Broj učenika uporno pada, superodlikaši samo rastu. Broj onih s 5.0 u sedam godina narastao za 10.423

Resorno ministarstvo danas je objavilo cijeli set statističkih podataka za proteklu školsku godinu

Najnoviji statistički podaci Ministarstva znanosti i obrazovanja, koji se odnose na proteklu školsku godinu 2020./2021., otkrivaju detalje školskog uspjeha učenika. Naintrigantniji – i najproblematičniji – podatak već je uvriježeno onaj o tzv. superodlikašima, učenicima kojima je iz svakog predmeta zaključena petica pa su školsku godinu završili općim uspjehom 5,0. U odnosu na školsku godinu 2019./2020., obilježenu dugotrajnim štrajkom prosvjetara i online nastavom u drugom polugodištu zbog pandemije, broj superodlikaša je u protekloj pao.

Tako školska godina 2020./2021. bilježi ukupno 83.563 učenika s općim uspjehom 5,0; oni čine 18.38 posto od ukupnog broja učenika. Godine 2019./2020. broj superodlikaša bio je najviši dosad (99.080 učenika), no s obzirom na svu izvanrednost te školske godine – u kojoj su bitno porasle ocjene – ispravnije je najnovije brojke usporediti s onima iz školske godine 2018./2019. Tada smo imali ukupno 81.704 superodlikaša pa prošlogodišnjih 83.563, kada se nastava ipak uvelike odvijala u školama, opet predstavlja značajan porast.

10.423 superodlikaša više u 7 godina

Kao i uvijek, broj superodlikaša obrnuto je proporcionalan s ukupnim brojem učenika u školama. Dok s jedne strane imamo sve manji broj školaraca – protekle školske godine imali smo ih 457.919, a 2013./2014. 51.046 više – s druge strane broj 5,0 učenika uporno raste. O porastu broja 5,0 učenika možda najbolje govori podatak da u odnosu na školsku godinu 13./14., u prošloj bilježimo 10.423 više superodlikaša. Najviše ih je, dakako, u Gradu Zagrebu gdje čine 24.56 posto od ukupnog broja učenika.

Uporan porast broja superodlikaša Školski eRudnik/MZO

Opći uspjeh “odličan” (koji nužno ne podrazumijeva sve petice), prošle je školske godine ostvarilo 49.22 posto hrvatskih učenika, odnosno njih 223.714 ljetos se pakiralo na praznike s prosjekom ocjena 5. U osnovnim školama, 59.74 posto učenika imalo je odličan opći uspjeh, a u srednjima njih 26.31 posto.

Nacionalni prosjek ocjena je 4,33

Nacionalni prosjek ocjena u protekloj je školskoj godini 4,33, što je nešto manje od 4,38 iz pandemijsko-štajkaške 2019./2020. Opći prosjek ocjena u osnovnim je školama 4,49, a u srednjima ipak značajno manji – 3,97. Gledajući po županijama, najviši prosjek općeg uspjeha ima, dakako, Grad Zagreb (4,48), a zatim Zagrebačka županija (4,44), dok najniži prosjek općeg uspjeha učenika bilježi Požeško-slavonska županija (4,17).

Kretanje općeg uspjeha učenika kroz godine Školski eRudnik/MZO

Zanimljivi su i podaci o izostancima učenika s nastave. Protekle školske godine, ukupno je bilo 25.154.659 izostanaka, od toga opravdanih 24.522.984 i neopravdanih 631.675. Prosječan broj izostanaka po učeniku jest 54,93, prosječno opravdanih po učeniku je 53,55, a prosječno neopravdanih 1,38.

Manje izostanaka nego u predpandemijskoj 18./19

U školskoj godini 19./20., opterećenoj štrajkom i online nastavom, izostanaka je bilo bitno manje – 23.082.415, no u usporedbi sa školskom godinom 18./19. (30.793.045), učenici su protekle školske godine ipak manje izostajali s nastave.

Prosjek izostanaka po učeniku Školski eRudnik/MZO

Istaknimo i kako smo proteklih tjedana iznova opširno pisali o fenomenu superodlikaša i problematičnom iskazivanju učeničkog postignuća kroz opći uspjeh. Iako preporuke istraživanja o superodlikašima sugeriraju da je u školama nužno posve ukinuti iskazivanje općeg uspjeha jer on “ne ukazuje na jake i slabije strane učenika, njihove interese i potencijale i nije valjan pokazatelj onoga što pojedini učenik jest”, zasad nema naznake da obrazovna politika razmišlja u tom smjeru. Zato iz godine u godinu izvještavamo o nerealno visokim brojkama superodlikaša.