Zašto nam potresi izazivaju baš takvu jezu u kostima?

Kao ljudi, uvjeravamo se da imamo bitno veću kontrolu nad događajima, nego realno imamo

FOTO: Telegram ilustracija

Za većinu scenarija s bogatog pladnja prirodnih neprilika, imaš dojam barem djelomične mogućnosti činidbe: vatru bi, lažemo si, valjda znao ugasiti, od poplave bi umio pobjeći, sa skakavcima ili marsijancima znao bi se nositi. U potresu te mogućnosti nema

Čovjekova temeljna opsjena zove se kontrola; radi se, ustvari, o svjesno konstruiranom mitu, ključnom oruđu evolucije, prijeko potrebnoj fantaziji da u svojim rukama držimo ključeve svega, ili barem svega onoga, što nas čini ljudima.

Zato se križamo prije važnih penala, kao da naša gesta, preko televizora, može omesti suparničkog golmana; zato pratimo novinske horoskope, kao da nasumičnost osobnih zbivanja možemo zamijeniti čvrstim kozmičkim redom; zato njegujemo običaje i rituale, tradiciju i vjerovanja, da osamljeno i kratkotrajno pokušamo izdignuti u zajedničko i svevremensko.

Opsjenom ga možemo zvati, ovaj precizno postavljeni mit, jer o njemu ne smijemo razmišljati. Kada bismo o njemu razmišljali, morali bismo ga priznati – a priznati tako duboko usađenu prevaru značilo bi suočiti se s provalijom, s kaosom ispod nas, što je smisleno poput nasilnog gašenja avionskih motora usred letenja: neko se vrijeme može i tako, ali otvara se niz neugodnih pitanja na koja nema dobrih odgovora.

Kako se manifestira prirodni poriv

Prirodni poriv za kontrolom u nekog se manifestira vjerom, pa se poništavanje nasumičnosti outsourcea na djelo vrhovnog Boga, ili, nekad davno, bogova; u nekog, manifestira se racionalizmom, pa sve oko nas pretvara u grafove i postotke lišene nelišivog, predrasuda, emocija i lica; u nekog, trolanjem, pa stalnim korenjem drugih, sebe postavljaju na pijedestal pameti i postignuća, posebno onda, kada nijednog nema, ni pameti ni postignuća.

Tijekom koronakrize imamo priliku promatrati sva tri pristupa, u trenucima kad zamišljena kontrola događaja nadilazi realne mogućnosti samomesijanstva…

Je li u pitanju reakcija ili akcija? U osnovi, zabluda o kontroli obrambeni je mehanizam, bijeg od jednostavne istine: bez obzira na horoskope i penale, negdje duboko ipak znamo, sudba nam je svima namijenila isto odredište. Zato vrlo dobro ignoriramo ono što znamo da ne znamo, i ono što ne znamo da ne znamo, kako bismo očuvali smisao postojanja.

U velikim okvirima beznačajna jedinka

No, jednako tako, kontrolna opsjena aktivna je kategorija; njome, osim što odbijamo, također privlačimo. Najčešće pozornost, jer bez privida kontrole ostavljeni smo s neugodnom istinom: u velikim okvirima fizike i historije prilično smo beznačajna jedinka, gotovo sigurno osuđena na dugoročni zaborav.

Spoznaja vjerojatnog zaborava nekima donese mir i slobodu da djeluju bez okova, jer ako smo unaprijed već izgubili, onda zbilja nemamo što za izgubiti. Ali i ta ponizna pozicija uvjetovana je, također, prividom kontrole, svjesnim odabirom da se većim stvarima i povijesnim pozicijama nećemo zamarati, neka bude što bude.

Onda dođe potres. Za većinu scenarija s bogatog pladnja prirodnih neprilika, imaš dojam barem djelomične mogućnosti činidbe: vatru bi, lažemo si, valjda znao ugasiti, od poplave bi umio pobjeći, sa skakavcima ili marsijancima znao bi se nositi. Ili se barem, na neki način, sa svime pomiriti.

S potresom nema pregovaranja

U potresu te mogućnosti nema. Nema vremena ni za zamišljeno čistilište, posljednje utočište grešnika, da se nakon spuštanja zastora ipak pokušaš pokajati, iskupiti i nekako nagoditi, apelirati na zdrav razum, prethodna djela, zajednička poznanstva ili izdašnu svotu ispod stola.

S potresom nema pregovaračkog prostora, pred njime ne vrijede opsjene ni prenemaganja, a ne možeš ga ni strolati dobrim komentarom na fejsu. Tu ne igraju veze ni logika, potres ne mari za utjecaj ni dobrotu.

U sekundu ili dvije, tutanj i valovi uništavaju dječje snove i obiteljske uspomene; u sekundu ili dvije, ostaje se bez krovova i domova; u sekundu ili dvije, na koncu, poput praha nakon palog zida, rasprši se temeljna čovjeka opsjena, dizajnirana milenijima, ona bez koje nema čovjeka: da smo bitno više, od onog što zapravo jesmo – pred velikim i drevnim silama, sasvim nemoćni.