Budućnost je stigla. Njemačka pokrajina uvodi flotu vlakova na vodik, njima žele zamijeniti sve dizelaše

Vlakovi Coradia iLint imaju domet od 1000 kilometara

A hydrogen-powered train, by French train maker Alstom, arrives at the station of Leipzig, eastern Germany, on February 01, 2019, for its first ride on a commuting connection between Leipzig and Grimma, Saxony. (Photo by Peter Endig / dpa / AFP) / Germany OUT
FOTO: AFP

U borbi protiv klimatskih promjena, uzrokovanih ljudskim djelovanjem, jedna pokrajina u Njemačkoj uvodi flotu putničkih vlakova koje u potpunosti pokreće vodik. Pet ovih vlakova s nultom emisijom počelo je krajem prošloga mjeseca voziti u Donjoj Saskoj, državi na sjeveru Njemačke. A tijekom sljedeće godine regionalna željeznička linija namjerava zamijeniti svoje dizelske vlakove novom alternativom, piše Points Guy.

Nakon što planiranih 14 vlakova bude u funkciji, linija će postati prva ruta koja će voziti isključivo na vodik, navodi se u izjavi francuske tvrtke Alstom koja je razvila vlakove. Visokotehnološki vlakovi, nazvani Coradia iLint, kombiniraju vodik i kisik za proizvodnju energije. Nusprodukti su samo para i voda, a sva stvorena toplina reciklira se i koristi za napajanje klimatizacijskih sustava vlakova.

Ima domet 1000 kilometara

Dizelski vlakovi proizvode velike količine dušikovog oksida, čak i više od automobila, kaže studija iz prošle godine. “Vlakovi na vodikov pogon manje su bučni, nema mirisa dizelskog dima, nema dizelskih emisija koji su štetni za zdravlje”, kaže izvršni direktor Alstoma za Fast Company. Zamjena vlakova na dizelski pogon duž ove regije trebala bi ukloniti godišnje više od 4000 tona ugljičnog dioksida iz atmosfere, navodi Deutsche Welle.

Vlakovi mogu prijeći 1000 kilometara s jednim spremnikom vodika. A gorivo uzimaju na postajama s vodikom koje su postavljene duž pruge. Voze brzinom od 138 km na sat ali obično na ovoj ruti voze između 80 do 113 kilometara sat. Testiranje vlakova na pogon vodikom počelo je 2018. godine, a Nijemci planiraju ukinuti sve vlakove na pogon dizelom.

Vodik nije rješenje za sve

Njemačke vladine agencije potrošile su 92 milijuna dolara na projekt, jedan od nekoliko koje Alstom planira u Europi. Frankfurt je već naručio 27 vlakova za potrebe svojeg gradskog područja, Francuska ih raspoređuje 12, a sjeverna Lombardija u Italiji uvodi šest. Na vlakove na dizelski otpada 20 posto svih putovanja u Njemačkoj, a zemlja želi zamijeniti 2500 do 3000 svojih vlakova alternativama na pogon vodikom.

Ipak, vodik nije rješenje za sve. Iako je najzastupljeniji u svemiru, vodik se, da bi ga se moglo koristiti kao gorivo, mora odvojiti od drugih elemenata. Ekstrakcija obično uključuje neobnovljive resurse, prirodni plin i električnu energiju na fosilna goriva. Unutar sljedećih nekoliko godina njemački željeznički operater namjerava koristiti vodik proizveden energijom vjetra, prema Fast Company, a i drugi izvori zelene energije mogli bi pomoći da proizvodnja vodika postane održivija.