Zašto ljudi diljem svijeta panično kupuju zalihe WC papira? Jer vlasti ne komuniciraju s njima

Ljudi sumanuto stvaraju zalihe i uzrokuju nestašicu bez razloga

FOTO: screenshot Twitter/ Andrew Backhouse

Društvene mreže preplavile su slike iz cijeloga svijeta na kojima su prazne police i poludjeli kupci koji nose role toaletnog papira koje neće potrošiti ni za šest mjeseci. Ovakve slike potaknule su paniku i eskalirale u puno veći problem nego što je to bilo sa SARS-om kada društvene mreže nisu bile ovoliko rasprostranjene. Ovakve objave šire histeriju i lažne vijesti do te mjere da to postaje opasno. Da bi zaustavili panično kupovanje, vlade moraju transparentnom komunikacijom pokazati da odlučno upravljaju situacijom, piše Snopes.

Ako primijete gubitak kontrole nad situacijom, potrošači svoj osjećaj tjeskobe nadoknađuju kupnjom proizvoda koji zadovoljavaju osnovne potrebe. Zato kupuju rižu, brašno, proizvode za čišćenje i papirnatu robu u nelogično velikim količinama, što dovodi do nestašice i poskupljenja. Kada je kriza, ljudi žele akciju, a ne velike rasprave. Da bi ublažili tjeskobu i pomogli ljudima da imaju osjećaj kontrole situacije, vlade moraju signalizirati da znaju što rade i da poduzimaju pravovremene korake.

Pravilna komunikacija smirila je paniku u Singapuru

Singapur, koji nije imao smrtnih slučajeva povezanih s virusom, dobar je primjer kako obuzdati infekciju i održati povjerenje građana. Dan poslije prvih znakova panične kupnje riže i instant rezanaca, premijer Lee Hsien Loong na televiziji je pozvao na smirenje i uvjerio građane da zemlja ima i više nego dovoljno zaliha. Singapur je bila jedna od prvih zemalja koja je uvela ograničenje ulaska svima koji su putovali u Kinu i Južnu Koreju.

Na granici je uvedena kontrola temperature, pokrenuti su sustavi za identifikaciju ljudi koji su bili u kontaktu sa zaraženim ljudima, strogi režim u bolnicama i kućna karantena za potencijalno zaražene pacijente. Novčane kazna i kazne zatvora uvedene su prema onima koji krše nova pravila. Tjedan dana otvorene vladine komunikacije smirilo je građane i panična kupnja je posve prestala.

U Iranu i Japanu je potpuni kaos

Suprotno se događa u Japanu i Iranu gdje su vlade posve netransparentne. Nepovjerenje prema vladi proizlazi iz zabrinutosti građana da im se nešto skriva ili da vlada nema pristupa točnim informacijama. Ljudi su počeli skladištiti robu, pa je Japan ostao bez toaletnog papira. Nastali su dugi redovi, a cijene su skočile. Učestale su i krađe pa su neke trgovine lancima osigurale role papira.

Način na koji se komunicira, kada i koliko često, presudno je za sprječavanje širenja panike. Situacija bilo koje pandemije toliko je nestabilna da vladina reakcija mora biti brza. Dobra i snažna komunikacija u razumijevanju dinamičke prirode situacije može stvoriti veliku razliku u odnosu na pokazivanje neznanja kako je riješiti.