Pogledajte što se sve događalo u sjedištu hrvatske kontrole zračnog prometa za teškog incidenta lani
Zbog prodora vode nestalo je struje u kontroli leta, što je moglo biti kobno
U izvješću Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu (AIN) rekonstruirana je i komunikacija što se odvijala u Hrvatskoj kontroli zračnog prometa (HKZP) 30. srpnja prošle godine, kada je zbog prodora vode uslijed obilnih padalina došlo do nestanka struje u sjedištu HKZP-a, što je uzrokovalo potpuni gubitak nadzora nad više od stotinu zrakoplova koji su u tom trenutku prelijetali Hrvatsku.
Riječ je o izuzetno ozbiljnom incidentu zbog kojeg je AIN dao HKZP-u sigurnosne preporuke da se takvo što više ne bi nikad ponovilo. Kako je Telegram već izvijestio, ocijenjeno je da se radi o incidentu ravnom padu zrakoplova.
Evo kako je izgledala komunikacija zaposlenika HKZP-a kada je voda počela prodirati u zgradu.
12.56 Poziv iz Elektroenergetike (EEK): “Izbilo je oba prozora, curi voda unutra”.
13.00 Porta 3 u dvorištu: “Dvorište se lagano puni vodom”.
13.02 Telefonski poziv Nadzorniku smjene OKZP-a: “Voda curi kroz okove prozora, neka čistačice pokupe vodu”.
13.03 Poziv čistačicama: “Pokupite vodu u sobi oblasne kontrole”.
13.04 Zbog poplave na tornju nadzornik zove domara: “Poplava na TWR”. Domar: “Jaka kiša, ništa se ne može napraviti”.
Ljudi plivaju, ti zoveš Rotu
13.06 Dežurni djelatnik u tehničkom nadzoru zove Rotu (Radarska postaja, MORH), a na kraju razgovora nepoznat glas u pozadini govori: “Ljudi plivaju dolje, ti zoveš Rotu”.
13.09 Javljeno kontroloru zračnog prometa: “Zaprimio informaciju. Kompletan Tx/Rx centar Sljeme je van operativnog rada”.
13.09 Glavni dežurni u tehničkom nadzoru javlja kontroloru: “Sljeme ima učestale prekide”.
13.11 Poziv s mobitela: “Provjerite parkirni dio zgrade, nakuplja se voda, odvodi ne odvode. Provjerite oko energetike”.
13.11 Poziv: “Curi voda na prvom katu, dole skroz, DEEK rješava prioritetne stvari”.
13.13 Porta 3: “Brana je popustila, zovem vatrogasce brzo”.
13.14 Poziv domara: “Da li ste zvali vatrogasce, suteren ima 30 centimetara vode, ide na dupli pod”.
Voda u podrumu
13.16 Domar zove vatrogasce MZLZ-a: “Možete li ispumpati vodu iz podruma?” Odgovor: “Zovi vatrogasce iz Velike Gorice”. Domar: “Potrebna hitna reakcija… Metar vode u podrumu”.
13.18 Glavni dežurni u tehničkom nadzoru zove šefa smjene: “DEEK je došao u nadzor i rekao da će se vjerojatno morati gasiti UPS-ove”. U pozadini se čuje: “Kaj gasiti”. “Čekamo vatrogasce jer će se možda u podrumu morati gasiti UPS-ove, jer ima pola metra vode, brana je popustila”. Nadzornik smjene u OKZP pita: “Di, tu? Kaj sad to meni znači da može sve riknuti?”. Glavni dežurni u tehničkom nadzoru odgovara: “Da”. U pozadini u nadzoru se čuje “nestalo je struje… Ali samo rasvjeta, nestalo na par sekundi”. Glavni dežurni u tehničkom nadzoru: “Ali samo rasvjeta, a oprema će raditi”. Nadzornik smjene u OKZP odgovara: “To mi reci, OK”.
13.20 Porta 3: “Vatrogasci su na putu”.
13.20 Poziv domara prema vatrogascima MZLZ-a: “Recite kakvo je stanje”. Odgovor: “Svi ljudi vani zovite javnu vatrogasnu postrojbu”.
Tada ispada sustava za snimanje DECT-ova.
Nema slike na radarskim kontrolorskim pozicijama
13.50 Poziv: “Nema slike na radarskim kontrolorskim radnim pozicijama… Očišćeno, nema opasnosti idu dva prema Brindisiju”.
13.51 Poziv iz MZLZ-a, Airport Duty Manager: “Kakvo je stanje?”. Odgovor: “Sustavi se polako dižu”.
13.52 Poziv: “CNU zove, frekvencije su sada sve u redu”.
14.03 Poziv: “Vratila se struja, ne vodimo promet, vode druge kontrole i vojska prati”.
14.17 Poziv na korisničku podršku T-Coma: “Ne možemo garantirati vremensku reakciju, muxevi i foxevi su se pogasili, kompletan T-Com ormar je ispao”.
14.22 Rukovoditelj Zrakoplovno-tehničke službe: “Je li došao drugi EEK djelatnik?”
14.26 Domar zove TAM: “Nisam dobio nikakve info prije. Što se dogodilo? Neka dođe netko od T-Coma”.
Smetnje na ATIS-u
14.34 Informacija glavnog dežurnog u tehničkom nadzoru: “Sve je u redu s TWR-om ZA. Treba još ARES. Agregat radi. Da, još se dio sustava se mora podići, CWP 13 i 16 se trebaju podići. Nema informacija da je OKZP spreman za operativni rad”.
14.48 Provjera Zrakoplovno-tehničke službe za TWR čuje li se ATIS. TWR ZA: “Ništa se ne čuje”.
14.54 Zrakoplovno-tehnička služba za toranj Zagreb: “I dalje su smetnje na ATIS-u”.
14.59 Djelatnik Zrakoplovno-tehničke službe: “Fale planovi leta i CIDIN. Nisu još došli iz T-Coma i nema ni jedan CIDIN jer je cijela grupa ispala”.
15.02 Ne rade telefoni prema Beogradu, jedan MFC radi, a drugi ne.
15.13 Poziv iz Zrakoplovno-tehničke službe Dubrovnik: “Uskladite vremena prekida”.
15.14 Ne rade pozivi prema Beogradu, problem je negdje između.
15.19 Javio se prvi zrakoplov.