Svi misle da je vladavina iPhonea prošla i da će se to sutra pokazati na Appleovim rezultatima

Nakon 35 posto rasta prodaje prošle godine, očekuje se 5 do 7 posto

Potential customers check a display unit of the new iPhone 6 at the Apple flagship store in Sydney on September 19, 2014. Hundreds of people queued through the night in Sydney to be among the first in the world to get their hands on the new Apple iPhone 6 models with the large-screen handsets drawing keen interest. AFP PHOTO / Saeed KHAN
FOTO: AFP

Apple sutra objavljuje poslovne rezultate i investitore zanima samo jedno: hoće li prodaja iPhonea nastaviti rasti. IPhone je postao jedan od najprofitabilnijih proizvoda tehnološke industrije svih vremena. U prvom kvartalu Apple je upravo zahvaljujući njemu objavio najproftabilniji kvartal u povijesti američkih kompanija, 18 milijardi dolara.

Bilo kakav rast će biti dobar

Nakon kratkotrajne euforije, naravno, narasla su očekivanja i tvrtka se našla pred dosta teškim zadatkom da rekordni profit ponovi i nadmaši. Većina analitičara u ponedjeljak je predviđala da će se rast prodaje iPhonea usporiti s 35 posto koliko je iznosio proteklih godinu dana, na jednoznamenkaste stope u idućih nekoliko kvartala. S obzirom na lanjske performanse, mnogi misle da je bilo kakav rast zapravo optimistična varijanta.

Neki analitičari, poput Berenbergova koji je to u pismu poručio ulagačima, smatraju da se mijenja cjelokupno raspoloženje prema Appleu. “On gubi zamah i špekulantska ulaganja odlaze zbog zbog negativne revizije potencijala uslijed rastućih nagađanja o padu prodaje iPhonea”.

Apple ne želi raspravljati o stanju u Kini

Direktor Applea Tim Cook odbacio je bilo kakvu raspravu s analitičarima prije tri mjeseca, kad su ga tražili da komentira utjecaj kineskih ekonomskih trendova na buduću potražnju za iPhoneom, budući da je Kina najvažnije tržište za Appleov rast.

Čak i inače optimistični analitičari sada priznaju da ih brine kako bi prodaja iPhonea uskoro mogla pasti na godišnjoj razini. Bio bi to prvi takav pad od lansiranja iPhonea.

“Mislimo da je jedan od najvećih problema dionice Applea neizvjestan rast iPhonea, posebno u usporedbi s performansama iPhonea 6 u idućem kvartalu,” napisao je Gene Munster iz tvrtke Piper Jaffray svojim klijentima prošlog tjedna. “Na temelju razgovora s 15 ulagača prošlog tjedna, mislimo da se očekuje lagano usporavanje rasta prodaje iPhonea na godišnjoj razini.”

Točnije, predviđa 3 posto rasta broja prodanih uređaja u idućoj godini, što je bitno slabije od 25 posto koliko su rasli u kvartalu o kojemu će Apple izvijestiti sutra, ali upozorava na drugi razlog rasta cijene dionice- Appleov plan pretplate. “Apple praktički komprimira trajanje pretplate”, rekao je Munster za CNBC, “Prosječni korisnik sada kupuje novi iPhone svaka 22 mjeseca a novi plan s provajderima ga navodi da to čini svakih godinu dana. Ljudi će češće uzimati nove, jače telefone i to će strahovito utjecati na Appleove rezultate”.

Pozivajući se na istraživanja u SAD-u i Kini, Morgan Stanley predvidio je u petak 7 posto rasta prodaje iPhonea iduće godine, pa je cijena Appleove dionice narasla 3 posto. Njihovi analitičari tvrde da sve više korisnika prelazi na veće i snažnije modele pa je to uvjetovalo puno bolje performanse iPhonea 6 u odnosu na 6s od očekivanih, što znači da dugoročno dojam o usporavanju ne bi trebao utjecati na cijenu dionice. Dionica Applea trenutno je pod prismotrom, u zadnja tri mjeseca izgubila je 7 posto vrijednosti zbog usporavanja rasta u Kini, ali Piper Jaffray ciljnu cijenu drži na 172 dolara i tvrdi da će je plan pretplate gurnuti sigurno iznad 134,53 dolara. .

U svakom slučaju, priče o usporavanju rasta prodaje iPhone nameću rasprave o tome koji će Appleovi proizvodi preuzeti primat.

Tim Cook je prošlog tjedna rekao kako najveća promjena što se Appleovih ambicija tiče, očekuje proizvođače automobila jer bi tehnološki trendovi mogli ojačati interes ulagača za njihove ozbiljne namjere da proizvedu svoj automobil. U međuvremenu, ulagači će se foksuirati na Apple Watch, Apple TV za koji su prije nekoliko sati otvorili prednarudžbe i veće modele iPada koji izlaze na tržište do Božića.

Apple nije objavio podatke o prodaji Watcha ali je u rujnu objavio WatchOS2 za koji je prema istraživanjima Wristlyja 52 posto korisnika reklo da im je malo poboljšao iskustvo korištenja, a 22 posto da ga je poboljšalo značajno. Gotovo 90 posto vlasnika Apple Watch nose svaki dan, što je najbolji rezultat u kategoriji osobnih trackera koje korisnici nakon nekoliko mjeseci obično odbace i zaborave.