Samsung će se navodno boriti protiv curenja informacija o novim modelima, čime im praktički daju samo autentičnost

Kompanija se navodno počela pozivati na zakone o intelektualnom vlasništvu

FOTO: Unsplash

Ljeto sa sobom dovede nesnosne temperature i toplinske valove, a u tehnološkom svijetu, razna curenja informacija o nadolazećim proizvodima, poglavito iz Appleovog i Samsungovog tabora. Češće se ipak radi o Samsungu, budući da oni u kolovozu održavaju predstavljanja novih modela, nekoć Note serije, a ove godine sasvim izgledno Fold i Flip serije koji će donijeti treću iteraciju sklopivih mobitela. Apple svoje nove modele predstavlja uglavnom u rujnu.

No, Samsung navodno kreće u ofenzivu. Prema pisanju Maxa Jambora (@MaxJmb) s njemačkog bloga All About Samsung, kompanija se počela pozivati na zakone o intelektualnom vlasništvu protiv informacija (poglavito slika) koje procure o nadolazećim modelima. Samsung, dakle, tvrdi kako su procurene informacije i slike njihovo intelektualno vlasništvo, te da oni koji objave takve informacije na to nemaju pravo.

Borba protiv curenja informacija im daje autentičnost

Apple je prošlog mjeseca navodno krenuo u napad na neke izvore curenja informacija u Kini, a sada kada je i Samsung krenuo na izvore curenja informacija, možda smo došli do trenutka u kojem se velike tehnološke kompanije bore protiv takvih praksi. Takva curenja informacija su sasvim sigurno pravnoj sivoj zoni, posebice ako ne prikazuju nikakav proizvod. S druge strane, ako se kompanije agresivno bore protiv pojedinih procurenih informacija, to bi mogao biti sasvim snažan indikator kako je ta procurena informacija točna ili nije.

Max Jambor pojašnjava kako se opomene za kršenje autorskih prava uglavnom usmjeravaju na stranice koje objavljuju procurene informacije, a ne na same izvore tih informacija. Opomene se također odnose samo na službene rendere ili na službeni materijal koji je objavljen prije službenog predstavljanja novog proizvoda. Time je ostalo još prostora za druge vrste curenja informacija, ali i dovoljno bi, u teoriji, bilo ne imenovati nikakav izvor.

Curenje informacija zaštićenih klauzulom ili ugovorom o tajnosti u najmanju ruku spada u ilegalnije područje te sive zone, a najvjerojatnije i u ilegalno. Neke kompanije čak i idu toliko daleko da prijete onima koji objave poslovne tajne sasvim ozbiljnim tužbama, poput onih za krađu.

Leakovi su toliko česti da se doimaju kao marketinška praksa

S druge strane, curenje informacija, ili leakovi, postali su toliko česti da se jednostavno doimaju kao marketinška praksa. Ako se procure neke informacije o nekakvom mističnom proizvodu koji tek stiže, taj dašak tajnosti potiče velik interes među medijima, no još bitnije, čitateljima.

Dovoljno je prisjetiti se situacije s curenjem informacija o Googleovom Pixelu 3, odnosno Pixelu 3 XL. Informacije o mobitelu koji je službeno predstavljen u listopadu počele su curiti od lipnja. Tada su izašle fotografije na kojima se vidi praktički cijeli mobitel. Potom su izašle fotografije o zaštitnim staklima, koje su potvrdile autentičnost fotografija iz lipnja.

No u kolovozu je tek krenulo pošteno “curiti”. Prvo je netko, kao slučajno, u tramvaju u San Franciscu slikao nekog čovjeka kako tipka na mobitelu, koji se doimao kao prototip Pixela 3 XL. Potom je netko slikao drugu osobu kako tipka na Pixelu 3 XL dok se vozi u podzemnoj željeznici u Torontu. Nakon toga je, nekako, jedan ruski blog došao u posjed mobitela, slušalica i punjača. Sumnjalo se čak da su ti rusi do Pixela došli preko veza s mafijom. Najkomičnija epizoda dogodila se početkom rujna 2018. godine, kada je netko, navodno slučajno, u taksiju ostavio Pixel 3 XL. I baš je slučajno taj vozač taksija primijetio da je riječ o prototipnim mobitelu.

Kako su ustvari krenuli leakovi?

Sve te “procurene” informacije osigurale su Googleu i njihovom Pixelu, koji nikada nije baš bio miljenik široke publike, dolazak u medije i prije predstavljanja. Da nije bilo tih curenja, tehnološki blogovi i portali pratili bi predstavljanje, napisali o čemu se radi, eventualno dobili mobitel na test i napisali recenziju. Time bi Pixelov ciklus u medijima bio praktički gotov kroz dva tjedna do mjesec dana. Ovako je Pixel ostajao u medijima nekoliko mjeseci, a zbog navodnog curenja informacija koje daju dozu mističnosti, priče su dolazile i u mainstream medije, što je novi Pixel predstavljalo i široj publici.

Leakovi u svijetu mobitela krenuli su ustvari 2010. godine, kada je 20. travnja Appleov 27-godišnji developer Gray Powell, sasvim slučajno ostavio iPhone 4 maskiran u kućište iPhonea 3GS u jednom noćnom baru. Budući da se radilo o Appleu, a leakovi nisu bili vijesti s kojima se susrećemo svaki dan, ta priča je ubrzo postala jedna od najuzbudljivijih priča u tech svijetu te godine. Gizmodo, tehnološki portal, kupio je od nalaznika taj prototip za 5000 dolara, objavili su niz priča, analiza i slika, a Steve Jobs je tada imao jedan od svojih čuvenih slomova bijesa.

Tužili su čovjeka koji je prodao mobitel koji nije njegov, a policija mu je pretresla stan. Gizmodo je dobio zabranu dolaska na predstavljanje iPhonea 4, zakazano mjesec i pol dana nakon što je portal pretresao gotovo sve što je mogao o novom mobitelu. Appleu je mobitel zaista ukraden, no ipak, oni i ostatak tehnološke industrije prepoznali su zgodan način kako pokrenuti interes javnosti prije predstavljanja nekog proizvoda.

Čini se kako sve znamo o novom Flipu i Foldu

Vratimo se na Samsung. Postavlja se pitanje za što bi oni mogli tužiti portale i osobe koje navodno podijele informacije. Pa u posljednje vrijeme gotovo svaki dan dolazimo do neke nove informacije o novom Foldu ili Flipu. Tako već znamo da će Flip 3 imati veći prednji ekran, bolje kamere i niz novih boja. O Foldu 3 znamo da će imati kameru ispod unutarnjeg ekrana, podršku za S-pen, vodootpornost, te da će oba ekrana imati osvježavanje od 120 Hz. Znamo također da će cijene biti niže nego za prošle modele, Flip 5G i Fold 2, te da će novi modeli imati znatno otporniji i pouzdaniji ekran, koji je do sada bio boljka svim sklopivim modelima.

Budući da su sklopivi mobiteli zasigurno dio budućnosti, te unose svježinu u tržište mobitela koje je godinama već sačinjeno uglavnom od pravokutnika sa što većim ekranima, Samsungu možda i nije toliko potrebno generirati interes za budućim modelima koji su toliko revolucionarni. Interes bi se vjerojatno dogodio sam po sebi.

No Samsung još uvijek ima posljedice od golemog gafa pri predstavljanju prvog Folda 2019. godine, kada se u svijest kupaca uvukla misao kako su sklopivi mobiteli znatno nepouzdaniji od običnih. S druge strane, namjerno puštanje ovakvih informacija kanibalizira im prodaju aktualnih modela, posebice ako će budući modeli biti i 20 posto jeftiniji.