Japanski proizvođač automobila zaustavio proizvodnju nakon frapantnog priznanja: 'Varali smo na crash testovima 30 godina'

Istražno povjerenstvo ustanovilo je da Toyotina tvrtka vara još od 1989. godine

This picture shows a Daihatsu Motor sales office in Tokyo on December 22, 2023. (Photo by Kazuhiro NOGI / AFP)
FOTO: AFP

Japanski proizvođač automobila Daihatsu, koji je u Toyotinom vlasništvu i koji je najpoznatiji po svojim kompaktnim osobnim automobilima, zaustavio je domaću proizvodnju nakon što su iz tvrtke priznali da su lažirali rezultate sigurnosnih testova za svoja vozila više od 30 godina.

Glasnogovornik tvrtke je za CNN potvrdio kako je proizvodnja od utorka zaustavljena u sve četiri tvrtkine tvornice u Japanu, te da će trajati najmanje do kraja siječnja. Zaustavljanje proizvodnje utjecat će na otprilike 9000 zaposlenih koji rade u proizvodnji, dodao je glasnogovornik.

Toyota: ‘Skandal je uzdrmao same temelje tvrtke’

Odluka dolazi u jeku sve dubljeg sigurnosnog skandala za koji Toyota kaže da je “uzdrmao same temelje tvrtke”. Daihatsu je prošli tjedan objavio da je neovisno povjerenstvo pronašlo dokaze o neovlaštenom testiranju sigurnosti na čak 64 modela vozila, uključujući i one koji se prodaju pod markom Toyota.

Daihatsu je zbog skandala rekao da će privremeno obustaviti sve domaće i međunarodne isporuke vozila i konzultirati se s vlastima o tome kako dalje. Ovaj skandal je još jedan udarac za japanskog proizvođača automobila, koji je u travnju ove godine priznao da je prekršio standarde u crash testovima više od 88.000 automobila, uglavnom prodanih pod Toyotinim brendovim na tržištima poput Malezije i Tajlanda.

Nepropisno modificirana obloga prednjih vrata

U tom slučaju iz travnja, tvrtka je navela kako je “unutarnja obloga prednjih vrata bila nepropisno modificirana” za neke provjere, a Daihatsu nije udovoljio regulatornim zahtjevima za određene testove bočnog sudara, navodi se u tadašnjoj izjavi. Mjesec dana kasnije, proizvođač je otkrio još više nepravilnosti, otkrivši da je dostavio netočne podatke za testove sudara na dva hibridna vozila. Tvrtka je od tada rekla da je prestala isporučivati i prodavati te modele.

Najnovija istraga i skandal dodatno su poljuljali ugled tvrtke. Prema izvješću istražnog povjerenstva od prošlog tjedna, otkrivena su još 174 slučaja u kojima je Daihatsu manipulirao podacima, davao lažne izjave ili nepropisno modificirao vozila kako bi prošao testove sigurnosnih certifikata. U izvješću se navodi kako najstariji slučaj datira iz 1989. godine, a broj ovakvih prevara počinje rasti od 2014. godine.

Toyotine dionice pale su za devet posto na tokijskoj burzi ovoga četvrtka, nakon što su vijesti probile u javnost. Dionica se u međuvremenu i djelomično oporavila.

Toyota najavila temeljitu reformu

Toyota se obvezala “prodrmati” svoju podružnicu, objavivši prošlog tjedna da je “potrebna temeljita reforma za revitalizaciju Daihatsua”. “Ovo će biti izuzetno zahtjevan zadatak koji se ne može izvršiti preko noći”, rečeno je iz Toyote, uz dodatak da će to zahtijevati sveobuhvatnu reviziju upravljanja, operacija i strukture jedinice.

“Prepoznajemo iznimnu težinu činjenice da je Daihatsuovo zanemarivanje procesa certificiranja uzdrmalo same temelje tvrtke kao proizvođača automobila”, zaključila je Toyota.