Nekad je nužno odabrati stranu

Znanstvenici se ne mogu dogovoriti što nas više usrećuje - materijalne stvari ili iskustvo. Evo što zasad znamo o tome

Zasnja studija tvrdi da nam više veselja pružaju nove stvari koje kupujemo

FOTO: Don O'Brien/Flickr

Novcem ne možete kupiti ljubav, ali se čini da možete kupiti sreću. Nova studija pokazuje da kupnja materijalnih dobara daje više veselja na dulji vremenski period nego sreća koju osjetimo kroz neko doživljeno iskustvo. Iskustvo daje intenzivniji osjećaj sreće, ali kroz puno kraće vrijeme. Znanstvenici kažu da iskustvo izaziva vrlo intenzivne osjećaje koji polagano blijede dok materijalne stvari podsjećaju osobu o sreći koju su osjetile kad su to kupile ili dobile.

Sveučilište British Columbia mjerilo je sreću ljudi pet puta dnevno tijekom dva tjedna nakon kupnje ili dobijanja nekog poklona i nakon nekog iskustva. Rezultati su pokazali da su ljudi osjećali puno intenzivniju sreću tijekom nekog poživljenog događaja. No, oni koji su osjećali sreću nakon odabira materijalnih stvari, sreću su osjećali konstantno.

“Razmislite što vam je draže, dobiti karte za koncert ili kupiti novi komad namještaja”, kaže doktor Weidman, voditelj studije. Definitivno će koncert značiti intenzivno uzbuđenje tijekom spektakularne noći, ali kada završi nećete više osjećati trenutnu sreću, postat će lijepa uspomena. Suprotno tome, nova sofa neće vam dati takvo uzbuđenje kao koncert ali ćete svaki dan osjetiti zadovoljstvo dok sjedite na njoj.

Neki stručnjaci pak tvrde suprotno – kažu da su putovanja puno bolji izbor, jer nas čine sretnima dulje vrijeme

Bolje je uložiti u putovanje ili kampiranje s obitelji i prijateljima
Bolje je uložiti u putovanje ili kampiranje s obitelji i prijateljima Emmanuelle Bourgue/Flickr

Čini se logičnim da će na primjer novi televizor učiniti ljude sretnijima na dulje vrijeme jer traje dulje nego neko lijepo kratko putovanje. Ali znanstvenici sa Cornell sveučilišta u Ithaci smatraju da je istina upravo suprotna. Na materijalne stvari se naviknemo i uzimamo ih zadravo za gotovo. Doktor Thomas Gilovich sa Cornella kaže da su nove stvari uzbudljive u prvi čas, ali da je učenje nove vještine ili putovanje puno bolje jer to čini ljude sretnijima na dugo vrijeme.

Trošenje novca na odjeću ili nove gadgete daje instantan osjećaj zadovoljstva, ali nas neko iskustvo čini puno sretnijima na dulji period. Dosta studija pokazuje da se čak i loše iskustvo kasnije bolje valorizira nego posjedovanje materijalnih stvari. Možda vam je bilo strašno kad vam je kiša upropastila kampiranje ali se ipak rado sjećate tog izleta. Istraživanja su pokazala i da iskustva koja sa nekim dijelimo, povezuju ljude više nego kada dijelimo materijalna dobra.