HAC dao posao šlepanja na autoputu zloglasnim poduzetnicima. ‘Reketare nas i ne daju nam naša vozila…’

Hrvatske autoceste angažirale su spornu tvrtku za vuču vozila. Telegramu se javljaju vozači s uznemirujućim iskustvima

Protekla dva tjedna redakciji Telegrama javilo se više vozača ogorčenih ponašanjem slovenske tvrtke za vuču vozila, Global Asistenca d.o.o. Riječ je o ugovornom partneru Hrvatskih autocesta (HAC) za usluge šlepanja kojeg vozači kamiona i autobusa mogu zvati ako zapnu na hrvatskim autocestama. Vozači nemaju obvezu nužno angažirati tu tvrtku, ali ako ne mogu realizirati uslugu uklanjanja u svom aranžmanu, HAC zove navedenu slovensku tvrtku.

Prema tvrdnjama vozača koji su nas kontaktirali, slovenska tvrtka im je izdavala račune na slovenskom jeziku, zadržavala im vozila dok ne bi platili, naknadno proizvoljno mijenjala cijenu usluge, prijetila im, a u jednom slučaju čak i dodatno oštetila vozilo. Uprava navedene tvrtke pritom je očito povezana s ozloglašenom slovenskom kompanijom Žonta d.o.o. iz Celja kojoj je Republika Slovenija 2021. godine otkazala ugovor nakon niza sličnih primjedbi na njihov rad i sumnji u krivotvorenje dokumenata za javni natječaj.

Vozači koji su nam se obratili su o svemu obavijestili i HAC. Ta državna tvrtka je pak prije angažiranja slovenske tvrtke bila upozorena da bi se, zbog povezanosti tvrtki Global Aistenca i Žonta, incidenti koji su bili zabilježeni na slovenskim autocestama mogli ponoviti i na hrvatskim. No, kako su dali daleko najvišu ponudu na javnom pozivu, HAC ih je ipak angažirao. Iz te tvrtke, koja je počela raditi na hrvatskim autocestama u srpnju, Telegramu tvrde kako se radi o lažima te da im, citiramo, “podmeće konkurencija”.

Upozoravala je i Obrtnička komora

Dakle, Hrvatske autoceste objavile su 28. ožujka ove godine javni natječaj kojim traže partnera za uslugu izvlačenja teretnih vozila u razdoblju od 24 mjeseca. Na javni poziv javilo se šest ponuditelja, a među njima je bila i Global Asistenca. Ta je slovenska kompanija ponudila najviše, 223.800 eura s PDV-om.

Uvidjevši to, Hrvatska obrtnička komora 24. svibnja šalje dopis HAC-u u kojem ih obavještavaju da su putem svog Ceha prijevoznika upozoreni kako tu tvrtku kao direktorica zastupa Sendi Stopar. Obrazlažu kako je to iznimno problematično, budući da je ista osoba direktorica i tvrtke Žonta d.o.o. iz Celja.

Naime, ta je tvrtka do 2021. imala ugovor sa Društvom za autoceste Republike Slovenije (DARS) upravo za odvoz oštećenih vozila sa slovenskih autocesta, ali je poništen nakon brojnih pritužbi korisnika, ali i niza kaznenih prijava podignutih upravo protiv Žonte. Unatoč tome, HAC 29. lipnja Global Asistenci daje posao izvlačenja teretnih vozila i autobusa na svim dionicama autocesta kojima upravljaju.

Tvrdi da su mu oštetili kamion

Prema navodima Telegramovih sugovornika, čini se da je tvrtka Global Asistenca nastavila praksu Žonte iz Slovenije na hrvatskim autocestama. Vlasnik tvrtke za prijevoz iz Makedonije, Romeo Ristovski, ispričao nam je svoje iskustvo. Kaže kako je njegov vozač prije nekoliko dana kod čvora Županja izletio s ceste dok je vozio kamion s prikolicom. Ristovski tvrdi da kamion pri izlijetanju nije bio znatno oštećen što dokazuju i fotografije koje nam je poslao.

Kamion makedonskog prijevoznika koji je sletio s ceste

“U tom izlijetnju je bila oštećena samo guma na kamionu. Prikolica nije stradala. Iz HAC-a su potom zvali Global Asistencu kojoj je trebalo čak četiri sata da dođe sa vozilom za vuču. Sumnjamo da je vozač toliko dugo čekao zato su htjeli dodatno naplatiti noćni rad. Naime, na asistenciju su došli iza 22 sata kada se njihov rad naplaćuje 30 posto više”, kaže prijevoznik.

“Iako prikolica nije bila oštećena i mogla je biti odvučena do prvog parkinga u Županji, oni su poslali još jedno vozilo po nju i zajedno s kamionom je odvukli sve do Križa kod Velike Ludine, što je 200 kilometara dalje. Prije dolaska policije su pak izvukli kamion tako da su sajlama za vuču potrgali crijevo s vodom, samo da bi im opravdali njegovo tegljenje”, teško oputužuje Ristovski.

Makedonski prijevoznik poslao nam je ovu fotografiju kako bi nam dokazao da nije bilo potrebe da se kamion šlepa budući da mu je samo pukla guma

Kaže kako mu je ta tvrtka potom izdala predračun na iznos od 12.864 eura i to na slovenskom jeziku – što je krajnje neobično budući da rade na hrvatskim, a ne slovenskim autocestama. Uz to na njemu piše i kilometraža od 353 kilometra – 150 kilometara više nego je Županja doista udaljena od Križa.

Nakon našeg upita izdali manji račun

Ristovski se zbog svega žalio HAC-u, a ubrzo nakon toga, u ime Global Asistence, nazvao ga je bivši vlasnik Žonte d.o.o., Samo Feštajn. Kaže kako makedonski vozači i prijevoznici jako dobro znaju njegovo ime jer je dosta njih imalo sličnih problema dok je ta tvrtka imala koncesiju na slovenskim autocestama.

“Zvao me valjda 100 puta i na kraju ponudio da umjesto 12.864 eura platim samo 4000 eura. Cijelo to vrijeme mi pak nisu dali da netko od moje ekipe preuzme kamion i prikolicu pa sam im pozvao i policiju”, prepričava nam makedonski prijevoznik. Policija je došla do Global Asistence, ali su Ristovskom rekli da ih oni ne mogu natjerati da mu vrate protupravno oduzetu imovinu. Do pomaka je došlo tek kada je i Telegram o svemu obavijestio HAC, ali i samu tvrtku.

“Tada me nazvala direktorica Stoper i rekla da nema potrebe da sve završi u medijima i da se možemo dogovoriti na način da im uplatim 3000 eura sada, a 1000 eura kada se s mora vratim u ured. Idući dan sam platio tih 3000 eura, ali mi oni i dalje ne žele dati prikolicu”, žali se Ristovski. Priznaje da je vozač koji je izletio bio pod utjecajem alkohola, ali tvrdi da ono što se kasnije događalo, nema veze s time što je njegov zaposlenik bio pijan.

Umjesto 450, htjeli naplatiti 1400 eura

Vozač Goran Marković tvrdi kako je 10. kolovoza njegov kamion stao na autocesti A3 kod izlaza za Okučane. Nakon što su mu radnici HAC-a dali nalog da ukloni vozilo, ubrzo je na njegovu lokaciju stigao zaposlenik Global Asistence te mu ponudio pomoć oko uklanjanja i popravka vozila. Tvrdi da mu je rekao kako nitko drugi ne smije to raditi na autocesti osim njih. Marković je pristao, a radnik mu je rekao kako će ga tegljenje vozila do njihovog servisa koštati 450 eura te da će mu kvar na kamionu biti popravljen do 22 sata.

Kako je vrijeme prolazilo, a Marković je imao robu koje je morala preći granicu do određenog roka, zaposlene u servisu je pitao kada će krenuti popravci. Na to su mu dali broj od Feštajna koji mu je, tvrdi, “bezobrazno odgovorio” da će se to dogoditi kada plati 1400 eura za vuču vozila. Dakle, iznos je odjednom porastao tri puta od onog dogovorenog prije asistencije. Kako mu nisu htjeli vratiti vozilo vozač je pozvao i policiju. Oni su samo sastavili zapisnik i otišli.

“U 25 godina radnog staža nisam naišao na takvu neprofesionalnost, a o neljubaznosti i maltretiranju neću dalje ni govoriti. Kao profesionalni vozač i vlasnik tvrke imam odgovornost prema klijentima za koje prevozim robu, tako da sam bio zabrinut hoće li kamion uopće biti popravljen”, žali se u opsežnom prigovoru HAC-u.

Nakon još jednog cijelog dana obilježenog natezanjem s Feštajnom oko cijene, kamion je napokon popravljen, a Marković tvrdi da je na kraju sve platio oko 1000 eura. Zbog natezanja s Global Asistencom, Marković je morao provesti u Hrvatskoj dva dana, bitno više nego je trebao.

Poruka Gorana Markovića u grupi prijevoznika na Viberu

‘Mi smo žrtve konkurencije!’

Nakon što je Telegram oko ovih navoda poslao upit Global Asistenci, ubrzo nas je nazvala direktorica Sendi Stopar. U razgovoru od 40 minuta Stopar nas je uvjeravala da se radi o lažima i da je žrtva napada ostalih vučnih službi koje huškaju medije na njih. Zanimljivo, istu argumentaciju u Sloveniji je imao i Feštajn, dok je bio vlasnik tvrtke Žonta.

Kada smo je pitali što točno radi Feštajn u Global Asistenci odgovorila nam je da on nema veze s ovom tvrtkom. Na to smo joj napomenuli da ga je ona sama navela kao djelatnika call centra što pokazuje i natječajna dokumentacija. Umjesto da odgovori na tu nelogičnost Stopar nas je napala s pitanjem “odakle nama dokumentacija”. Na to smo joj objasnili smo od HAC-a tražili javni uvid u spis. Tu valja spomenuti i kako su, prema dokumentaciji, svi njihovi navedeni radnici iz call centra diplomu engleskog jezika dobili isti dan, 3. svibnja. Njih petero ispit su polagali u Centru za obrazovanje odraslih u Banja Luci.

Na pitanje zašto su makedonskom vozaču izdali predračun na slovenskom, Stoper nam je odgovorila kako joj tu nije ništa sporno. Tvrdi da je on sam tražio da predračun bude na tom jeziku “jer mu je razumljiviji”, da oni mogu izdati račune “na kojem god jeziku žele” te da su njegov kamion odvezli sve do Križa jer im je tako naložila policija budući da je vozač bio pijan. Tvrdi i da mu nisu ništa naplatili jer su mu izdali predračun, a da račun neće biti na slovenskom. Kako nam je kasnije otkrio Ristovski, Stopar je nakon razgovora s nama odmah zvala njega i snizila cijenu. No, dok smo mi razgovarali s njom, tvrdila je da je cijena opravdana i da oni ne zadržavaju tuđa vozila.

Ne radi za njih, ali odgovara na upite

Iako dakle direktorica tvrdi da Feštajn nema veze s Global Asistencom upravo smo od njega kasnije zaprimili i pisani odgovor na pitanja koji smo poslali na adresu navedene tvrtke. Navodi kako iz Global Asistenca “oštro odbacuju” naše navode o pritužbama vozača kamiona kao “neistinite ili neutemeljene”.

“Uklanjanje kamiona i autobusa s dionica autocesta koje su u nadležnosti HAC-a obavljamo profesionalno i sukladno ugovoru. Niti u jednom trenutku vezano uz naše usluge nije bilo kašnjenja, ili oštećenja vozila, niti bilo kakve iznude na bilo koji način. Nismo upoznati s takvim pritužbama koje navodite. Što se tiče naših usluga i posla koji obavljamo, ističemo da postupamo prema željama klijenta i odvozimo vozilo na mjesto gdje klijent želi”, piše nam Feštajn koji, dakle, nema nikakve veze sa Global Asistencom. Koliko ovo ima logike procijenite sami.

Ističe kako su suočeni s “neprimjerenim i kontroverznim postupcima” konkurencije koja je u više navrata napadala i prijetila njihovim djelatnicima te su im, tvrdi, na više mjesta pokušali onemogućiti normalan rad i izvlačenje. Zbog toga su, kaže, podnijeli kaznene prijave i obavijestili HAC.

HAC pere ruke od svega

Iz HAC-a od svega peru ruke. Kažu kako temljem Zakona o sigurnosti prometa i Zakona o cestama imaju obavezu čim prije ukloniti vozilo s ceste, a to za njih obavljaju ugovoreni partneri koji im za to pravo plaćaju i naknadu. Tvrde da je Global Asistenca imala najvišu ponudu, da je zadovoljila sve propisane uvjete te je uz to ponudila i uslugu za autocestu A1 na dionici Zadar-Karamatići te na autocesti A10 Nova Sela-Ploče za koje se nije javio nitko drugi.

Kažu da primjedbe Hrvatske obrtničke komore nisu mogli uvažiti budući da se odnose na tvrtku Žonta d.o.o. koja nije dostavila ponudu u ovom postupku te da ne mogu, citiramo, “komentirati novinske natpise o nekim nesporazumima između tvrtke Žonta d.o.o. i prijevoznika”.


* Na ovaj tekst stiglo je naknadno reagiranje