Može li uspjeti spajanje škrtaca iz AB InBeva i vesele ekipe SABMillera iz londonskog Mayfaira

Ratovi kultura otežali su spajanje Daimlera i Chryslera, AOL-a i Time Warnera

FOTO: AFP

Završeni su pregovori o stvaranju najveće pivarske kompanije koja će nositi trećinu svjetske proizvodnje. Anheuser-Busch InBev kupit će britanski SABMiller za 71 milijardu funti. AB InBevovi brendovi poput Budweisera, Becksa i Corone bit će pod istim krovom sa SABMillerovim Foster’som i Peronijem, s ukupnim prihodima od 73 milijarde funti godišnje kojim će nadmašiti Google i PepsiCo.

Očekuje se da će se preuzimanje dovršiti do druge polovice 2016. kad dobiju odobrenja regulatora i dioničara. AB InBev platit će 44 funte po dionici SABMillera, početna privatna ponuda u rujnu bila je 38 funti po dionici. SABMiller će prodati 58 posto udjela u američkom joint ventureu MillerCoorsu, a kupit će ga Molson Coors za 8 milijardi funti kako u SAD-u ne bi upali u probleme s koncentracijom.

Rast konkurencije craft piva i osvajanje novih tržišta

SABMiller će možda morati prodati i svoj brend Snow u Kini koji je sada lider na tom tržištu zaslužnom za konzumaciju četvrtine piva na svijetu. Glavni motiv spajanja pivarskih divova je rast konkurencije craft piva. InBev će moći iskoristiti SABMillerovu snagu na brzorastućim tržištima Afrike i Azije. Njihov direktor Carlos Brito rekao je: “U kombinaciji sa SABMillerom stvorit ćemo prvu zaista vodeću pivarsku kompaniju na svijetu i ljubiteljima piva izvan američkog tržišta omogućiti veći izbor.”

Zajednička kompanija, čije ime još nije objavljeno pa je dobila nadimak MegaBrew, bit će izlistana na burzi u Belgiji, a od spajanja se očekuje ušteda od 1,4 milijarde dolara, ponajprije od smanjenja broja zaposlenih.

Vođeni u tri produžetka, pregovori su nadmašili uobičajene rokove u preuzimanjima i spajanjima. SABMiller je odbio prvu ponudu AB InBeva pa su morali ići na javnu ponudu dioničarima. AB InBev na kraju je ponudu dizao četiri puta. Bankari koji su aranžirali transakciju očekuju 250 milijuna dolara naknada, objavila je njujorška konzultantska tvrtka Freeman Consulting Services.

Ponosni na svoju štedljivost

Osim što su nancijski rizične i u barem 60 posto slučajeva ne donesu predviđene uštede, integracije velikih korporacija nikad nisu jednostavne i lako se pretvore u kulturne ratove. Dovoljno se sjetiti spajanja Daimlera i Chryslera, AOL-a i Time Warnera ili Omnicoma i Publicisa. AB InBev se ponosi svojom štedljivošću. članovi uprave nemaju privatne urede, nema korporativnih partyja, ni skupih hotela poput Four Seasons u kojima SABMillerovi direktori rutinski odsjedaju. Komentatori kažu da će u najvećoj svjetskoj pivarskoj kompaniji doći do žestokog sraza korporativnih kultura. Carlos Brito jednom je istaknuo da AB InBev “ne voli da se ljudi zabav
ljaju na poslu”, dok se posao u SABMilleru smatra jednim od zabavnijih. U sjedištu, u londonskom Mayfairu, zaposlenici dobivaju džeparac za ručkove u lokalnim restoranima, pivo u kompanijskom baru je besplatno i Grolsch i Pilsner Urquell teku u potocima. Brito će to ukinuti, kao što je učinio i u Anheuser Buschu.

Rukopis neumoljivog Carlosa Brita

brito

No pivo nije najveći problem. Očekuje se da će, dovrši li se transakcija, nastati egzodus direktora iz SABMillera koji ne žele raditi na Britov način.

On je SABMiller razvio kroz seriju akvizicija. Poticanje ekstremne unutarnje konkurencije i rezanje troškova su mu specijalnost. Prošli tjedan udvostručio je ciljanu uštedu da pridobije dioničare. Brito nema problema s tim što neki direktori bježe zbog njegove škrtosti. Sretan je da ih može zamijeniti s nadobudnim diplomcima, kao što je učinio 2010. u Anheuser Buschu.

“To je bila sjajna stvar, unaprijedili smo ljude i oni su kompaniju prihvatili kao svoju vlastitu”, rekao je u jednom intervjuu. Britova lozo ja dio je šire prakse u kompanijama koje kupuje 3G Capital, investicijski fond brazilskih milijardera koji kontroliraju AB InBev i nedavno su s Warrenom Buffetom spojili Kraft i Heinz u kompaniju vrijednu 46 milijardi dolara. U Kraft Heinzu upravo se masovno dijele otkazi. 3G Capital, na čelu s Jorgeom Paulom Lemannom, vlasnik je i Burger Kinga i kanadskog lanca Hortons. Sva su se preuzimanja i spajanja odvijala prema sličnom Lemannovu sistemu.

Kupcima će biti isto, čak i malo skuplje

Na početku svakog kvartala proračun se vraća na nulu i svaki se trošak mora unaprijed opravdati. To ide do takvih detalja da su u Heinzu morali isključiti sve minijaturne hladnjake da uštede na računima za struju, a zaposlenici su dobili ograničenje potrošnje papira za printanje na 200 listova mjesečno.

U međuvremenu, ABInBev razvija alternativni plan podjele vlasništva s najvećim SAB-ovim dioničarima, američkom duhanskom kompanijom Altrijom i privatnim fondom BevCo kolumbijske obitelji Santo Domingo, u kojem se nudi 3,77 funti u gotovini i 0,484 u dionicama koje pet godina neće ići na burzu. ABInBev je osigurao i 75 milijardi dolara kredita i bridge kredita koje će re nancirati na tržištu kapitala. Nakon spajanja neto zaduženost kompanije iznosit će četverostruki godišnji prihod prije oporezivanja, ali očekuje se da će bolji tijek novca brzo prepoloviti dug.

Što se korisnika tiče, većina komentatora ne slaže se s Britom da će stvaranje MegaBrewa povećati izbor kupcima. Naprotiv, očekuju čišćenje brendova i veće cijene koje obično prate velika spajanja.