Danas bi se na Animafestu trebali predstaviti neki zanimljivi autori koji su spojili strip i animaciju

Ljubitelji stripova i animacije moći će se okušati i u jam sessionu s autorima

06.06.2016., Zagreb -  Svecano otvorenje Animafesta 2016. u kinu Europa. Festival je otvoren projekcijom osam kratkometraznih filmova iz Velikog natjecanja.
Photo: Davor Puklavec/PIXSELL
FOTO: PIXSELL

Popratni program “Strip i animacija”, što je i središnja tema ovogodišnjeg Animafesta, u četvrtak predstavlja autore koji su uspješno spojili ta dva medija, kroz izbor filmova s američke scene nezavisnog stripa i animacije u SAD-u, te hrvatskih animiranih filmova koji pokazuju neraskidive veze stripa i animacije na ovim prostorima.

“Animirani film i strip u Hrvatskoj su uvijek bili snažni, njihov se spoj morao dogoditi i dogodio se, a danas sve više raste”, rekao je za Hinu animator Božidar Trkulja, koji je izabrao filmove za taj program.

Koncipirao ga je u tri skupine, počevši od filmova za djecu, “Bo-Tuov bubanj” Ivane Guljašević, “Kućica u krošnji” Darka Kreča, “Slonić ide u vrtić” Milana Trenca i “Ješka” Dinka Kumanovića.

Većini autora je krenula sa stripom

Najbolja ostvarenja Zagrebačke škole crtanoga filma predstavljaju “Dnevnik” Nedeljka Dragića, “Album” Krešimira Zimonića i “Neboder” Joška Marušića, dok su “Fantastična odiseja doktora Zodiaka” Matije Pisačića, “Požuda” Irene Jukić Pranjić, “Sotonin sin” Marka Dješke, “Slom” Davida Lovrića i “1000” Danijela Žeželja primjeri nove generacije autora.

Trkulja kaže kako su za program odabrani autori koji rade u oba medija i postižu sjajne rezultate, a svaki od njih ima prepoznatljiv i upečatljiv stil.
Većini je autora strip bio prva ljubav i polazišna točka, dok su ga drugi prihvatili tek nakon susreta s animacijom, no zajedničko im je, napominje Trkulja, što su svoje senzibilitete temeljili na najboljim crtačko – pripovjednim tradicijama.

“Za animatora, kao i za strip-autora, bez crteža nema života, no isto tako ni filma ili stripa neće biti bez priče. Veza crteža i priče, baš kao i ona hrvatskog stripa i animiranog filma, neraskidiva je i dugotrajna”, ocijenio je.

Devedesete su bile zlatno doba za stripaše

Amid Amidi, izdavač i urednik stranice CartoonBrew.com, najčitanijeg izvora za industriju animacije u SAD-u, odabrao je na poziv organizatora festivala šesnaest filmova koji povezuju američki nezavisni strip i animaciju, većinom nastalih u novom tisućljeću.

Nakon što je šezdesetih i sedamdesetih u SAD-u postojalo jasno razgraničenje između underground strip-umjetnika i animatora, alternativni strip je u osamdesetima doživio procvat, što je najvidljivije na primjeru Matta Groeninga koji se proslavio sa “Simpsonima”.

“Razdoblje koje je uslijedilo u devedesetima postalo je zlatno doba za alternativne stripaše koji su se htjeli okušati u animaciji. Veliki američki producenti davali su im priliku, nadajući se da će mu se projekt pretvoriti u novi hit o čudnovatoj žutoj obitelji”, ustvrdio je Amidi.

Razlika između stripaša i animatore sve je manja

Po njegovim riječima, danas je granica između strip-umjetnika i animatora tanja nego ikada i program koji je pripremio za Animafest donosi filmove koji pokazuju sve veću prožetost alternativnog stripa i animacije – na nekima od njih su izvorni autori angažirano surađivali, dok su drugi samo nastali prema djelu ili ideji strip-umjetnika.

Prikazat će se, među ostalim, “Monkey vs. Robot” Megan Weber, “Midtown Twist” Garyja Leiba, “Brod koji nije uplovio” Johna Kuramota, “Mimi i Eunice” Nine Paley, “Lutalica” Aarona Augenblicka te nekoliko filmića iz serijala Underworld. Tematski program u četvrtak donosi i kratkometražne adaptacije stripova u kustoskom izboru Daniela Šuljića te Jensa Meinrenkena.

Razgovor s Oskarovcem Michaëlom Dudokom de Witom

U nazočnosti oskarovca Michaëla Dudoka de Wita u poslijepodnevnim satima u kinu Europa prikazat će se njegova ljubavno-obiteljska fantazija “Crvena kornjača”, nakon čega će autor govoriti o svom radu.
De Wit će u Vinylu, na kraju dana, zasvirati klavir i s još nekim animatorima sudjelovati u Animafestovom Jam Sessionu.

Veliko natjecanje kratkometražnog filma donosi svjetsku premijeru film “Aerodrom” švicarsko-hrvatske animatorice Michaele Müller, majstorice zahtjevne tehnike crtanja i slikanja na staklu koja u svom novom uratku opisuje tjeskobnu vrevu zrakoplovnih luka.

U Art Parku će se održati i radionica sitotiska

Među filmovima dugometražne konkurencije ističe se “Pod poplavom” Joela Benjamina, gosta Animafesta, koji donosi priču o čovjeku s američkog Srednjeg Zapada, koji ne želi napustiti vodom poharanu djedovinu.

Ukoliko to vremenske prilike dopuste u Art Parku će Pakito Bolino, jedan od osnivača marsejskog nezavisnog kolektiva Le Dernier Cri, imati radionicu sitotiska, nakon koje će se prikazati njegov film “Divlje religije”, najavljen kao “apsurdni miks stilova 30 umjetnika iz jedanaest zemalja, nadahnut zavjetnim slikama iz katedrale La Major”. Više o festivalu i rasporedima projekcija saznajte na službenoj stranici.