Koje osobine i vještine poslodavci najviše traže u današnjim tvrtkama?

Bilo da se radi o vještinama organizacije, kreativnosti ili brzom rješavanju izazova postoje određeni set kompetencija koji osobu čine privlačnijom za zapošljavanje

FOTO: Pexels

Sve profesije zahtijevaju komunikaciju – bilo sa klijentima, dobavljačima, kolegama ili e-mail komunikaciju sa nadređenima. Upravo menadžerske ili upravljačke vještine mogu pomoći da osoba sa svima sa kojima surađuje bolje i komunicira, kao i produbi poslovne i privatne uspjehe jer izraženom komunikacijom vješto dolazi do rješenja za izazove. Jedan od najvažnijih elemenata svakog dobrog životopisa je brz i jednostavan prikaz vještina koje osoba posjeduje. Bilo da se radi o vještinama organizacije, kreativnosti, brzom rješavanju izazova ili visokoj razini digitalne pismenosti, postoje određeni set kompetencija koji osobu čine privlačnijom za zapošljavanje na određenoj poziciji. Pripremili smo listu najkorisnijih vještina koje će sigurno napraviti razliku u životopisu.

Koje su to osobine i vještine koje poslodavci najviše traže?

Svijet rada koji se stalno mijenja, rapidno razvija i novu ljestvicu vještina i osobina koje su tražene za određene pozicije u firmama. Što je pozicija rangirana više u hijerarhijskoj ljestvici, tim se potreba za ovim kvalitetama eksponencijalno povećava i veći naglasak se stavlja na taj aspekt zapošljavanja. Kako tehničke vještine zaposlenika više nisu dovoljne tvrtkama, poslodavci neprestano traže nove kvalitete, emocionalne vještine, stečene izvan škole ili fakulteta, koje se obično nazivaju soft skills ili meke vještine.

Autor knjige “Kako postati nezamjenjiv na poslu”, Bruce Tulgan za neke od najvažnijih soft skill kompetencija navodi:

  • sposobnost samoprocjene
  • sposobnost i proaktivnost u učenju
  • pozitivan stav
  • kolegijalnost i timski duh
  • jednostavnost rješavanja izazova/problema prilikom obavljanja zadataka
  • preuzimanje odgovornosti
  • komunikacijske vještine
  • emocionalna inteligencija i sposobnost empatije

Vještine mogu biti tvrde i meke

Tehnička znanja i kompetencije

Skupina znanja i kompetencija koje su vezane za specifičnu nišu, industriju ili radno mjesto, a koje se većinom stječu kroz iskustvo i formalno obrazovanje, u krugovima HR-managera poznati su pod nazivom hard skills. Neki od n. Ovo su samo neki od primjera tvrdih vještina:

  • Upravljanje projektima
  • Znanje stranih jezika
  • Poznavanje različitih sustava za upravljanje sadržajem (CMS)
  • Softverske vještine
  • Poznavanje knjigovodstvenih procesa
  • Rukovanje specifičnim strojevima ili opremom

Digitalna pismenost i korištenje aplikacija i alata

Sposobnost pojedinca da učinkovito koristi digitalne tehnologije, alate i resurse kako bi pravilno komunicirao, tražio informacije, rješava probleme i sudjelovao u suvremenom digitalnom društvu jedan je od imperativnih zahtjeva većine poslodavaca dana. Štoviše, National Skills Coalition (NSC) pokazalo je kako čak 92% poslova zahtijeva neku vrstu digitalnih vještina. Ova vrsta pismenosti obuhvaća različite vještine, uključujući osnovno razumijevanje računalnih sustava, korištenje softvera i aplikacija, prepoznavanje i rješavanje digitalnih problema, te kritičko razmišljanje o informacijama koje se nalaze na internetu.

Važnost digitalne pismenosti na radnom mjestu proizlazi iz sveprisutne uporabe tehnologije u modernom poslovnom okruženju. S obzirom na različite djelatnosti, postoji i nekolicina važnih aplikacija koje treba poznavati kako bi se poslodavcu dalo do znanja da je potencijalni zaposlenik digitalno pismen.

  • Društveni mediji – Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter (X)
  • Obrada teksta – Google Docs, Microsoft Office, Dropbox Paper
  • Obrada fotografija – Canva, Photoshop, Illustrator
  • Proračunske tablice – Google Sheets, OpenOffice, Excel
  • Programski jezici – JavaScript, CMS, HTML, Phyton
  • Analiza podataka – Google Analytics, Data Studio

Kritičko razmišljanje

Osobe sa razvijenom vještinom kritičkog razmišljanja mogu pažljivo razmotriti argumente, prepoznati logičke propuste, identificirati skrivene pretpostavke te donositi informirane odluke na temelju raspoloživih podataka. Ova vještina ključna je u poslovnim okruženjima iz nekoliko razloga:

  • Rješavanje problema: Osobe koje su sposobne kritički razmišljati mogu učinkovito identificirati i rješavati probleme. Analiza situacije, prepoznavanje uzroka problema i razmatranje mogućih rješenja ključni su elementi u smanjenju rizika i povećavaju šanse za uspješno vođenje projekata ili donošenje poslovnih odluka.
  • Inovacija: Kritičko razmišljanje potiče inovacije jer zaposlenici koji imaju mogućnost sagledati ključne faktore često dolaze s novim idejama i sposobni su prepoznati prilike za unapređenje i razvijati kreativna rješenja.
  • Prilagodljivost: Zaposlenici koji mogu kritički razmišljati obično su bolje opremljeni za suočavanje s promjenama u radnom okruženju. Mogu brže prilagoditi svoje pristupe i strategije kako bi se nosili s novim izazovima.
Vještine kritičkog razmišljanja važne su u poslovnom svijetu
Pexels

Interpersonalne vještine

Interpersonalne ili međuljudske vještine odnose se na sposobnost komunikacije, suradnje i interakcije s drugima na pozitivan i učinkovit način. Promatrajući s poslovne perspektive, interpersonalne vještine su sve one koje omogućuju kvalitetan i harmoničan rad s drugima. Bilo da se radi o šefu, suradnicima, klijentima, kupcima ili s bilo kime s kim osoba dolazi u kontakt, ove vještine omogućuju jednostavnije i kvalitetnije interakcije. Riječ je vještinama koje uključuju komunikaciju, empatiju i još mnogo toga.

Vještine vođenja

Ako osoba ima vještine vođenja i sposobnosti vođe, a to i pokaže, poslodavci će dobiti veću motivaciju da tu osobu i zaposle ili promaknu na mjesto koje zaslužuje. Neke vještine vođenja se daju naučiti, ali dosta stavki poput poštovanja prema kolegama i simpatičnosti rijetko se mogu usvojiti učenjem. Vještinama vođenja postiže se zajednički cilj, a potrebno je i motivirati druge kako bi izvršili određene zadatke. Ove vještine uključuju:

  • Izgradnju kompletnog tima
  • Dobro upravljanje vremenom
  • Spremnost na kompromis
  • Sposobnost mentorstva
  • Preuzimanje rizika i odgovornosti

Komunikacijske i prezentacijske vještine

Komunikacijske vještine vežu se uz sposobnosti koje dolaze do izražaja pri davanju i primanju različitih informacija, a odnose se na pričanje, slušanje, promatranje i empatiju. U poslovnom svijetu, potrebno je koristiti primjeren način komuniciranja u radu s klijentima, u postizanju zajedničkih ciljeva te u razvijanju dugotrajnih odnosa s klijentima. U skoro svakoj grani posla vrlo je važno imati izražene komunikacijske vještine, a one uključuju:

  • Javno govorenje
  • Pisanu komunikaciju
  • Verbalnu i neverbalnu komunikaciju
  • Međuljudsku komunikaciju
  • Konstruktivne kritike
  • Aktivno slušanje osobe koja govori

Organizacijske vještine

Organizacijske vještine su one koje se odnose na upravljanje poslovnim procesima, ljudima i resursima. Ove vještine obuhvaćaju mogućnost determiniranja zadataka koji se trebaju obaviti i osoba koje ih trebaju obaviti te načina kako se zadaci mogu obaviti da bi se postigao krajnji cilj. Osim na poslovnom planu, organizacijske vještine važne su za svakog pojedinca kako bi znao postaviti vlastite ciljeve, osigurati adekvatna sredstva za ostvarivanje ciljeva te pritom održavati kvalitetu života i psihološku dobrobit.

Upravljanje vremenom

Vještine upravljanja vremenom su važne jer omogućuju dovršetak određenih zadataka na vrijeme i bez kašnjenja, a omogućuju i bolju ravnotežu privatnog života i posla. Jedna zanimljiva metoda koju pojedinci često koriste u svrhu boljeg određivanja prioriteta je ABC metoda. Svaki projekt ili zadatak koji se nalazi na popisu A se smatra najvećim prioritetom, a zatim slijedi popis B gdje su manji važni zadaci, a na popisu C su najmanje važni zadaci i obveze za koje ne morate odmah izdvojiti vrijeme. Vještine upravljanja vremenom obuhvaćaju i:

  • Dobru organizaciju
  • Jasno određivanje prioriteta
  • Fokusiranost
  • Zacrtavanje ciljeva
  • Delegiranje zadataka