Film 'Barbie' srušio je sve rekorde u 2023. Studija otkriva što to znači za žene u filmskoj industriji

Prema studiji Sveučilišta u San Diegu, broj žena na važnim pozicijama na 250 najuspješnijih filmova prošle se godine smanjio

NEW YORK, NEW YORK - NOVEMBER 27: Greta Gerwig attends the 33rd Annual Gotham Awards at Cipriani Wall Street on November 27, 2023 in New York City.   Jamie McCarthy/Getty Images/AFP (Photo by Jamie McCarthy / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP)
FOTO: Getty Images via AFP

Iako je film ‘Barbie’ Grete Gerwig u 2023. ostvario izniman komercijalni uspjeh – o čemu svjedoči zarada na svjetskim kino blagajnama, koja je ukupno premašila više od 1,4 milijarde dolara, čime je film ušao u povijest i kao onaj s najvećom zaradom koji je režirala žena – ta činjenica nije doprinijela većoj zaposlenosti redateljica u protekloj godini.

Naime, najveći filmski studiji dali su većinu svojih najvažnijih redateljskih gaža u 2023. muškarcima, zaključak je nove studije Centra za proučavanje žena na televiziji i filmu pri Sveučilištu u San Diegu. Studijom je utvrđeno kako su – od 250 filmova s najvećom zaradom u prošloj godini – žene režirale tek 16 posto njih, što je pad u odnosu na 18 posto iz 2022. godine, piše Variety.

Od 100 najuspješnijih filmova 14 režirale žene

Ipak, pogledaju li se samo filmovi koji su ostvarili najveći komercijalni uspjeh u godini iza nas, situacija je za redateljice nešto bolja. Naime, režirale su 14 posto filmova na listi najuspješnijih 100 filmova, što je porast u odnosu na 11 posto iz 2022. godine. Navedena studija dolazi nakon što su redateljice poput Gerwig, Emerald Fennell (“Saltburn”), Celine Song (“Prošli životi”) i Sofije Coppola (“Priscilla”) snimile neke od najuspješnijih i najhvaljenijih filmova godine, dok su pop dive Beyoncé i Taylor Swift također osvajale kino blagajne sa svojim koncertnim dokumentarcima “Renaissance” i “The Eras Tour”.

Sav taj kritički i komercijalni uspjeh, ipak, nije promijenio sliku zapošljavanja na filmu. Pogleda li se i šira perspektiva zaposlenja unutar globalne filmske industrije, žene su – prema navedenoj studiji – činile 22 posto svih redatelja, scenarista, producenata, izvršnih producenata, montažera i snimatelja zaposlenih na 250 filmova s najvećom zaradom u prošloj godini. I ovdje je zabilježen pad u odnosu na 24 posto iz 2022. Studija navodi i kako je 75 posto filmova s najvećom zaradom u 2023. zapošljavalo 10 ili više muškaraca u ključnim kreativnim i drugim ulogama iza filmske scene, dok je samo 4 posto njih zapošljavalo 10 ili više žena na tim pozicijama.

Omjer spolova i dalje drastično u korist muškaraca

Žene su tako činile 26 posto producenata, 24 posto izvršnih producenata, 21 posto montažera, 17 posto spisateljica, 14 posto skladatelja i 7 posto snimatelja. Napredak su ostvarile samo kao skladateljice na 250 najuspješnijih filmova, i to za 6 posto s obzirom na brojke iz godine ranije. Međutim, broj žena koje su bile zaposlene kao producentice, izvršne producentice i spisateljice na 250 najuspješnijih filmova se smanjio, dok se postotak montažerki i snimateljica otprilike izjednačio s 2022. godinom.

“Iluzija je da trijumf Grete Gerwig opovrgava nejednakost koja prožima mainstream filmsku industriju”, navela je u svojoj izjavi dr. Martha Lauzen, autorica studije te osnivačica i izvršna direktorica Centra. “Brojke sve govore. Omjeri spolova iza kulisa u Hollywoodu i dalje drastično pretežu u korist muškaraca”.

Studija je također pokazala da je u filmovima s barem jednom ženom na poziciji redatelja ili asistenta redatelja bilo angažirano više žena u kreativnim i drugim ulogama iza scene nego u filmovima s isključivo muškim redateljima. Kad su žene sjedile u redateljskom stolcu, 61 posto scenarista, 35 posto montažera, 10 posto snimatelja i 26 posto skladatelja bile su – žene. U filmovima muških redatelja, žene su činile 9 posto scenarista, 18 posto montažera, 7 posto snimatelja i 11 posto skladatelja.