Novo istraživanje pokazalo da 86 posto Hrvata misli kako bi bilo super da Kinezi investiraju kod nas

Izgleda da građani bolje od Vlade prepoznaju važnost kineskih investicija

3231733 11/10/2017 November 10, 2017. President of China Xi Jinping before APEC Economic Leaders’ meeting with members of the APEC Business Advisory Council in Vietnam., Image: 355051501, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Sputnik
FOTO: Profimedia, Sputnik

Velika većina hrvatskih građana, njih 86 posto, podupire kineske investicije u Hrvatskoj, pokazalo je veliko ispitivanje hrvatskog javnog mijenja o Narodnoj Republici Kini. Istraživanje je provela agencija GFK, pod vodstvom direktorice istraživanja Tatjane Rajković i njene suradnice Tamare Kraus. Na pitanja je odgovaralo tisuću ispitanika odabranih metodom reprezentativnog uzorka.

Pokazalo se da 86 posto anketiranih podupire ulaganja u infrastrukturne objekte, kao što su mostovi i vjetroelektrane, a 84 posto u gradnju autocesta, željezničkih pruga… Ili još preciznije, 71 posto smatra da najveći potencijal imaju kineska ulaganja u infrastrukturu, 66 posto u turizmu, 37 posto u E-commerce… Također, rezultati istraživanja pokazali su da muškarci više od žena podupiru dolazak kineskih investicija i da građani Dalmacije, više od drugih, smatraju turizam kao potencijalno najbolje područje za ulaganje kineskog kapitala.

Hrvati žele da Kinezi grade Pelješki most

Ovako velika potpora ulasku kineskog kapital u Hrvatsku posebno je važna ovih dana kad se očekuje definitivna odluka hrvatske vlade o tomu tko će graditi Pelješki most. Naime, austrijska građevinska kompanija Strabag te talijansko-turski konzorcij kompanija Astaldi I IC Ictas, uložili su žalbu na odluku natječajne komisije Hrvatskih cesta i Ministarstva prometa da gradnju Pelješkog mosta povjere kineskom građevinskom gigantu China Road and Bridge Corporation (CRBC). Svi su se oni žalili tvrdeći da je CRBC ponudio dampinške cijene, a još su zatražili da se utvrdi prima li ta kineska državna kompanija vladine potpore, što bi bilo protiv principa dobivanja poslova u Europskoj uniji.

Kineski veleposlanik u Zagrebu Hu Zhaoming odbacio je sve optužbe protiv China Road and Bridge Corporation te je dao do znanja kako Peking drži da je odgovornost za odluku na Vladi, a ne na tvrtki Hrvatske ceste. “Strabag, Astaldi i IC Ictas ne napadaju kineske tvrtke, nego dovode u pitanje nadležnost hrvatskih i europskih institucija.” Veleposlanik Zhaoming također je poručio da će odluka o izvođaču radova biti od iznimne važnosti jer će pokazati “jesu li kineske investicije dobrodošle u Hrvatsku”.

Ako se ostane pri odluci da most gradi kompanija China Road and Bridge Corporationom, “to će biti pozitivan signal za kinesku stranu i pokazat će da hrvatska vlada pozdravlja ulaganja iz Kine”, istaknuo je veleposlanik Hu Zhaoming. Inače, Hrvatske ceste i Ministarstvo prometa procijenili su vrijednost radova za izgradnju Pelješkog mosta na 1,8 milijardi kuna. China Road and Bridge Corporationom ponudila je cijenu od 2,08 milijardi kuna, Strabag od 2,6 milijardi kuna, a Astaldi i CT Ictas 2,5 milijardi kuna.

Zainteresiraniji za ulaganja od naših političara

Istraživanje je također pokazalo da građani Hrvatske imaju vrlo pozitivan odnos spram Kine. Tako je na pitanje jesu li odnosi između Kine i Hrvatske prijateljski, 89 posto anketiranih odgovorilo da su prijateljski, a od toga 74 posto smatra da su vrlo prijateljski, a 15 posto da su prijateljski. Ispitanici su također ocijenili kako Kina pokazuje veće zanimanje za ulaganja u Hrvatskoj od hrvatskih političara. Interes Kineza za ulaganje u Hrvatskoj dobio je ocjenu 5,1, od mogućih 7, dok je zanimanje Hrvata za ulaganju u Kinu dobilo ocjenu 4,3.

Čak 50 posto ispitanika smatra da je birokracija u Hrvatskoj glavni krivac što nema kineskih investicija, 16 posto drži da je odgovornost na Vladi, 14 posto da o tomu odlučuje EU, a ne Hrvatska, dok šest posto misli da zadnju riječ ima SAD. Istodobno 85 posto ispitanika doživljava Kinu kao pouzdanog partnera. Čak 61 posto anketiranih drži da će Kina, u sljedećih deset godina, biti drugi najvažniji ekonomski partner Hrvatskoj. Sedamdeset posto predviđa da će prva biti Njemačka, 31 posto smatra da će Rusija biti treća, 28 posto da će Italija biti četvrta, a nakon njih su Srbija, SAD i Austrija s 25 posto.

Drugi najveći ekonomski partner Hrvatske

Anketa pokazuje da građani bolje od većine hrvatskih političara prepoznaju važnost ekonomske suradnje s Kinom i, što je jednako važno, da su uvjereni kako će politička i ekonomska uloga Kine u svijetu sve više rasti. Za razliku od ispitanika, hrvatske vlade do sada nisu pokazivale poseban interes za suradnju s Kinom, a u tomu je prednjačila posljednja vlada SDP-a. Premijer Zoran Milanović je, primjerice, ignorirao summit 16 plus 1 u Beogradu na koji je došao kineski premijer.

U inicijativi 16 plus 1, Kina je okupila države srednje i jugoistočne Europe, uključujući i Hrvatsku. Bivši premijer Milanović također je izjavio kako Kinezi samo obećavaju ulaganja, ali da od toga nikada nema ništa. Zbog toga do sada u Hrvatskoj nije bilo kineskih investitora, dok su u Srbiju, primjerice, uložili više od pet milijardi eura. Dok u hrvatskom veleposlanstvu u Pekingu radi svega nekoliko ljudi, kinesko veleposlanstvo u Zagrebu puno je ekonomskih eksperata i diplomata koji su iznimno aktivni, stalno se organiziraju konferencije, predavanja, prezentacije, a brojni novinari, znanstvenici, stručnjaci, u organizaciji veleposlanstva u Zagrebu, posjećuju Kinu.

Uloga Kine u svijetu iz godine u godinu sve veća

Da je uloga Kine u svijetu veća nego prije drži 68 posto ispitanika, a 30 posto smatra da je veća, ali ne dovoljno. Što se pak regije tiče, 60 posto također smatra da je uloga Kine veća, ali ne i dovoljno. Većina ispitanika, 65 posto, uvjerena je da su težak rad i sposobnost kineskih ljudi najzaslužniji za brzi napredak te zemlje u posljednjih 40 godina. No, zanimljivo je da 32 posto njih drži da je za to najzaslužnija vodeća pozicija Komunističke partije, dok 31 posto smatra da su tomu najviše pridonijeli jeftina radna snaga i eksploatacija radnika.

Najviše, 90 posto uvjereno je da će utjecaj Kina u budućnosti sve više rasti, a 65 posto ispitanika najviše je u 2017. prepoznavalo Kinu brzom i visokom ekonomskom rastu. Za 26 posto anketiranih Kina je najpoznatija po borbi protiv korupcije, 23 posto po 19. kongresu Komunističke partije te 18 posto po summitu organizacije 16 plus 1 u Budimpešti, Da su kineski proizvodi srednje kvalitete, ocijenilo je 66 posto anketiranih, da su visoke kvalitete 7 posto, a da su slabe 23 posto. Hrvati najčešće kupuju kinesku elektroniku, 39 posto, odjeću i obuću 35 posto… Najviše ispitanika, 20 posto čulo je za kinesku kompaniju Huawei, 14 posto za Lenovo, dok 11 posto za Alibabu…

Najpoznatiji Kinez je Mao Zedong

Za najviše Hrvata, 41 posto, najpoznatiji Kinez je utemeljitelj te države Mao Zedong, na drugom je mjestu s 13 posto glasova umjetnik borilačkih vještina, glumac, filmski redatelj Jackie Chan, na trećem mjestu je s 9 posto Bruce Lee, u svijetu najpoznatiji po borilačkim vještinama, a na četvrtom, sa 6 posto, filozof Konfucije. Da je najpoznatiji simbol Kine Veliki zid, drži 34 posto anketiranih, na drugom je mjestu s 12 posto glasova Zmaj, a na trećem s 8 posto riža.

Kad je riječ o tipovima kineske kulture, za 54 posto Hrvata najprepoznatljivija je tradicionalna kineska medicina, za 53 posto čaj, za 51 posto kineska hrana, a za 17 posto Pekinška opera. Najuspješniji sportaši Kine su, po mišljenju 42 posto anketiranih, stolni tenisači, a iza njih su, s 42 posto glasova, gimnastičari. Zanimljivo je da je polovica ispitanika, 49 posto, iskazalo zanimanje za učenje kineskog jezika, a 75 posto za studiranje u Kini.

Da je kinesko visoko obrazovanje na najvišoj razini kvalitete misli 40 posto, a da je prosječno smatra 38 posto anketiranih. Glavni izvor informacija o Kini, za 45 posto ispitanika, je internet, na drugom je mjestu televizija s 29 posto, a novine su treće sa 6 posto. Istraživanje je pokazalo da većina Hrvata doživljava Kinu ponajprije kao veliku, drugačiju i zanimljivu državu s puno ljudi koji žive po određenim pravilima te izrađuju jeftine proizvode.