Pogled u novu sezonu u hrvatskim kazalištima. Usprkos tužnom stanju u kulturi, bit će dobrog pozorničenja

Provjerili smo što nam se to nudi u kazališnom megamarketu

02.05.2013., Rijeka - Svecano otvorenje 20. medjunarodnog festivala Malih scena u kazalistu HNK Ivana pl. Zajca. Festival je otvorila ministrica Andrea Zlatar Violic u drustvu gradonacelnika Vojka Obersnela i umjetnickog direktora festivala Nenada Segvica. Festival je zapoceo predstavom Unterstadt u reziji Zlatka Svibena i glumaca HNK iz Osijeka. rPhoto: Goran Kovacic/PIXSELL
FOTO: Goran Kovacic/PIXSELL

S obzirom na manjak para i činjenicu da državu realno boli ona stvar za kulturu naredna sezona protegnut će se između želja i (ne)mogućnosti. I što bi reko naš narod: kako je derano nije ni krvavo

S obzirom na manjak para i činjenicu da državu realno boli ona stvar za kulturu, rekao bih da nam se i ne piše baš tako loše u novoj sezoni pozorničenja. Barem kako stoji zapisano u repertoarnim rokovnicima. Namjerno spominjem ovaj pretpotopni alat, jer digitalni identitet naših budžetiranih kazališta većinom nalikuje beta verziji DOS-a.

Nažalost, osim zastarjele tehnološke misli, apanažirane teatre često krasi razmjerni manjak kreativnog i društvenog rizika, igranje na sigurno. Uprave se skrivaju iza plišanih zastora pod parolom „za svakoga ponešto“ i tako kupuju mir prema osnivačima, odnosno vlastima. Kao da famozni OSNIVAČI (by the way, niti jedno kazalište nije osnovano u novonastaloj državici Hrvatskoj) barataju svojom, a ne narodnom lovom.

U takvim paradoksalnim uvjetima naredna sezona protegnut će se između želja i (ne)mogućnosti. I što bi reko naš narod: kako je derano nije ni krvavo. Elem, da vidimo što nam se to nudi (podsjećam da smo u Telegramu već pisali o novosezonskom repertoaru HNK Zagreb) u kazališnom megamarketu.

Na scenu stiže novi Novak

Odmah valja istaknuti jedan zanimljivi presedan. Hrvatsko narodno kazalište u Varaždinu, pod vodstvom agilne trajnožareće ikone Senke Bulić čija intendantura ulazi u drugu sezonu, odlučilo se za izazovnu transmedijsku igru. U koprodukciji s riječkim HNK Ivana pl. Zajca novu sezonu otvorit će scenska praizvedba novog romana Kristiana Novaka „Slučaj vlastite pogibelji“, u režiji Ivana Plazibata.

Činjenica transmedijskog ispita novih Novakovih rezova u intimne i društvene traume leži u tome što će se roman pred čitateljskom publikom pojaviti u isto vrijeme kad i pred kazališnom. Taj izravni sraz dva medija vjerujem da će biti pravo pogonsko gorivo. Uvijek izazovni mag Paolo Magelli radi Shakespeareov „San ivanjske noći“ a granice suvremenog i tradicije razbijat će i spajati desperados Damir Martinović Mrle, zajedno sa Varaždinskim folklornim ansamblom!

Praizvedbu na varaždinskoj sceni, u režiji Bojana Đorđeva, doživjet će „Režim iscjeljenja“, novo djelo suptilne i hrabre dramatičarke Tanje Šljivar. Ikonički i odgovorno o sudbinama žena u ovom našem idiotski mizoginom svijetu govorit će i praizvedba „Kisele krvi“ Ivone Marciuš, u režiji Marine Pejnović; kultna Williamsova „Mačka na vrućem limenom krovu“ u režiji Paola Tišljarića te „Elektra“ u adaptaciji Lade Kaštelan i režiji Livije Pandur.

‘Sad ili nikad’

Uz koprodukcijsku poslasticu otvaranja s brand new Novakom, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca sezonu je koncipiralo pod egidom „Sada ili nikada“. Radi se o oproštajnoj sezoni intendanta Marina Blaževića i njegove umjetničke ekipe. U Hrvatskoj drami Renata Carola Gatica radit će Dickensovu „Božićnu priču“.

Eduard Miler dugo nije režirao na našim scenama i sjajno je da se vraća Shakespeareovim „Macbethom“ a posebno izazovno djeluje buduća „Glorija“ Ranka Marinkovića u redateljskom zagrljaju Senke Bulić. Wagnerovo „Rajnino zlato“ bit će lavovski zalogaj za Operu. Koreografi Maša Kolar i Jeroen Verbruggen iz Krležinih će naslaga iznjedriti baletsku predstavu „Sad i nikad više“. U Talijanskoj drami predstavu „Iz Istre s ljubavlju!“ režirat će pulsko-osječka glumica Petra Blašković.

Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula ima novog umjetničkog ravnatelja. Matija Ferlin poznat po beskompromisnom i autentičnom stvaranju plesnog teatra svoju prvu sezonu je osmislio pod temom „Oda Mladosti“ a originalno je na društvenim mrežama najavljuje svojevrsnim „blankovima“ protagonista, umjetnika i svjetova koje će otkrivati. Prva premijera je komad „Majka i dijete“ Jona Fossea u Ferlinovoj režiji.

HNK-a u Splitu i Osijeku

Vicko Bilandžić, novi intendant HNK Split, ambiciozno je startao u svoju prvu sezonu. Otvaranje je pripalo scenskoj praizvedbi sugestivnog noir romana „Crvena voda“ Jurice Pavičića u režiji Ivice Buljana. Ivan Penović režirat će vlastiti tekst „Tužan pogled u prazan novčanik“, a glumac Trpimir Jurkić vraća se i kao pisac novim komadom „Zbrajanje štete“ kojeg će i režirati.

Predstavu „Dupin“ prema prozi Edgara Allana Poea i u dramatizaciji Ivane Vuković, režira Natalija Manojlović. Manje eksploatiranu Bellinijevu operu „Capuletti i Montecchi“ redateljski promišlja Hrvoje Korbar. Korbar će u Dubrovniku režirati i Voltaireovog „Candidea“. Paolo Tišljarić sad je već Kazalište Marina Držića usidrio kao živo pozorničko vrelo. Do kraja 2023. Livija Pandur će režirati „Kraljice“, dramu koju su ona i Tibor Hrs ispisali kao palimpsest preko Shakespeareovih tragedskih kraljica.

Hrvatsko narodno kazalište u Osijeku u sezonu ulazi proslavom 50 godina umjetničkog rada Želimira Mesarića. Jedan od najznačajnijih postgavelijanaca režirat će praizvedbu scenske verzije romana „Jom Kipur“ Ivane Šojat, u dramatizaciji Maje Gregl. Remek-djelo Dušana Kovačevića „Maratonci trče počasni krug“ režira Olja Đorđević, a Dražen Ferenčina pozabavit će se svijetom represije u kultnom „Letu iznad kukavičjeg gnijezda“ Kena Keseya. „Figarov pir“ Mozarta radit će postbarokni Krešimir Dolenčić, slavenski duh prostrujat će iz Smetanine „Prodane nevjeste“ u režiji Ozrena Prohića, a svakako vrijedi istaknuti praizvedbu baleta „Snježna kraljica“ Davora Bobića, prema Andersenovoj bajci, u koreografiji Svebora Sečaka.

Završava beskućništvo Gavelle

Gradsko dramsko kazalište Gavella u novu jesen ulazi s vjerom da će se njihovo beskućništvo napokon završiti. U tom smislu planovi su im i dalje spremni i na gerilske varijante. Nakon premijere „Kozmičkih žonglera“ Kalmana Mesarića u adaptaciji i režiji Ivana Penovića, čekaju nas „Moji tužni monstrumi“ Mate Matišića. Praizvedbe Matinih višedimenzionalnih drama uvijek su događaj s jakim društvenim pečatom, a njegov prvi sraz s rabijatnom poetikom Vite Taufera napeto očekujemo.

I Zagrebačko gradsko kazalište Komedija zbog preuređenja dvorane ratuje s prostorom. U tim uvjetima isproducirat će praizvedbu komedije „Krava na granici“ Vida Baloga, u režiji Damira Lončara, „Zapetljane interese“ španjolskog nobelovca Jacinta Benaventea, u režiji Aleksandra Švabića te „Ljubavnike iz Ancone“ mađarske spisateljice Katalin Vajda, u režiji Slavena Vidakovića.

Satiričko kazalište Kerempuh također je pozvalo Paola Magellija kojem će pripasti čast da otvori sezonu komedijom „Subota, nedjelja i ponedjeljak“ Eduarda De Filippa, u adaptaciji Željke Udovičić Pleština.

Zagrebačko kazalište mladih

Zagrebačko kazalište mladih prvo će u rujnu na scenu prenijeti „12. NOĆ ili kako hoćete“, koprodukciju s Dubrovačkim ljetnim igrama, rađenu prema Shakespeareu a u režiji Grzegorza Jarzyne.

Zatim nas čeka dosta autorskih projekata: Ksenija Zec i Saša Božić rade predstavu za mlade „Euforija“, Borut Šeparović i Ana Prolić radit će projekt „Glasnici“ inspiriran geopolitičkom situacijom i ratnom propagandom. Jedan od najznačajnijih europskih i svjetskih redatelja, Árpád Schilling, s dramaturgom Tomislavom Zajecom također će po principu work in progress razviti scensku priču.

Omnibus projekt u režiji Selme Spahić bavi se problematikom zlostavljanja žena u pandemiji, a kroz nove tekstove ženskih autorica iz regije. Premijere će se izvesti u Zagrebu, na Borštnikovom srečanju u Mariboru i u Beogradskom dramskom pozorištu. U ZKM-u se postavlja tekst Kristine Kegljen „Pod suknjom“.