Neobičan prijedlog pravobraniteljice: ako dijete vozi bicikl bez kacige, obitelj treba prijaviti socijalnoj službi

Pravobraniteljica, recimo, predlaže da se nitko mlađi od 18 ne smije voziti u autu bez sigurnosnih pojaseva

Zagreb: Primopredaja vozila iz projekta "Nabava terenskih vozila za nadzor vanjske granice" 27.11.2018., Zagreb - U dvoristu policijske akademije odrzana je primopredaja vozila nabavljenih iz projekta Nabava terenskih vozila za nadzor granice. Davor Bozinovic.
Photo: Borna Filic/PIXSELLL
FOTO: PIXSELL

U ponedjeljak je završio postupak e-savjetovanja o prijedlogu izmjena Zakona o sigurnosti na cestama koji su mnogi kritizirali zbog prijedloga da se čitav niz ozbiljnih prekršaja kažnjava oduzimanjem auta počinitelju. U javnu raspravu uključila su se strukovna udruženja, državne tvrtke i institucije sa svojim prijedlozima, piše Jutarnji list. Ako ti prijedlozi budu prihvaćeni, Hrvatska bi mogla dobiti zbilja rigorozan novi Zakon.

Udruga Roda i Javna pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević predlažu da se zabrani vožnja djece u automobilima koji nemaju sigurnosne pojaseve. Djecom se, dakle, smatraju svi mlađi od 18 godina. Posebno strogo zvuči prijedlog pravobraniteljice da se Centru za socijalnu skrb prijavi svako izricanje prekršajne kazne zbog nepropisnog prevoženja djece motornim vozilima.

Prijava nadležnom Centru trebala bi ići, smatra pravobraniteljica, i ako je dijete, a to znači svaka osoba mlađa od 18 godina, vozilo traktor ili moped, bicikl bez kacige ili svjetla, pa čak i ako je po uvjetima smanjene vidljivosti hodalo cestom bez reflektirajućeg prsluka ili nekog drugog izvora svjetlosti. Pravobraniteljica traži i da se u svako vozilo u kojem se organizirano prevoze djeca ugradi alkotester, da se zabrani pušenje tijekom vožnje i da svi biciklisti mlađi od 18 nose kacige.

Nedostaje instruktora vožnje

Sindikat umirovljenika Hrvatske buni se zbog plana da se zbog sve većeg broja nesreća koje izazivaju stariji vozači, propiše da svatko tko nakon 67. godine želi produžiti vozačku mora proći liječnički pregled. Hrvatske autoceste predlažu da se objesnu vožnju na autocestama kažnjava s 3 tisuće kuna više nego dosad, da se kazna za nekorištenje zimske opreme poveća za jednu do dvije tisuće kuna te da se propiše kako se auto sa zaustavne trake mora pomaknuti najviše jedan sat nakon što se tamo zaustavio.

Udruženje autoškola žali se na nedostatak instruktora vožnje pa predlažu da se taj problem riješi tako da se omogući da instruktor vožnje bude osoba koja najmanje dvije godine ima vozačku dozvolu za vozila B kategorije i napunila je 21 godinu starosti.

Stručnjaci protiv oduzimanja vozila

Mjera oduzimanja vozila najviše smeta Udruzi hrvatskih cestovnih prijevoznika, koja želi da se pojasni hoće li se vozila u vlasništvu tvrtki, poput autoškola, taksija ili rent-a-cara, oduzimati stvarnim vlasnicima ako je prekršaj počinio zaposlenik koji je vozio. Prijedlog da se nekim prekršiteljima oduzimaju vozila problematičnim su ocijenili i stručnjaci s kojima je razgovarala novinarka Telegrama Ana Raić Knežević. Ustavno-pravni eksperti na taj su prijedlog iznijeli čitav niz prigovora, počevši od toga da bi oduzimanje vozila bilo u potpunoj suprotnosti s Prekršajnim zakonom i pravom vlasništva, do toga da se jačanjem represije neće riješiti problemi stradanja na hrvatskim cestama.

Podsjećamo, prema Prijedlogu izmjena Zakona bez auta bi mogli ostati vozači koji budu najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni za vožnju u krivom smjeru ili za odbijanje alko testiranja, oni koji su najmanje dvaput pravomoćno kažnjeni jer su vozili dok im je oduzeta vozačka, zatim oni koji su dvaput kažnjeni jer im je alkotestom izmjereno više od 0,5 promila te oni vozači koji su dvaput kažnjeni za vožnju u naselju 50 km/h iznad ograničenja.