Goran Car otkrio nam je kako je u Combis uveo neostartup, model koji bi mogao preporoditi našu IT industriju

Inženjeri u Combisu mogu pokretati startupe unutar tvrtke

FOTO: Vjekoslav Skledar

Priča se da je jednom tako jedan programer u Combisu vidio novog čovjeka u kantini i prišao mu: ”Ti si novi?” pitao je. Čovjek je odgovorio da jest. Nakon kratkog razgovora upitao ga je, normalno, što je završio i novi je rekao da je završio FER. Nastavili su razgovarati i Combisovac ga je nakon nekog vremena upitao na kojem se mjestu zaposlio. Novi je odgovorio: “Predsjednik uprave.”

Combis je osnovan 1990. U zadnjih 10 godina narasli su sa 100 na 385 zaposlenih, najjača su IT tvrtka sektoru sistemskih integracija u Hrvatskoj, četvrta najjača u regiji. U hodnicima Combisa srećete inženjere, ljude u odijelima, s karticama oko vrata kakve biste prije sreli u Intelu nego u Googleu. Ipak, na svakom se koraku osjeti ta neformalna kultura. Kažu da je dio njih i ključna za performanse firme.

U starom kvartu Končara u Zagrebu u Combisovoj centrali nalazimo se s direktorom strateškog područja za Integrirana IT rješenja i usluge. Uz vođenje strateškog područja Combisa, Goran Car obnaša poziciju CTO ComCloud, dijela poslovanja Combisa usmjerenog na ponudu rješenja vezanih uz Cloud. Goran Car je koncentriran i miran tip, neobično smiren za čovjeka na vjerojatno najjačem udaru tržišnih promjena s kojima se suočava Combis.

Kad smo 2010. krenuli u Cloud, nismo imali ni Cloud odjel ni R&D ni budžet, a nismo znali ni što treba biti krajnji proizvod, a to je zapravo tipični postulat startupa. Onda smo krenuli obrnutim smjerom, pitajući se kako spojiti najbolje iz dva svijeta

U Combis je došao kao inženjer za mrežne tehnologije prije 12 godina, u drugačija vremena kada se od IT tvrtki uglavnom tražila instalacija kompjutora. Radeći kao zamjenik direktora Sektora IP komunikacija shvatio je da ga zanimaju marketing i prodaja. Uskoro postaje sales manager za telekomunikacijsku industriju. Slijedeći korak u njegovoj karijeri je mjesto direktora Sektora sistemske integracije.

A onda je, kako to kaže slavni venture ulagač Marc Andreessen, softver počeo jesti svijet. Kad su Combisovi klijenti počeli tražiti kompleksna rješenja, a granice IT usluga se počele pomicati prema poslovnim uslugama, Carevo je eklektično iskustvo naprosto konvergiralo s tržištem.

Sve što radimo spajamo s core biznisom klijenta

“Nekad je bilo bitno kupiti jaču mašinu, a sad je pogled okrenut konkretnoj koristi za poslovanje” kaže Car “Više nitko ne pita kakav je server i gdje se nalazi, imamo Cloud. Sve je zapravo poslovni model koji korisniku mora pružiti benefit za određeni segment poslovanja”.
Prema novim podacima IDC-a u kompanije u Centralnoj i Istočnoj Europi 55 posto proračuna danas izdvajaju za IT rješenja i, još važnije, na njihovo spajanje sa svojim core biznisom. Više se ne može ozbiljno poslovati bez baza podataka, praćenja klijenata, analitike i stalne prilagodbe proizvoda.

Za Combis, kao i za njihove konkurente u IT industriji, informatička ekspertiza više nije dovoljna. “Naša rješenja i dalje su u suštini tehnološka, ali izuzetno je velika potreba za multidisciplinarnošću i rješenjima koja su integrirana tako da daju i poslovnu vrijednost, jedno bez drugoga više se ne može razmatrati”, kaže Car. “Svaki naš posao sada zahtijeva multidisciplinarost, spajanje mnogo kompetencija u jedan projekt”, kaže Car.

Može li inženjer znati sve o mesu, bankama i turizmu

Žele li biti konkurentne, IT firme poput Combisa moraju u vrlo kratkom vremenu svladavati specifičnost industrija iz koji dolaze njihovi klijenti i nuditi precizno ciljana rješenja. Kad klijenti dolaze iz svih mogućih industrija, od prehrambene preko financijske do turističke, kompanija mora biti brza i inovirati. Za to mora imati nove ljude, stručnjake za nova područja, ili efikasnije koristiti resurse koje ima.

“Naša je organizacija klasična i okrenuta isporuci projekta i vrijednosti. Ipak, u onome što radimo želimo ostati fleksibilni, moderni i neformalni.” kaže Car. Kad zapošljavate 400 ljudi i radite pola milijarde kuna prometa na europskom tržištu kao Combis, povrat vrijednosti dionicima je smisao postojanja, a eksperimentiranje je ipak rizik. A kad tržište zahtijeva eksperimentiranje da biste ostali konkurentni, život se dodatno komplicira. Da bi riješio taj problem, Goran Car morao je razmišljati izvan konvencija.

Kako je iz virtualnog R&D odjela nastao neostartup

“Kad smo 2010. krenuli u Cloud, nismo imali ni Cloud odjel ni R&D ni budžet, a nismo znali ni što treba biti krajnji proizvod, a to je zapravo tipični postulat startupa.” priča “Onda smo krenuli obrnutim smjerom. Pitali smo se kako spojiti najbolje iz dva svijeta: biti fleksibilan, agilan, inspirativan i bez ograničenja kao startup, poticati ljude na najluđe ideje, a osigurati im stabilnost, stalnost i snagu ozbiljne tvrtke, da znaju da će imati posao i plaću i ako ne uspiju”. Goran Car je tada neformalno izdvojio tim inženjera za Cloud, stavio ih u laboratorij i rekao da nađu rješenje za Cloud “od nule”. Tako je momentalno otvoren R&D za Cloud, do danas su razvili cijeli novi pristup organizaciji – neostartup.

Rezultati su se pokazali na Combisovu flagship proizvodu ComCloudu. “Ne pružamo klasičnu Cloud uslugu krajnjem korisniku i naše je rješenje u tom smislu poprilično kompleksno”, objašnjava Car “Radimo Cloud delivery platforme, rješenja za isporuku Cloud usluga za operatere. Natječemo se s tvrtkama poput Parallelsa koja se bavi isključivo time ili sa Ciscom i HP-om koji rade s neusporedivo većim budžetima i brojem ljudi. Uspješno im pariramo i pobjeđujemo na tenderima”.

U regiji ne shvaćamo što tehnologija može

Combisova niša su manji operateri u Centralnoj i Istočnoj Europi i u regiji, a u idućoj fazi planiraju izlazak na bliskoistočna tržišta. Za svako tržište nude specifična rješenja. “Svaka regija je specifična, Cloud kakav je u Amazonu ne možete preslikati u Hrvatsku ili Poljsku, to ne funkcionira. Prilagođavanjem proizvoda s jedne strane stječemo poslovna znanja o primjenama raznih rješenja, a s druge strane dobivamo tehnički proizvod koji pruža maksimum funkcionalnosti za optimalnu cijenu” kaže Car. “Mogli smo odlučiti i da ćemo dio profita odvojiti u venture fond i ulagati u startupe, ali ih namjerno želimo držati u kući da bismo mogli upravljati smjerom razvoja projekata.”

Specifičnosti je puno. Većina korisnika u Centralnoj i Istočnoj Europi želi, primjerice, da podaci s kojima se radi ostaju unutar teritorija njihove zemlje, osim u Ukrajini gdje inzistiraju da podaci budu vani. Svaka regija prolazi kroz mikropromjene kojima se Combis mora prilagođavati. “Za zemlje naše regije zajedničko je da u određenom smislu kaskaju za Zapadnom Europom i Amerikom, ali ne tehnološki već u primjeni tehnologije” kaže Car “S današnjim komunikacijskim mogućnostima ne možete reći da nemate pristup tehnologiji ili znanju. Obično nedostaje razumijevanja odnosno znanja kako tehnologiju primijeniti na način koji će dati poslovni rezultat. Kod nas je to razumijevanje, recimo to tako, u postocima manje nego na zapadu.”

Ove godine 30 posto hrvatskih tvrtki prelazi u Cloud

Stvari se ipak kreću, prema Combisovu istraživanju trećina tvrtki u Hrvatskoj ove će godine početi poslovati u Cloudu i rast će se ubrzavati.”Cloud je prije svega poslovni model, nitko na njega ne prelazi zbog mode nego zbog poslovne vrijednosti.” kaže Car. “Mala i srednja poduzeća ne mogu imati IT odjele, tim od 1 do 3 čovjeka ne može imati dovoljno znanja za sve što tržište danas traži od tvrtki. Besmisleno im je ulagati 20 tisuća kuna u server, plaćati prostor, struju, hlađenje, održavanje, backup…kad za nekoliko stotina kuna mjesečno mogu sve to dobiti u Cloudu, da ne spominjemo drastično veću brzinu osposobljavanja novih funkcija u poslovanju.”

Combisovi korporativni startupi prate taj tempo i zahtjeve. Oni nisu klasični startupi već samim time što se ne mogu skalirati, ali Car tvrdi da imaju drugu prednost. “Startup na tržištu treba stručnjake izvana, konzultante, eksperte iz određenih industrija, sam traži financiranje i osnivači snose odgovornost za uspjeh i neuspjeh. Našim timovima u kući je na raspolaganju 400 ljudi sa znanjem koje može pomoći u rješenju bilo kojeg problema i tvrtka je prisutna u svim fazama razvoja.” Takva organizacija i Goranu Caru određuje dvostruku ulogu. Istovremeno vodi područje strateškog integriranja i razvija nova rješenja. Ciljevi koje inženjeri dobivaju nisu klasični korporativni ciljevi, ali su konkretni. Moraju razviti novi proizvod u zadanom vremenu, dokazati da neka tehnologija može ispuniti zadatak u određenom vremenu ili jednostavno ponuditi novo tehnološko rješenje. “Za projekt možemo rezervirati dio vremena inženjera ili odvojiti dio tima” kaže Car “To nije puno vremena za inženjera, tvrtku ne košta puno a postajemo dovoljno fleksibilni da možemo eksperimentirati dok radimo na projektima”. Ali što ako tim inženjera smisli nešto tako dobro da se poželi sam s time izići na tržište? “Uvijek je moguće da netko ode, to je normalni proces, jednako kao i dolazak novih ljudi” kaže Car “Zato im nastojimo ponuditi opcije koje drugdje nemaju. Ovdje ne moraju tražiti ulagače, ne ovise o tome kako će preživjeti na tržištu, imaju sigurnost koju startup inače nema.”

Tvrtke srednjeg sloja presudne za gospodarski rast

Hrvatska startup scena je solidna i izrazito dobro funkcionira s obzirom na okolnosti, prvenstveno na malu količinu dostupnog venture kapitala, smatra Car. Startupi, međutim, neće još pokrenuti hrvatsko gospodarstvo. “To zapravo može jedino srednji sloj tvrtki poput nas, koje ostaju u Hrvatskoj, zapošljavaju ljude i donose direktnu vrijednost u ekonomiju. Kapital perspektivne startupe odvlači van, oni nose svoju vrijednost na najjača tržišta s najviše kapitala, poput američkog. Zato mislim da je naš model izuzetno bitan”.

U IT industriji, kaže, više se ništa ne može prognozirati na rok dulji od 3 godine. Kako obrazovni sustav ne proizvodi ljude spremne za tržište, to je otprilike vrijeme potrebno da osposobe i profiliraju nove inženjere.”Tražimo ljude koji mogu kontekstualizirati tehnološka rješenja u poslovne ciljeve korisnika, posebno na višoj razini posla na kojoj se radi na arhitekturi rješenja. Tko god dolazi u Combis, mora znati razmišljati i biti spreman intenzivno učiti cijeli život, to nam je iznimno bitno. Nitko ne može doći pripremljen za ovu branšu.” kaže Car.

Pravo je pitanje kako pogoniti tehnologiju

No, obrazovni sustav ne izbacuje gotove kadrove, IT firmama treba i do 3 godine da osposobe nove inženjere. “Nastojimo to vrijeme skratiti kroz App Start Contest, rad sa studentima kao potencijalnim kandidatima, kroz interni startup, program interni poduzetnik…nastojimo razvijati ljude kao kompletne profesionalce, tako ubrzamo proces ali i da ih profiliramo.” Kakvi god bili trendovi na tržištu, iz Combisove je perspektive prešutna integracija IT-ja u poslovanje. “Sva rješenja, proizvodni procesi i usluge su postali jako bliski s tehnologijom” kaže Car “Naš je glavni izazov tu tehnologiju što bolje pogoniti.”

Ove godine Combis je objavio 20 natječaja za posao. “Na tržištu primjećujemo nove struje. Dosta mladih još na fakultetu razmišlja kako otići u inozemstvo. I mi smo lani pretrpjeli udar, nakon što smo ušli u EU određen broj ljudi otišao je u Irsku i Englesku a onda se otvorio Bliski istok. Inženjeri odlaze u Kuvajt, Saudijsku Arabiju, Dubai.” To bi, smatra, dugoročno moglo biti dobro za hrvatsku IT industriju. “Stručnjaci odlaze tamo gdje se dobro plaća ali ne treba zanemariti da oni, posebno na Bliskom istoku, rade na nekima od najambicioznijih projekata na svijetu, na kakvima u Europi nikada ne bi imali prilike raditi jer ih naše firme, a često ni veći svjetski konkurenti, ne bi mogli dobiti. Svo će se to znanje i iskustvo vratiti u Hrvatsku jer se svi planiraju vratiti. “