Nešto se događa u kontroli leta, avioni nad Hrvatskom sve više kasne

Iz HKZP-a nam nije odgovoreno na upit o razlozima kašnjenja zrakoplova

Kontrola leta
FOTO: PIXSELL/PIXSELL

Već više od 70 tisuća minuta kašnjenja u zračnom prometu iznad Hrvatske nagomilano je od početka ovog mjeseca kada su kontrolori leta Hrvatske kontrole zračne plovidbe počeli svojevrsni “bijeli štrajk”, odnosno kada su odlučili raditi bez ulaganja dodatnih napora kako bi propustili čim više aviona preko hrvatskog neba. Na taj potez odlučili su se zbog krajnje poljuljanog povjerenja u upravu Hrvatske kontrole zračne plovidbe koja već nekoliko godina ne čini ništa kako bi zadovoljila kriterije sigurnosti, točnije safetyja.

A upravo o dodatnom angažmanu kontrolora letenja, prekovremenim satima i pojačanim smjenama ovise već godinama zračne turističke sezone. Samo na taj način otvara se mogućnost da svake godine sve više zrakoplova preleti Hrvatsku ili pak sleti u neku od njezinih zračnih luka što je izravno povezano sa zaradom same Hrvatske kontrole zračne plovidbe HKZP), ali i drugih turističkih segmenata. Posljedično to se reflektira na želju avio-prijevoznika, te njihovih korisnika da ponovno dođu u Hrvatsku.

Oglušuju se na zahtjeve kontrolora leta

To bi sve sada moglo doći u pitanje jer minute i minute kašnjenja prilikom polijetanja nikome nisu ugodne, a mogu izazvati i poremećaje u nastavku putovanja – hvatanju vezanih letova.

Kako se čini u upravi HKZP-a time nisu posebno zabrinuti jer se uporno oglušuju na zahtjeve kontrolora za povećanjem sigurnosti njihovog posla, za poboljšanjem opreme za navođenje zrakoplova, kao i za vraćanje povjerenja što je do krajnjih granica narušeno nakon lanjskog incidenta od 30. srpnja kada je u zgradu kontrole zračnog prometa prodrla voda, pa je isključena struja zbog čega je kompletno hrvatsko nebo i stotinjak aviona što su se u tom trenutku na njemu nalazili, ostalo bez nadzora.

Taj incident, kako je nedavno potvrđeno, Eurocontrol, europsko tijelo nadležno za nadzor i sigurnost zračnog prometa, ocijenio je najtežim sigurnosnim događajem, pod šifrom AA1, ravnim sudaru zrakoplova. To je, srećom, 30. srpnja prošle godine, zahvaljujući nadljudskim naporima hrvatskih kotrolora leta i njihovih kolega iz susjednih zemalja, u posljednji čas izbjegnuto.

Kašnjenje šteti ugledu, ali nećemo riskirati

Od tada traje prava pravcata borba za vraćanje sigurnosti i povjerenja, no u tome HKZP tek naizgled uspijeva.

Naime, iako u javnosti nema informacija ni o kakvim težim incidentima, gotovo svakodnevno, kako doznajemo, događali su se brojni “near missevi”, situacije kada su tek avionski uređaji razdvajali letjelice, jer to nije na vrijeme uspješno odrađeno iz sjedišta hrvatske kontrole leta. Sada su, čini se, takve mogućnosti svedene na minimum, budući da je intenzitet prometa smanjen. Kako nam objašnjavaju sami kontrolori, iako je kapacitet određenog koridora 30 aviona na sat, uz dodatni trud i umješnost zaposlenika kontrole leta može se propustiti njih i do 40.

“Sada nećemo više riskirati. Uprava se potpuno oglušuje na naše zahtjeve vezane prije svega za postizanje sigurnih uvjeta rada. Nemamo više povjerenja ni u upravu ni u opremu s kojom radimo. Svjesni smo da kašnjenja štete našem ugledu i da kompanije mogu izabrati druge rute leta, iako im je ova preko Hrvatske najčešće najizravnija. Zbog mijenjanja ruta u pojedinim dijelovima hrvatskog neba imamo i do 150 preleta zrakoplova manje”, otkrivaju nam kontrolori.

Iz HKZP-a su nam odgovorili kako se za vođenje službene statistike kašnjenja po zrakoplovu prate kao i brojanje operacija na godišnjoj razini.

– Uobičajeno je da su povećana u ljetnim mjesecima kad je i promet najveći, što je slučaj i u ovim prvim danima lipnja, objašnjavaju.


Objavljeno 20. lipnja 2015. u tiskanom Telegramu