Reuters: Tesla prekida razvoj jeftinog električnog automobila, prebacuju se na razvoj autonomnih taksija. Musk: 'Lažu'

Rimčev P3 Mobility bi mogao dobiti žestoku konkurenciju

X (formerly Twitter) CEO Elon Musk attends a symposium on "Antisemitism Online" during the European Jewish Association conference in Krakow, on January 22, 2024. (Photo by Sergei GAPON / AFP)
FOTO: AFP

Reuters doznaje da je Elon Musk navodno otkazao Tesline planove za proizvodnju jeftinijeg automobila, kojeg su mediji prozvali Model 2. Pozivajući se na tri upućena neimenovana izvora, Reuters navodi da je Muskova odluka zaposlenicima priopćena tijekom zajedničkog sastanka koncem veljače.

Taj oštar zaokret dolazi u vrijeme kada se Tesla suočava sa žestokom konkurencijom kineskih proizvođača električnih vozila, koji preplavljuju tržište automobilima čija je cijena samo deset tisuća dolara. Tesla će, kako se doznaje, nastaviti razvijati autonomni robotaksi.

Musk je kroz godine nekoliko puta obećao tržištu ponuditi pristupačnije električno vozilo, vjerojatno po cijeni od oko 25.000 dolara. Mogućnost prodaje jeftinijeg modela prvi je puta spomenuo 2018. godine u razgovoru s YouTuberom Marquesom Brownleejem. Tada je tvrdio da Tesla može proizvesti takav auto. Zatim je na kompanijinom događaju posvećenom baterijama 2020. godine nagađao da će Tesla moći proizvesti više vozila od Toyote, GM-a ili Volkswagena. Isto je najavio i 2022. godine.

Najavljivao jeftiniji model do konca 2025. godine

Musk je govorio da će taj jeftiniji model biti napravljen na platformi za vozila sljedeće generacije, koja je još uvijek u razvoju. Tijekom poziva s investitorima početkom godine, Musk je naveo da Tesla planira početi proizvodnju jeftinijeg modela “krajem 2025. godine”, no upozorio je da će možda doći do kašnjenja zbog složenosti proizvodnog procesa.

“Fokusirani smo na dovođenje platforme sljedeće generacije na tržište što je brže moguće, s planom da pokrenemo proizvodnju u Gigafactory Texas. Ova platforma će revolucionirati način proizvodnje vozila”, rekao je Musk investitorima.

Musk se boji Kineza

Promjena strategije, objašnjava The Verge, dolazi u trenutku kada se Tesla suočava sa sve većim pritiskom kineskih kompanija, koji već godinama uspijevaju proizvesti električna vozila po nižim cijenama. Musk je ranije izjavio da bi dopuštanje kineskim tvrtkama da prodaju jeftina električna vozila u SAD-u bila smrtna presuda za domaće proizvođače automobila, poput njegove Tesle. Kineski automobili još uvijek se nisu pronašli u američkim salonima zbog visokih carina.

“Iskreno govoreći, ako se ne uspostave trgovinske barijere, kineske tvrtke će prilično sigurno uništiti većinu drugih automobilskih kompanija u svijetu. Iznimno su dobri”, rekao je Musk. Umjesto razvoja jeftinijeg modela, Tesla se godinama fokusirala na razvoj Cybertrucka, njihovog futurističkog kamioneta.

Dok su se fokusirali na Cybertruck, prešišao ih je BYD

U međuvremenu su izgubili titulu vodećeg svjetskog proizvođača elektrificiranih vozila u korist kineskog BYD-a, koji je proizveo 3,02 milijuna električnih vozila u 2023., u usporedbi s Teslinim 1,81 milijunom automobila.

Reuters je ranije ove godine izvijestio da Tesla planira pokrenuti proizvodnju potpuno novog električnog crossover vozila sredinom 2025. godine. Iz tvrtke su već pozvali dobavljače dijelova da licitiraju za sudjelovanje u proizvodnji automobila, za koji pretpostavljaju da će imati proizvodnju od 10.000 vozila tjedno. Nagađalo se da bi taj automobil mogao biti dugo obećavano Teslino vozilo od 25.000 dolara, te da bi moglo posuditi neke elemente dizajna od nedavno objavljenog Cybertrucka.

Fokus na robotaksijima?

Osim pristupačnijeg elektromobila, Musk je također obećavao da će Teslini napraviti robotaksije koji bi trebali revolucionirati vlasništvo automobila. “Do sredine sljedeće godine imat ćemo više od milijun Teslinih automobila na cestama s hardverom za potpuno samostalno upravljanje”, rekao je Musk još 2019. godine. Teslina funkcija za potpuno samostalno upravljanje (Full Self Driving – FSD), trebala je biti toliko pouzdana da bi vozač mogao odrijemati za volanom.

Prošle godine je Muskov biograf Walter Isaacson rekao je za Axios da će automobil biti futurističkog dizajna, podsjećati na Cybertruck i da će se razvijati uz autonomni robotaksi. Tvrtka je navodno u ožujku investitorima pokazala dvoje novih vozila – manji automobil i mali komercijalni kamionet. U Isaacsonovoj knjizi, Musk je spekulirao da bi mogao staviti pristupačno električno vozilo na čekanje u korist robotaksija, tvrdeći da bi potpuno autonomno vozilo učinilo jeftino električno vozilo irelevantnim.

Musk tvrdi da Reuters “laže”

Tesla nije odgovorio na zahtjeve za komentar. Nakon što je priča objavljena, Musk je na društvenoj mreži X objavio da “Reuters opet laže”, ali nije naveo na što se to točno odnosi.

Nakon Reutersove vijesti dionice Tesle pale su više od šest posto, ali su povratile dio gubitka nakon Muskove objave.