'Kod Puccinija, sve je lijepo i logično, i sve je zapisano u glazbi. Fascinira me da od njega svaki puta naučim nešto novo'

Sopranistica Valentina Fijačko Kobić poziva vas da pogledate operu 'La Bohème' koju u HNK-u Zagreb postavlja Mario Pontiggia. Premijera je 17. svibnja

FOTO: Marko Miščević/Telegram

Doista je nevjerojatno da mi je uloga koju sam naučila prije 25 godina i dalje izazovna i to ne samo pjevački, već i psihološki. Puccini ima doista genijalne opere, ali i likove. Fascinira me kako svaki puta na kraju zaplačem, a čula sam kraj već tisuću puta. Nevjerojatno...

Koncem studenog 1924. Giacomo Puccini umire u Bruxellesu zbog komplikacija pri operaciji raka grla. Sudbina se tako, po tko zna koji put, poigrala – skladatelj koji je svijetu podario neke od najljepših opernih arija, svoj je život završio bez glasa. Vijest o Puccinijevoj smrti u Rim je stigla tijekom izvedbe jedne od njegovih najpoznatijih opera, “La Bohème”. Izvedba je odmah obustavljena, a orkestar je zatečenoj publici odsvirao Chopinov “Posmrtni marš”.

Stogodišnjica njegove smrti ove se godine obilježava diljem Europe i svijeta, pa tako i u zagrebačkom Hrvatskom narodnom kazalištu u kojem će u petak, 17. svibnja, pod ravnanjem maestra Piera Giorgia Morandija i u režiji argentinskog redatelja Marija Pontiggie biti izvedena upravo “La Bohème”. Umjetničko je to remek-djelo naširoko poznato ponajprije po dvjema velikim opernim ljubavnim pričama što ih je Puccini u njega utkao: s jedne je strane nježna, postojana i tragična ljubav pjesnika Rodolfa i kitničarke Mimi, s druge ona strastvena i burna slikara Marcella i Mussete.

Majstor orkestracije, virtuoznosti i oslikavanja ljudskih osjećaja, Puccini je ispisao brojne operne uloge koje ne predstavljaju samo nezaobilazni dio repertoara opernih kuća, već i san svakog opernog pjevača. U novoj produkciji središnjeg nacionalnog teatra, u “La Bohème” će po četvrti put u svojoj karijeri zapjevati i prvakinja zagrebačke Opere, sopranistica Valentina Fijačko Kobić, koja je u Pozivnici, između ostalog, otkrila i zašto joj Puccini nikada ne može dosaditi.

TELEGRAM: Ovo vam nije prva Mimi u karijeri. Rado joj se vraćate?

FIJAČKO KOBIĆ: Ovo mi je četvrta produkcija ove opere! Jedna je bila prije desetak godina u ljubljanskom Slovenskom narodnom gledališču s pokojnim maestrom Voltolinijem u režiji Vinka Möderndorfera; pjevala sam i u zagrebačkom HNK-u u režiji Arnauda Bernarda i, iskreno, sve su mi produkcije ostale u divnom sjećanju. Ali, ona prva iz 2007. u splitskom HNK-u u režiji Dore Ruždjak Podolski ipak mi je najviše prirasla k srcu. Prva ljubav.

TELEGRAM: Po čemu se produkcija čija nas premijera očekuje idućeg tjedna razlikuje od prijašnjih?

FIJAČKO KOBIĆ: Ova je režijski malo “modernija” kada govorimo o kostimima i scenografiji. Kada dođemo do odnosa među likovima – teško je tu nešto mijenjati. Puccini je sve jasno zapisao u glazbi. Sve je lijepo i – logično.

TELEGRAM: Prije dvije godine upravo ste u Pontiggijevoj režiji pjevali i naslovnu ulogu “Tosce”.

FIJAČKO KOBIĆ: Pontiggia je divan redatelj; prepun ideja i, još važnije, strpljenja. Pravi je užitak bilo raditi s njim posljednjih mjesec dana.

TELEGRAM: Zašto baš Mimi? Pronalazite li kod nje, sa svakom novom produkcijom, nešto novo za što se “hvatate”?

FIJAČKO KOBIĆ: Doista je nevjerojatno da mi je uloga koju sam naučila prije 25 godina i dalje izazovna i to ne samo pjevački, već i psihološki. Mislim da ću do posljednje probe otkrivati nešto novo. Naprosto je nevjerojatno koliko me jedan skladatelj toliko toga stalno uči. Puccini je to!

TELEGRAM: Opera progovara i o mnogim važnim, aktualnim društvenim temama. Koliko se “La Bohème” razlikuje od drugih Puccinijevih opera u smislu glazbene ili dramske strukture?

FIJAČKO KOBIĆ: Upravo to mi se sviđa; to što su likovi obični ljudi, bliski svima nama. Lako se poistovjetiti s radnjom, lako je zaplakati s likovima i, isto tako, sve to približiti našoj publici. Teško mi je “La Bohème” uspoređivati s drugim predstavama. Puccini ima doista genijalne opere, ali i likove. Mene fascinira kako svaki puta na kraju zaplačem, a čula sam kraj već tisuću puta. Nevjerojatno…

TELEGRAM: Vaša omiljena scena ili arija iz “La Bohème” bila bi – ?

FIJAČKO KOBIĆ: Najviše volim duet Marcella i Mimi, koji je toliko predivno napisan da ga je naprosto gušt svaki put iznova zapjevati.