Stiže premijera Mozartove opere. Solisti otkrivaju detalje: 'Donosimo dašak Italije u moru ljubavnih peripetija i žudnje'

Solisti zagrebačke opere Emilia Rukavina i Davor Nekjak za Telegram govore povodom premijere opere 'Così fan tutte'

FOTO: HNK Zagreb/Novković

Iako ranije nije smatrana vrhuncima skladateljskog opusa Wolfganga Amadeusa Mozarta, za operu “Così fan tutte” kaže se da je savršeno ansambl djelo jer donosi šest uloga gotovo jednake težine i važnosti, te je u dvadesetom stoljeću postala nezaobilaznim dijelom repertoara svih velikih svjetskih opernih kuća.

Šaljiva opera u kojoj je Mozart, zajedno sa svojim libretistom Lorenzom da Ponteom, propitkivao vječno pitanje vjernosti, napose one ljubavne, “Così fan tutte” – u doslovnom prijevodu “Tako čine sve” ili, u nešto slobodnijem, “Takve su sve žene” – obiluje glazbom kojom je skladatelj dosegnuo svoje najduhovitije, najšarmantnije i najljepše trenutke, a ovaj petak, 9. veljače, premijerno ćemo je gledati i na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu.

Operu postavlja Talijan Alessio Pizzech pod dirigentskom palicom Valentina Egela, a jednu od tri podjele, zajedno s Darijom Auguštan, Filipom Filipovićem, Marijom Kuhar Šoša te Marcom Bussijem, čine i mezzosopranistica Emilia Rukavina te bariton Davor Nekjak.

Umjetnost imitira život

Rukavina i Nekjak, mlade solističke snage našeg najvećeg opernog ansambla kojem su se pridružili prošle godine, već su zapažena imena na našoj opernoj sceni – Rukavinu pamtimo po ulozi Orlofskog u “Šišmišu”, a Nekjaka kao Marulla u “Rigolettu”.

HNK Zagreb/Novković

Sada će, kao Dorabella i Guglielmo, pjevati u operi čija je ideja, kaže legenda, potekla od samog rimsko-njemačkog cara Josipa II. koji je Mozartu predložio da sklada operu na temu ženske vjernosti.

Radnja prati dva para – vojne časnike Ferranda i Guglielma te njihove zaručnice, sestre Dorabellu i Fiordiligiju. Momci su uvjereni u vrline i vjernost svojih partnerica te kada se jednom prigodom istima i javno pohvale, njihov stariji i iskusniji prijatelj Alfonso izaziva ih na okladu tvrdnjom kako će u samo dan ili dva dokazati suprotno. Siže opere, zanimljivo, pomalo podsjeća na život samoga Mozarta, jer je skladatelj, godinama prije no što će oženiti Constanze Weber, bio zaručen za njenu sestru Aloysiju.

Aktualan i danas

Nekjak, koji se kao Colas već okušao u Mozartovoj operi “Bastien&Bastienne”, prepričava kako je Mozartov opus “ugodan i zahvalan za njegov mladi glas”, a ističe i Mozartovo generalno bavljenje libretima koji obrađuju komične aspekte vječno prisutnih društvenih problema.

“Njegove teme za operu itekako su aktualne i danas – uzmimo samo u obzir ‘povjerenje’ u ljubavnim odnosima. Nedavno sam prepričavao libreto svojem četrnaestogodišnjem bratu, i rekao mi je da bi i on s najboljim prijateljem isprobao istu okladu”.

HNK Zagreb/Novković

Rukavina je, tijekom studija, često imala prilike nastupati u opernim produkcijama, a upravo je opera “Così fan tutte” i uloga Dorabelle bio njen prvi veliki operni zalogaj na drugoj godini akademije.

Mozart kao trening

“Tada nisam bila svjesna kompleksnosti ovog opernog djela i priče koju opera odašilje. Mislim da je većina nas studenata pokušavala prosperirati uglavnom razvijajući svoje vokalno umijeće i oslobađanje na sceni uz glumačke zahtjeve tadašnje produkcije”, kaže. Mozart se, dodaje, kao skladatelj na prvi pogled doima pitkim i laganim za savladavanje, “ali upravo u toj lakoći njegova je najveća težina”.

“To tek s odmakom od gotovo šest godina jasnije vidim. Mozart je za pjevače najbolji i najcjelovitiji trening. Zato većina pedagoga smatra da je iznimno važno često se vraćati Mozartu, i zato mi je uistinu drago što je uprava HNK-a odlučila staviti njegovu operu na repertoar upravo za nas mlade”.

Kao što je stasala Rukavina, tako je sazrela i njezina Dorabella. “Pogotovo u psihološkom smislu. Karakterno je dobila na snazi kroz moje sazrijevanje i iskustvo koje sam stekla u ovih nekoliko godina, a svakako joj je puno pridonijela i nova režija Alessia Pizzecha”.

Precizna mizanscena

Talijanskog redatelja Nekjak opisuje ponajprije kao – specifičnog. “Još je od prve probe od nas tražio visoki intenzitet koncentracije i emotivne involviranosti tijekom procesa. To mi se svidjelo, jer smo na početku postavili preciznu mizanscenu koju smo kasnije mogli lijepo oblikovati i obogatiti”.

HNK Zagreb/Novković

Znak je to, smatra, da će predstava i nakon premijere moći rasti. “Ova se produkcija ne bavi samo ranije spomenutim komičnim aspektima libreta, nego i ozbiljnim – što će stvoriti potreban balans u gledateljskoj perspektivi i predstaviti jednu sliku stvarnog života”.

Rukavina dodaje kako je, budući da ova opera najviše govori o ljubavnim odnosima, ali i o odnosima među ljudima općenito – koji, napominje, nikada nisu crno bijeli – “najteže bilo ne ostati u zoni komfora i onoga što je poznato”.

Kompleksnost podcrtana u glazbi

“Uloga Dorabelle predstavlja nestalnost emocije, unutarnju i konstantnu borbu te prilagodbu na situacije u kojima se često ni ne sluteći nađemo”, pojašnjava. “Njezine su reakcije iskonske i bez puno premišljanja o onome što je moralno i korektno, vođena je svojim osjećajima koji su većinom divlji i snažni i zato mi je ovaj proces stvaranja i oživljavanja uloge bio zanimljiv i veoma zabavan”.

HNK Zagreb/Novković

Probe su, nastavlja mezzosopranistica, bile intenzivne, što i ne čudi jer se radi o djelu čija se kompleksnost očituje prvenstveno na planu psihološke karakterizacije likova i odnosa koji su dodatno podcrtani u glazbi, odnosno glazbenim motivima.

“Imala sam sreću što sam taj proces prolazila skupa s kolegama s kojima sam nastupala nebrojeno puta, a s nekolicinom sam istodobno i studirala, pa je i radna atmosfera bila vrlo kreativna, zabavna i inspirirajuća”, kaže. “Maestro Valentin Egel vodio nas je kroz sve muzičke prepreke i zamke koje ova opera iziskuje, a mislim da će to i krajnji rezultat dokazati”.

Dašak Italije

Nekjak otkriva da je pred ansamblom zagrebačke Opere još puno korisnih projekata, a za njega kao mladog baritona isto tako puno korisnih uloga: za dva mjeseca očekuje ga treći susret s Mozartom – pjevat će Papagena u “Čarobnoj fruli”.

“Rijetkost je pronaći kazalište u kojem je toliko repertoara unutar kojeg rano možete ostvariti odlične uloge za samo jednu sezonu. Sretan sam i ispunjen na novom radnom mjestu s mlađim i malo starijim kolegama oko mene”, kaže.

Razloga za pogledati “Così fan tutte” ne manjka, a očekivati možemo “zabavu i smijeh, puno mladenačke energije i zanosa, mnoštvo neočekivanih obrata u odnosima među likovima, ali i unutar samih likova”.

“Donosimo vam dašak Italije i njezinih delicija u moru ljubavnih peripetija, patnji i žudnji”, obećava Rukavina.