Što zna čovjek koji je dva puta razvalio na Kickstarteru

Pebble su tražili 500.000 dolara a sakupili više od 20 milijuna od 78 tisuća fanova

Izumitelj i osnivač Pebblea Eric Micigovsky

Ulagač vam neće vam dati ni kune bez udjela u vlasništvu ili mogućnosti kontrole razvoja biznisa. Bez milijuna dolara i stroge kontrole menadžmenta u pravom trenutku, Google bi možda ostao tek perspektivna firma koju su upropastila dvojica asocijalnih genija. S druge strane rastu hrpe nekad perspektivnih startupa koje su ulagači bez milosti odbacili, stalno tražeći novu skalabilnu senzaciju. Pritisak raste, šanse sve kraće traju, kriteriji su brutalni i sve se više startupa traži razumniji, slobodniji način financiranja. Crowdfunding postaje kralj.

Crowdfunding nudi ‘besplatan’ novac

“Ovaj način financiranja nudi “besplatan” novac” kaže pokretač hrvatske crowdfunding scene Hrvoje Hafner “Pritom mislim na činjenicu da se pokretači projekta ne odriču vlasništva nad projektom kao kada sklapaju ugovore o tradicionalnim ulaganjima poput venture kapitala ili kreditiranja s kolateralom”. kaže Hafner. Potvrdilo se to prošli tjedan na Kickstarteru, jednoj od prvih uspješnih svjetskih crowdfunding platformi, kad je projekt pametnog sata Pebble Time po drugi put oborio povijesnir rekord.

Pebble je kao većina startupa počeo u inkubatoru, u utjecajnom američkom Y Combinator-u. Autor Eric Migicovsky imao je ideju za sat koji može pokazivati poruke s Androida. Pebble je počeo zarađivati još u fazi inkubacije, anđeli ulagači poput Draper Fisher Jurvetsona dali su 375.00 dolara.

Platforme su kanal prodaje

Dalje se, međutim, nisu mogli probiti u vrijeme kad je softver bio daleko zanimljiviji od hardvera pa je Pebble 2012. izišao na Kickstarter tražeći 100.000 dolara. Prvih 200 ulagača je za uloženih 115 dolara dobilo mogućnost kupovine Pebblea za 99 dolara, odnosno upisati se na listu prednarudžbi za gotovo upola nižu cijenu od maloprodajne.

Pebble je u dvije kampanje na Kickstarteru skupio više od 20 milijuna dolara
Pebble je u dvije kampanje na Kickstarteru skupio više od 20 milijuna dolara

Platforme služe i za PR

Projekt je cilj postigao u samo dva sata a u šest je dana oborio rekord Kickstartera. Do kraja kampanje više od 69.000 ljudi dalo tada nevjerojatnih 10,3 milijuna dolara. Postalo je jasno da monopol tradicionalnih investicija neće vječno trajati.

Veliki američki lanac trgovina elektronikom Best Buy prvi je model Pebblea rasprodao u pet dana. Do kraja 2014. prodano ih je više od milijun. Ali promijenile su se i stvari na tržištu. Svoje su pametne satove u međuvremenu lansirali Samsung, Motorola, LG i Apple.

Crowdfunding brzo stvara lojalnost

Promijenio se i crowdfunding, u kratkom vremenu razvijeno je niz platformi, pokrenuti su equity crowdfundinga i ulaganja preko fondova, uvedeni modeli zaštite ulagača, podignuti su standardi kampanja. Za novu generaciju satova Pebble Time, osnivači su se vratili na Kickstarter.

Novi, 20 posto tanji sat s e-paper ekranom u boji i baterijom koja traje tjedan dana postigao je još veći uspjeh. U svega 49 minuta sakupili su milijun dolara a tjedan dana kasnije zaključili kampanju sa 13,3 milijuna dolara i pobijedili projekt Coolest Cooler koji je lani u 52 dana sakupio 13,2 milijuna.

Pebbleov početni plan bio je crowdfundingom sakupiti 500.000 dolara a sada imaju ukupno 20.336,930 dolara koje im je dalo 78.463 ljudi, iako Apple istovremeno provodi mega-kampanju za AppleWatch.

“Projekti koji dožive veliki uspjeh crowdfunding kampanjom stvaraju veliku bazu lojalnih korisnika, pogotovo ako zadovolje ili premaše očekivanja ljudi koji su ih podržali. Ako se s tako lojalnom i zadovoljnom publikom izgradi povjerenje, ona je spremna uskočiti ‘kad god zatreba”. kaže Hafner. Serijski crowdfunderi, objašnjava, nisu isključivo vezani uz velike kampanje poput Pebble sata.

Na crowdfunding platformama su danas poduzetnici koji su pokrenuli desetak ili više desetaka uspješnih crowdfunding kampanja u iznosima od 10.000 pa do 100.000 dolara.

“Pebbleov dvostruki uspjeh pokazao je koliko je Kickstarter moćan način okupljanja zajednice oko kreativnih projekata” izjavio je direktor Kickstartera za partnerstva na području tehnologije i dizajna John Dimatos.

A iz Pebbleova slučaja, smatra Hafner, svaki startup koji razmišlja o crowdfundingu ima što naučiti, ponajprije o važnosti komunikacije s publikom, prije i tijekom kampanje. Tjedan dana prije službenog početka kampanje, ali i na sam dan pokretanja, svih 70.000 podržavatelja prošle crowdfunding kampanje dobilo je email u kojem im je prezentirana nova kampanja.

“Oni su na neki način dobili privilegij prvi vidjeti što se novo zbiva u Pebbleu i dobiti novi sat po povoljnijim uvjetima ako se prvi priključe kampanji.” kaže Hafner. Druga lekcija je važnost aktualiziranja kampanja, u pravilu medijski zanimljivih tek prvih nekoliko dana.

Platforme održavaju zajednicu oko brenda

“Kad se hype ispuše, treba ponovo aktualizirati kampanju i Pebble je to odlično napravio. 10 dana nakon početka kampanje Pebble je predstavio nove narukvice Smartstraps i Pebble Time Steel koje su kampanji uprihodile dodatnih 4 milijuna dolara. To je odličan primjer kako kampanju održavati ‘svježom’ i medijski atraktivnom te podržavateljima ponuditi dodanu vrijednost.” kaže Hafner.

Pebble je najavio da će još usvaršavati novi sat. “Narednih ćemo mjeseci naporno raditi na poliranju svakog detalja novih modela i jačanju proizvodnje. Najambiciozniji model Pebble Time Steel s baterijom koja, prema tvrdnjama kompanije, traje 10 dana, u prodaji će biti u srpnju za 299 dolara.