Nekad je nužno odabrati stranu

Nakon BMW-a, zbog sumnji na kartelsko udruživanje, istražitelji upali u urede Daimlera, Audija i VW-a

Istražitelji Europske agencije jučer su pretražili urede članova uprava

FOTO: AFP

Nakon što su prošli tjedan nenajavljeno upali u prostorije upravne zgrade njemačkog automobilskog koncerna BMW u Munchenu, u ponedjeljak 23. listopada, istražitelji Europske agencije za zaštitu tržišnog natjecanja, zajedno s istražiteljima Bundeskartellamta, njemačkog ureda koji regulira odnose na tržištu, pretražili su urede članova uprava njemačkih automobilskih giganata Audi, Volkswagen i Daimler Benz.

Druga akcija protiv najvećih i najuglednijih svjetskih proizvođača automobila provedena je, kako je svojedobno javljao njemački magazin Der Spiegel, jer Komisija EU sumnja da je pet njemačkih automobilskih koncerna održavalo zajedničke sastanke na kojima su raspravljali o razvoju raznih automobilskih komponenti, od kočnica, spojki i mjenjača te sustava za obradu ispušnih plinova do kompletnih benzinskih i dizel motora. Što, dakako, ne bi bilo sporno da na tim sastancima nisu dogovarali i zajedničke cijene tih proizvoda.

Još se ne zna hoće li pokrenuti formalne postupke

Glasnogovornik Europske komisije, izvršne vlasti Europske unije, potvrdio je da su obavljene pretrage u prostorijama Volkswagena i AUDI-ja te je pojasnio da je cilj bio utvrditi jesu li kompanije pri tomu kršile pravila koja zabranjuju kartelsko udruživanje te dogovaranje cijena i usklađivanje poslovne prakse. U Volkswagenu su potvrdili da su istražitelji pregledavali dokumente u njihovom uredu u Wolfsburgu, dok je iz AUDI-ja priopćeno da su pretražene prostorije njihovih ureda u Ingolstadtu.

U Volkswagenu su također izjavili da “u cijelosti surađuju s Europskom komisijom”, ali da ne znaju hoće li ona protiv njih pokrenuti formalne postupke. U Daimler Benzu, koji je, među ostalim, proizvodi vozila marke Mercedes, kazali su kako su imali najavu da će doći inspektori te da su s njima u potpunosti surađivali.

Tvrde da su se sastajali zbog tehničkih standarda

Njemački proizvođači automobila već su priznali da su se godinama sastajali kako bi utvrdili tehničke standarde za različite dijelove automobila, ali su opovrgnuli da su pri tomu radili nešto protuzakonito. No, u EU ipak sumnjiče njemačke automobilske koncerne, Volkswagen, Daimler Benz, Porsche, Audi i BMW za kartelsko udruživanje i dogovaranje cijena kako bi si osigurali povlaštenu poziciju na tržištu. Time su postali nelojalna konkurencija ostalim proizvođačima automobila u Europi i svijetu.

Nakon što je prije dvije godine utvrđeno da je Volkswagen koristio softver za lažno prikazivanje količine emisije dizelskih goriva u SAD, a studije europskih vlada otkrile su da su BMW, Daimler i Volkswagen iskoristili rupe zakonima EU kako bi varali na količini štetnih plinova, ovaj novi skandal težak je udarac za njemačku automobilsku industriju.

Kazne mogu iznositi više milijardi eura

Ako se potvrde sumnje, Europska agencija za zaštitu tržišnog natjecanja odredit će svim tim kompanijama iznimno teške kazne koje mogu iznositi i do 10 posto godišnjeg prihoda ili više milijardi eura. Europska komisija i Bundeskartellamt izjavili su da je još preuranjeno govoriti o daljnjim koracima jer još nije pokrenuta službena istraga.

Ta otkrića zacijelo će još više naštetiti prodaji automobila s dizelskim motorima te ubrzati proces zabrane korištenja automobila s dizelskim motorima, koji su do sada bili temelj velikog međunarodnog uspjeha njemačke automobilske industrije i gospodarstva. Po tvrdnjama Ferdinanda Dudenhöffera, profesora na Sveučilištu Duisburg-Essen, dizel motorima, koji su bili velika njemačka inovacija, nakon najnovijeg skandala više nema spasa.

London je uveo dnevnu naplatu za starije automobile

Inače, od ponedjeljka 23. listopada u Londonu se počela naplaćivati dnevna taksa od 10 funti za svaki automobil koji ulazi u središte grada, a proizveden je prije 2006. Londonski gradonačelnik Sadiq Khan uveo je naknadu koja se naplaćuje od ponedjeljka do petka, od 7 do 18 sati, kako bi poboljšao kakvoću zraka te prisilio vozače da prestanu voziti automobile koji pretjerano zagađuju zrak.

Zabrana se odnosi na sve automobile s benzinskim ili dizelskim automobilima, kombijima, minibusima, tramvajima, autobusima koji ne udovoljavaju standardima emisije Euro 4 / IV. Istodobno, Oxford je već najavio da će zabraniti vožnju svim automobilima s benzinskim i dizel motorima te dopustiti ulazak u grad samo vozilima na električni pogon kako bi se stvorila “zona bez emisije štetnih plinova”. Ako vozač u Londonu koristi sustav automatskog plaćanja ulaza u grad, a do ponoći ne plati račun, tada odmah dobiva obavijest o plaćanju kazne.