Lista top pet filmova s posebnim vizualnim efektima: Zašto su najbolji i kako ih gledati

Za samo minutu kompjuterski generirane scene potrebno je sat vremena rada

FOTO:

Glumci su stajali na setu. Jedan od njih glumio je škotsku kraljicu Mary u trenutku njezina smaknuća. Redatelj mu je rekao da se približi drvenom bloku i na njega položi glavu. Kolega koji je glumio krvnika zamahnuo je sjekirom pa krenuo prema vratu. Zaustavio se u zadnjem trenu. Tad je redatelj naredio svima da se zamrznu i ne miču. Glumca s glavom na bloku zamijenio je lutkom. Vratio se na svoje mjesto i na riječ ‘akcija’ nastavio sa snimanjem.

Alfred Clark bio je američki redatelj i pionir filmske industrije, a ova scena smatra se prvim primjerom posebnih vizualnih efekata u filmu. Tako je 1895. nastao poznati ‘stop trik’ koji su brojni redatelji nakon Clarka nastavili usavršavati. Pedeset godina kasnije, prve kompjuterski generirani grafički efekti krenuli su se pojavljivati u filmovima, a do kraja stoljeća nastali su neki od najznačajnijih filmova u povijesti posebnih efekata.

Jedan sat za minutu filma

Danas se vizualni efekti koriste u većini filmova, od manjih ispravaka i dodataka do cijelih kompjuterski generiranih scena. Iako količina rada za kompjuterom ovisi o kompleksnosti efekta, u industriji je generalno pravilo da za minutu posebnih efekata treba barem sat vremena rada. Stoga ne čudi da je Avatar 2 bio u produkciji 12 godina.

Tehnološki napredak omogućio je nekad nezamislive scene u modernim filmovima, ali je omogućio i nama kao gledateljima da u filmskoj produkciji zasluženo uživamo. Tako je lako naići na komentare brojnih fanova znanstveno fantastičnih filmova koji na najnovijim i naprednim ekranima gledaju svoje omiljene naslove po tko zna koji put i tek sada primjećuju detalje koje im prijašnji televizori nisu mogli dočarati.

Moderna rješenja za top iskustvo

Televizori, koji će vam omogućiti uživanje u sedam legendarnih filmova sa specijalnih vizualnim efektima koje smo izdvojili u nastavku, su oni iz ovogodišnje i najnovije Hisense TV linije s brojnim modelima kako bi zadovoljili različite potrebe. Među njima su i televizori s revolucionarnom TriChroma Laser TV tehnologijom. Oni ne emitiraju svjetlost direktno u oči gledatelja i to čini do sad oku najugodnijim televizorima na tržištu.

Gorenje

Svaki Hisense televizor dolazi s besplatnim, brzim i prilagodljivim operativnim sustavom VIDAA koji vam omogućuje da svoj televizor prilagodi gotovo u potpunosti svojim potrebama. Ali ono što igra ključnu ulogu za gledanje fantastičnih efekata u filmovima, svakako je Mini-LED tehnologija koja poboljšava LED diode i donosi detalje u slici na zaslonu koji oduzimaju dah, a dolazi u UXKQ seriji televizora.

Tu je važan i Hisenseov Hi-View Engine koji je mozak i mišić za nikad bolje iskustvo gledanja. Ovaj sustav optimizira audio-vizualne karakteristike poput 4K povećanja razlučivosti i poboljšanja boje tako da i videozapisi niže kvalitete izgledaju bolje nego ikad. Sasvim je realno da vam se pri takvom iskustvu čini kao da je film izašao iz granica ekrana.

Gorenje

1. Avatar

Jedan od najiščekivanijih filmova našeg doba svakako je bio nastavak Avatara. Prvi je film pogurao brojne granice, među njima postavivši rekord kao znanstveno fantastični film s najvećom zaradom na dan premijere od 2,9 milijardi dolara. Prošlogodišnji nastavak filma ušao je među tek šest američkih filmova koji su zaradili više od 2 milijarde dolara čime je, kako je redatelj James Cameron izjavio, taman pokrio sve troškove produkcije i promocije.

Oba su filma osvojila Oscara za najbolje vizualne efekte, no ono što ih uistinu čini posebnima je sasvim novo doma kinematografije koje su pokrenuli. Prvi je Avatar sniman na posebnom setu s glumcima koji su tijekom snimanja cijelo vrijeme nosili oznake na svom licu za inovativnu motion capture tehnologiju kako bi njihove pokrete u postprodukciji mogli iskoristiti na vizualno sasvim drugačijem liku. U filmu je više od 800 likova u potpunosti kompjuterski generirano i još je sve snimljeno za novu generaciju 3D prikaza. Više od 70 posto filma je kompjuterski generirana slika.

IMDB

2. Matrix

Legendarni Matrix je pogurao granice filma na sasvim drugačiji način. Kad se Neo, na primjer, bori s grupom Smithovih klonova, po prvi put svjedočimo orkestriranoj borbi na više razina. Ne samo da je bilo potrebno isplanirati sve pokrete desetak osoba, nego je Smithovog lika bilo potrebno snimiti u svim tim pozicijama i onda sloj po sloj slagati scenu koju vidimo na tek par minuta u filmu.

Ono na što je Matrix ipak stavio svoj vječni utisak je takozvani ‘bullet time’ iliti usporeno vrijeme leta metka koje nikada ne bi bilo moguće prikazati usporavanjem realne snimke pucanja. Taj se efekt još zove Matrix efekt. Prema dosadašnjim iskazima članova produkcijskog tima, originalni bullet efekt sniman je pomoću zelene pozadine na kojoj bi se grafički doradila putanja metka. Za jednu je scenu Neovog izbjegavanja metaka korištene čak 120 kamere.

IMDB

3. Gospodar prstenova

Ono što je impresivno iza najpoznatije trilogije u režiji Petera Jacksona je svakako što je postigao za tehnologiju s kojom je radio. Sva tri filma Gospodara prstenova nastala su nedugo nakon prvog Matrixa i poput njega ostavila bez daha gledatelje s vizualnim efektima unutar filmova. Svaki film u trilogiji dobio je i Oscara za najbolje vizualne efekte svoje generacije.

Gospodar prstenova morao je prikazati sasvim izmišljene likove u realističnim kretnjama i s uvjerljivim izrazima lica. Baš kao Avatar, samo skoro deset godina ranije. Tu su i nevjerojatne scene vojski i masovnih bitki istih tih fantastičnih likova, lokacije koje su morale biti čim vividnije prikazane prema opisima iz romana jer su igrale krucijalnu ulogu u narativu, a nije bilo lokacije na Zemlji koja bi ih vjerno imitirala, i napetih scena u samom vulkanu Mount Doomu.

IMDB

4. Ratovi zvijezda

George Lucas je od početka znao da u filmovima Ratovi zvijezda želi scene i efekte koji još nisu ni postojali u industriji. Kako se nije mogao osloniti na interni tim, 1975. je s kolegama osnovao danas vodeći studio za vizualne efekte koji u svom portfelju drži od Gospodara prstenova do Marvelovih superheroja. Lucas i njegova tvrtka postavili su standard za vizualiziranje bitki i putovanja kroz svemir s prikazom svemirskih letjelica inspiriranim avijacijskim scenama.

U prvom dijelu nove trilogije 1999. svjedočimo nevjerojatnom prikazu mladog Anakina u utrci letjelica, takozvanom Podracingu. A kad je, možda i suviše, odrastao zaljepljeno smo gledali u zadnjoj epizodi trilogije njegovu borbu s mentorom Obi-Wan Kenobijem koja se odvila doslovce na tekućoj lavi. Franšiza je nastavila postavljati standarde u vizualnim efektima i gurati vlastite granice u svakom novom projektu.

Možda najzanimljiviji detalj o vizualnim efektima u Ratovima zvijezda je razvoj lightsabera – svjetlosnog mača. Lucas ga je uspio dovesti do razine koju je zamislio sedamdesetih tek 2015. s filmom Ratovi zvijezda: Sila se budi. U početku su glumci tijekom snimanja koristili štapove koji su bili prekriveni materijalom koji je tek odbijao svjetlost.

IMDB

5. Jurski park

Posljednji na našoj listi je još jedan projekt Lucasove tvrtke koji je pak po prvi put u povijesti filma kompjuterski generirao sliku dinosaura. I to 1993. godine. Tim za vizualne efekte detaljno je skenirao animatroniku – robotske model životinjskih likova pripremljene za set i prema tome kompjuterski generirao kretnje i prikaze u filmu. Ovaj je poslovni potez pokrenuo prvu lavinu potražnje za CGI-jem u Hollywoodu.

Franšiza je kroz svoj razvoj postavljala standard u kompjuterskoj animaciji životinja, a neke od vodećih scena do danas su trening velociraptora u Jurskom svijetu iz 2015., bijeg od lave i dinosaura u Jurskom svijetu iz 2018. i utrka na motoru s dinosaurima kroz grad u Jurskom svijetu iz 2022.

IMDB

Sadržaj je nastao u suradnji s Hisenseom.