”, piše NYT. Osobe se bolje osjećaju ako imaju mogućnost kontrole temperature na radnom mjestu. A pokazalo se i da ljudi puno rjeđe zovu servisne službe.