Znanstvenici razvili novu, ultra bijelu boju koja može pomoći u hlađenju aviona i svemirskih letjelica

Nova boja raspršuje sunčevu svjetlost i reflektira 97,9 posto sunčevih zraka

FOTO: Unsplash

Na vreloj pisti tijekom ljeta posada zrakoplova nema drugog izbora nego uključiti klima uređaje kako bi rashladili sebe i putnike. Izgleda da bi se posade mogle početi manje oslanjati na rashladne uređaje, zahvaljujući novoj, laganoj, ultra bijeloj boji koja može reflektirati 97,9 posto sunčeve svjetlosti, piše Smithsonian.

Novodizajnirana boja ima potencijal hlađenja vanjskih dijelova zrakoplova, automobila, vlakova pa čak i svemirskih letjelica. Naša planeta se zagrijava zbog klimatskih promjena koje je uzrokovao čovjek, a nova boja bi mogla biti inovativan, pasivan način da se prostori i ljudi održe hladnima. Istovremeno, to bi smanjilo ovisnost o rashladnim uređajima koji gutaju energiju i emitiraju toplinu pa doprinose globalnom zatopljenju.

Raniji pokušaji su bili pregusti

Slična boja, dizajnirana ranije, bila je pregusta da bi se nanijela na bilo što osim nepokretnih struktura. Znanstvenici kažu da su formulu poboljšali i pročistili te dobili ultra tanku boju koja je sigurna za premazivanje vozila. U članku, objavljenom u ponedjeljak u časopisu Cell Reports Physical Science, znanstvenici su podijelili pojedinosti o ovom novom proizvodu. “Ova lagana boja otvara vrata svim vrstama primjene”, kaže George Chiu, strojarski inženjer sa Sveučilišta Purdue, u izjavi.

U proljeće prošle godine, tim znanstvenika s Purduea predstavio je prvu ultra bijelu boju, proizvod toliko bijel da je postavio Guinnessov svjetski rekord. Ključan spoj je barijev sulfat koji je omogućio reflektiranje 98.1 posto sunčeve svjetlosti i hladio je površine do minus sedam stupnjeva Celzijusa.

Nova boja je znatno reflektivnija

Boje dostupne na tržištu reflektiraju 80 do 90 posto sunčeve svjetlosti. Nova ultra bijela boja hladi površine emitirajući više topline nego što je zadržava i ne koristi električnu energiju.

“Klima uređaji rashlađuju kuću ali prenose toplinu iz zatvorenog prostora van, toplina je još uvijek tu”, kaže Xiulin Ruan, strojarski inženjer na Sveučilištu Purdue koji je pomagao u razvoju boje. “Naša boja ne koristi nikakvu snagu i šalje toplinu u svemir. Toplina ne ostaje na Zemlji tako da boja uistinu pomaže planeti da se ohladi i može zaustaviti trend zagrijavanja.”

Da bi postigli revolucionarne rezultate znanstvenici su morali dobiti sloj debljine najmanje 400 mikrona. Ta debljina je u redu za jake, nepokretne strukture kao krov kuće. Ali za objekte koji se kreću, boja mora biti tanja i lakša.

Pronaći će mnogo primjena

Nova boja koristi heksagonalni borov nitrid, spoj koji se koristi u mazivima kako bi se dobila zasljepljujuće bijelu nijansu. On raspršuje sunčevu svjetlost i reflektira 97,9 posto sunčevih zraka, a nanosi se u debljini od samo 150 mikrona. Nova boja je porozna, sa šupljinama zraka koje su pomogle smanjenju njezine težine za oko 80 posto, u usporedbi s prijašnjom verzijom.

Lakša i tanja boja mogla bi naći puno primjena. Ruan kaže da trenutno raspravljaju o komercijalizaciji boje i da su ih već kontaktirali arhitekti, proizvođači letjelica, odjeće i obuće. Širim usvajanjem boje, ona bi mogla postati održiviji alat u borbi protiv klimatskih promjena, kažu znanstvenici.