Znanstvenici su otkrili da je Zemlju prije 2600 godina pogodila snažna solarna oluja, mogla bi se ponoviti

The Sun - Solar Flare. An illustration of the sun and sun flare with a planet to give scale to the size of the flare.
FOTO: Getty Images/iStockphoto

Znanstvenici su otkrili da je prije 2600 godina Zemlju pogodila 10 puta snažnija solarna oluja od onih koje se dešavaju danas. Ovakve eksplozije stalno su se događale u Zemljinoj povijesti, dogodit će se opet i mogle bi nanijeti ogromnu štetu jer se sada puno više oslanjamo na električnu struju, upozoravaju znanstvenici. Sunce može bombardirati Zemlju eksplozijama visoko energiziranih čestica. Ove protonske oluje mogu dovesti u opasnost ljude i elektroniku, na tlu i u zraku.

A kada protonska oluja pogodi Zemljinu magnetosferu, ljusku čestica s električnim nabojem, ona bude zarobljena Zemljinim magnetskim poljem. Takva geomagnetska oluja uzrokuje poremećaj u magnetosferi naše planete i opustošit će energetske mreže diljem planete. Godine 1989. solarni ispad zamračio je, u roku nekoliko sekundi, cijelu provinciju Quebec, oštetivši transformatore i gotovo isključivši energetske mreže od srednjeg Atlantika do sjeverozapadnog Pacifika.

Nestanak struje mogao bi trajati godinama

Znanstvenici analiziraju protonske oluje nešto kraće od sto godina što nije dovoljno da bi se moglo procijeniti kako često se ekstremne solarne oluje javljaju i kako snažne mogu biti. “Danas imamo tako puno infrastrukture koja može biti gadno oštećena, putujemo zrakom i svemirom gdje smo još više izloženi visokoenergetskoj radijaciji”, kazao je stariji autor studije Raimund Muscheler s Lund sveučilišta u Švedskoj, za Live Science.

Carringtonov događaj, najpoznatija geomagnetska oluja iz 1859. godine, bila je puno snažnija od one u Quebecu, kaže studija Loyd’s of London. Polarna svjetla vidjela su se čak u Rimu, Havani i Havajima. Zbog stvorenog električnog naboja pregorjele su brzojavne linije, zapalio se brzojavni papir i bila je pogođena brzojavna mreža po cijelome svijetu.

A sad bi moglo biti još gore, s katastrofalnim učincima po energetske i telekomunikacijske mreže. Svijet je sve ovisniji o energiji, nestanak struje mogao bi trajati mjesecima ili čak godinama dok će se kompanije boriti da poprave štetu, predviđa studija iz 2013.godine.

Radioaktivni atomi u ledu Grenlanda

Švedski znanstvenici su nedavno otkrili radioaktivne atome zarobljene u ledu Grenlanda. Pokazuje se da ekstremne protonske struje mogu u atmosferu generirati radioaktivne atome berilija -10, klorina-36 i ugljika-14. Dokazi solarnih oluja skrivaju se u ledenom pokrovu i mogli bi znanstvenicima omogući da bolje prate prošlu solarnu aktivnost. U ledu Grenlanda nađeni su radioaktivni elementi berilij-10 i klorin-36, nastali prije 2610 godina.

Prijašnja istraživanja otkrila su dvije solarne oluje, jednu koja se desila a.d.993-994 i drugu, najjaču solarnu erupciju ikada, a.d.774-775. “Ostaje nejasno kakve su ove drevne protonske oluje bile u usporedbi s Carringtonovim događajem. Ako su ti stari solarni ispadi bili povezani s geomagnetskom olujom, pretpostavio bih da su oni premašili scenarije najgorega slučaja koji se često temelje na događajima tipa Carrington”, istaknuo je Muscheler.

“Puno je toga što još nismo otkrili”, dodaje Muscheler. “Sada znamo za 3 velika događaja tijekom proteklih 3000 godina. Događaje moramo istraživati sustavno da bi dobili predodžbu o statistici. Izazov će biti pronaći manje oluje koje vjerojatno još uvijek premašuju sve što smo izmjerili posljednjih desetljeća.”