Izgleda da nitko u Facebooku nije baš razmišljao o tome što će ljudi uživo emitirati, a problemi su sad stvarno ozbiljni

Ljudi emitiraju i stvari koje Facebooku nisu ni pale na pamet

FOTO: AFP

Po nalogu Marka Zuckeberga, više od 100 zaposlenika Facebooka jedan je četvrtak početkom prošle godine stavljeno “pod ključ”, kako to u firmi nazivaju. Odvučeni su sa svojih projekata kako bi se usredotočili na trenutni prioritet njihova šefa – omogućavanje milijardama Facebook korisnika da streamaju live video. Zuckerberg je tu naglu odluku donio pred kraj jednog sastanka u njegovom staklenom uredu u Menlo Parku u Kaliforniji.

Facebook live izašao je nakon dva mjeseca. U tradicionalnim kompanijama na lansiranje novih, važnih proizvoda i usluga, često se čeka godinama. Tehnološke firme, a Facebook posebno, naglasak stavljaju na brzinu, iako su svjesne kako to znači da će vjerojatno biti problema koje će kasnije trebati rješavati. A problema s Facebookom liveom je bilo, piše Wall Street Journal.

Kada nasilje treba cenzurirati?

Žurba oko uvođenja ove opcije na Facebooku otvorila je dosta pitanja s kojima se Facebook još bori. Možda najvažnije pitanje među njima je kako odlučiti kada nasilje, snimljeno uživo, treba cenzurirati. Wall Street Journal izbrojao je 50 slučajeva nasilja koji su uživo emitirani preko Facebooka. Slučajevi uključuju ubojstva, samoubojstva, tučnjave…

Facebook se suočio s oštrim kritikama prošlog srpnja nakon što je uklonjen live video Diamond Reynolds iz Minnesotte koji je prikazivao njenog dečka Philanda Castile kako umire nakon što ga je upucao policajac. Iz Facebooka su rekli da je video, zbog tehničkih problema, uklonjen samo privremeno. Naknadno su ga vratili.

Nitko nije shvaćao težinu medija

Gotovo godinu dana nakon njegova pokretanja, mnogi izdavači kažu kako je gledanost Facebook livea mlaka i neuvjerljiva. Facebook i dalje pokušava dokučiti način na koji bi od ovih emitiranja zarađivalo. Zasad ne otkrivaju kolika im je publika, ali ni koliko od Facebook livea zarađuju. Dobre, ali i loše posljednice odražavaju svojstvenu napetost u Zuckerbergovoj viziji Facebooka kao ključnog dijela svjetske “društvene infrastrukture”, kako ga je nazvao u svom eseju koji je objavio prošli mjesec.

Zuckerberg, koji je, pokušavajući privući ljude na streamanje naglašavajući pozitivne i zabavne aspekte ove opcije, prošlog je mjeseca priznao da je “u prošloj godini složenost problema na koje su naišli nadišla procese koje trenutno imaju kako bi upravljali (Facebook) zajednicom”.

Facebook mora “pojačati pozitivne posljedice svoje platforme, a ublažiti negativne” napisao je Zuckerberg na svom profilu. Jedna osoba upoznata s razvojem Facebook livea rekla je kako kompanija “nije shvaćala težinu medija” tijekom njegova planiranja i izrade.

Nezasitan apetit za stvarima koje se događaju uživo

Prije više od deset godina YouTube je ponudio platformu za plasiranje videa bez prolaska kroz tradicionalne medijske kanale. Facebook live se gradi upravo na tim temeljima. Najgledaniji Facebookov live video poznat je pod imenom “Chewbacca Mom”. U videu korisnica Candance Payne sjedu i autu i nekontorlirano se smije maski Chewbacce. Video traje 31 minutu i pregledan je 166 milijuna puta.

“Postoji jedan nezasitan apetit za stvarima koje se događaju uživo. Kada Facebook normalizira upotrebu ovakve tehnologije i to na masovnoj razini, s njom dobiva i njene pozitivne i negativne strane”, kaže Ethan Zuckerman s MIT-a. “Prije no što je Facebook live lansiran, dugo smo razmišljali o stvarima koje bi ljudi mogli dijeliti. Bili smo svjesni da bi neke stvari mogle biti šokantne ili traumatične.

Imamo više od desetljeća iskustva s osjetljivim sadržajima i na liveu smo primijetili mnoga od njih”, kaže Fidji Simo koji je u Facebooku zadužen za medijske sadržaje. Sadašnji i bivši zaposlenici Facebooka rekli su da je timovima zaduženima za upravljanje sadržajem naređeno da uklanjaju uvredljive ili nasilne videe poput obezglavljenja ili pornografije. Live videima se bavi manja grupa koja u osmosatnim smjenama cijeli dan prati sadržaj.

Kontekst videa ključan je u utvrđivanju je li dopušten

Ipak, videi poput onog gospođe Reynolds pripadaju sivoj zoni Facebookovih pravila. Iz Facebooka kažu kako je kontekst videa ključan pri utvrđivanju hoće li sadržaj odobriti. Snimke koje osuđuju nasilje su dozvoljene. One koje ga slave, nisu. Neki zaposlenici Facebooka bili su prilično uzdrmani kritikama nakon što je zbog tehničkih problema video gospođe Reynolds na neko vrijeme uklonjen.

“Nismo znali da će se Facebook Live koristiti za takve svrhe”, rekao je jedan bivši zaposlenik. Mary Anne Franks, profesorica prava sa Sveučilišta u Miamiju kaže kako su iz Facebooka bili naivni oko toga za što će se njihov live koristiti. “Ako ne znate upravljati tehnologijom, možda tu tehnologiju ne biste trebali odmah izbaciti”, rekla je i dodala da je, kada tako nešto kaže ljudima iz tech firmi “gledaju kao da joj je izrasla još jedna glava”.