Kako su Akira Kurosawa i samurajski filmovi zapravo stvorili Star Warse

Lucas je inspiraciju pronašao u mačevima, imenima, odjeći i filozofiji samuraja

Hongkonški režiser Ringo Lam je 1987. izbacio film ‘City on fire’. Premisa je bila vrlo jednostavna. Policajac je inflitrirao bandu koja pljačka draguljarnice, a onda stvari krenu u krivom smjeru. Na kraju pljačkaši saznaju da je ovaj policajac i film završava velikim i krvavim okršajem u napuštenom skladištu. Možda zvuči malo poznato. Možda zato što je to praktički identična radnja Tarantinovih ‘Reservoir Dogsa’. Koji su izašli 1992.

No nije to čudno. Citizen Kane je od njemačkog ekspresionizma pokrao vizualni stil, a i desetci drugih režisera su se inspirirali stranim filmovima. Kao, recimo George Lucas. Lucas je toliko obožavao Akiru Kurosawu da su ‘Star Wars’ zapravo jedan veliki remake Kurosawinog filma ‘Hidden Fortress’. Što se, možda, najbolje vidi iz ovog videa. Da, Lucasova svemirska oprema je zapravo samurajski film.

Osramoćeni redatelj otjeran iz Amerike

Ne treba puno truda da usporedimo katane i lightsabere, samurajske kimonoe s odjećom Obi-Wan Kenobia, a Lucas je čak svoja legendarna prelijevanja scena posudio od Kurosawe.

Američki redatelji su i ranije dosta posuđivali od Kurosawe, ali u jednom trenutku su bili toliko zaljubljeni u njegov rad da su ga pozvali da se preseli u Ameriku i počne raditi za njih. Ali to nije dugo izdržalo. Američke ekipe nisu mogle raditi za strogo japanskog režisera kojeg su prozvali ‘Car’ zbog njegovog autokratskog pristupa režiji. Studio ga je šutnuo sa snimanja filma ‘Tora! Tora!

Tora!’ nakon samo tri tjedna, a idući film koji je napravio, ‘Dodesukaden’, je potpuno propao u kinima. Kurosawa se probao ubiti nakon toga.

Kurosawa je promijenio svijet filma

No nakon Star Warsa svi su ponovo zavoljeli Kurosawu. Lucas je nagovorio 20th Century Fox, isti studio koji ga je otjerao sa snimanja, da mu odobri financiranje filma ‘Kagemusha’, s kojim je osvojio Zlatnu palmu na festivalu u Cannesu.

George Lucas nije bio jedini koji je posuđivao od Kurosawe. Dapače, nisu to radili samo Amerikanci. Bernardo Betrolucci, Francis Ford Coppola i John Woo su samo neki od njih. Svi su oni pričali o velikanu filma koji im je promijenio živote u dokumentarcu ‘Kurosawa: Posljednji car’ čiji ću link suptilno ostaviti ovdje, pa ga pogledajte.