Posao naplate cestarina, vrijedan 100 milijuna eura, zbilja bi mogla dobiti firma bez prihoda i zaposlenih, prijavljena u ovoj zgradi

Upitani zašto rade s fantomskom tvrtkom, u austrijskom gigantu Kapschu kažu da ne komentiraju natječaje

Postupak javne nabave za novi sustav naplate na Hrvatskim autocestama (HAC), procijenjen na 100 milijuna eura, ide, čini se, upravo kako je Telegram pisao još u rujnu: od deset ponuđača na natječaju, megaposao bi mogla dobiti zajednica ponuditelja – austrijski Kapsch TrafficCom i Spinne Traffic iz Osijeka. Iz dobro upućenog izvora Telegramu je tad rečeno da će, bude li odbačena najpovoljnija ponuda slovačke tvrtke SkyToll (koja je ponudu podnijela zajedno s češkim TollNetom), Austrijanci sigurno dobiti posao jer je riječ o svjetski renomiranoj firmi, te da je njihova ponuda, odmah iza one slovačkog i češkog ponuditelja, financijski najpovoljnija.

Ponuda SkyTolla i TollNeta, podsjetimo, bila je na 79,9, a Kapscha 89,7 milijuna; oba su iznosa bez PDV-a. Slijedila je kineska tvrtka CTFO Jeton Technology, koja je dala ponudu na 89,9 milijuna eura, također bez PDV-a. HAC se početkom veljače odlučio za slovačko-češkog ponuditelja, no Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave stigle su dvije žalbe – Austrijanaca i Kineza.

Bude li komisija usvojila žalbe, pa Kapsch TrafficCom dobije posao, dogodit će se upravo ono na što je, još u rujnu prošle godine, upozorio Telegramov dobro upućeni izvor: iznimno vrijedan posao mogli bi dobiti Austrijanci.

Toksični Slovaci povezani s Rusima

Čim je HAC objavio koga je izabrao, u dijelu hrvatskih medija pojavile su se informacije da je odabrani slovački SkyToll, uvjetno rečeno, “toksična” kompanija (pisao je Index) koju je slovački premijer kazneno prijavio, te da je u Slovačkoj krajem prosinca prošle godine izgubila pravo na prodaju vinjeta. Jutarnji list nedavno je pisao da je SkyToll u vlasništvu međunarodnog investicijskog fonda PPF Grupa koji, među ostalim, posjeduje više televizijskih kuća, pa i RTL Hrvatska.

Slovaci su demantirali navod da je SkyToll “godinu dana nakon osnivanja dobio ugovor o upravljanju sustavom naplate cestarinom u Slovačkoj” i da je “taj posao sve do danas izvor velikih političkih svađa u Slovačkoj jer se tvrdi da je ugovor izrazito nepovoljan za slovačku državu i da ga je PPF dobio zahvaljujući političkim pritiscima tadašnjeg premijera i vladajuće stranke”. “PPF se optužuje i za snažne veze s Rusijom i tamošnjim oligarsima, za čije ime je njihova banka u Rusiji navodno izvlačila novac iz Rusije”, pisao je Jutarnji list, a Slovaci oštro demantirali.

Iz HAC-a su Indexu odgovorili da nisu upoznati s takvim informacijama i da su “sukladno proceduri javne nabave i zakonu svi ponuditelji bili dužni dostaviti dokaze o nekažnjavanju”, ta da je “navedena tvrtka dostavila dokaze za svoju upravu i nadzorni odbor te tvrtku da nisu kažnjavani od njihovih nadležnih tijela”.

Na adresi nema ničega

Međutim, nitko osim Telegrama dosad nije upozorio na krajnje neobičnu činjenicu da je svjetski renomirana tvrtka Kapsch TrafficCom svoju ponudu dostavila u zajednici s posve nepoznatom osječkom tvrtkom Spinne Traffic. Kao što smo u rujnu pisali, Kapsch TrafficCom ima tradiciju dugu 130 godina, dok je osječka osnovana u lipnju prošle godine, nije imala zaposlenih ni ikakvih poslovnih aktivnosti.

Tvrtka Spinne Traffic registrirana je u Osijeku na Vijencu Ljube Babića, no na ulazu u zgradu na kućnom broju 2 ni prošlog ponedjeljka, kao ni u rujnu kad smo o tome pisali, nema nikakve oznake tvrtke. Jedan od stanara te zgrade rekao je da ondje nikad nije bila nikakva tvrtka i da prvi put čuje da je Spinne Traffic prijavljen na toj adresi, kako to piše u Sudskom registru. Inače, Spinne Traffic nema prijavljen ni telefonski broj, a adresa direktora Ivana Kataline, stoji u Sudskom registru, je u Beogradu, u ulici Borivoja Stevanovića.

Osnivač tvrtke Spinne Traffic, čiji je temeljni kapital 2500 eura, je Spinne International iz Zagreba. Ta je tvrtka pak, osnovana 23. studenoga 2022. godine, a njena pretežna djelatnost je računalno programiranje.

Putevi vode do Kapscha

Direktoru te tvrtke Julijanu Pajku, čija je e-adresa navedena u podacima osječke tvrtke Spinne Traffic, uputili smo zamolbu za kontakt s direktorom Katalinom jer, osim njegove beogradske adrese, o toj tvrtki nema drugih podataka. Odgovor nismo dobili.

Austrijska tvrtka na Telegramov upit otkud oni s takvim renomeom i brojnim referencama na poslovima naplete cestarina u više zemalja nude svoje usluge Hrvatskim autocestama zajedno s potpuno nepoznatom osječkom firmom, dobili smo odgovor u jednoj rečenici: “Ne komentiramo natječaje koji su u tijeku”, napisala je Carolin Treichl, osoba zadužena za odnose s javnošću u Kapsch TrafficComu.

Upućeni izvor Telegrama, koji je još u rujnu upozoravao tko bi mogao dobiti posao vrijedan oko 100 milijuna eura za novi sustav naplate Hrvatskih autocesta, tvrdio je da samo treba pomno pratiti što će se događati pri izboru izvođača, i da će putevi na kraju dovesti do Kapsch TrafficCom. S obzirom na dosadašnji razvoj događaja, čini se da bi stvari mogle ići u tom pravcu. Kakva je tu uloga posve nepoznate i krajnje tajnovite osječke tvrtke, nemoguće je saznati, jer je sakrivena iza adrese na kojoj ju je nemoguće naći.