Ni četiri dana nakon izbijanja afere, nikome nije jasno što se događa s hidroavionima. Ovo je 6 stvari o slučaju

Hidroavioni European Costa Airlinesa trenutno su prizemljeni

FOTO: PIXSELL

Nedavnom odlukom Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA), prizemljeni su hidroavioni tvrtke European Costal Airlines (ECA) koji su prevozili putnike po obali. Portal Index objavio je u subotu tekst u kojem bivši zaposlenici spomenute kompanije govore o problemima na avionima koji bi, tvrde, mogli dovesti i do ozbiljnih posljedica, odnosno nesreća.

Novinari Telegrama kontaktirali su posljednjih dana prozvanu tvrtku ECA i Hrvatsku agenciju za civilno zrakoplovstvo, pokušavajući doznati detalje. Donosimo mali pregled afere i sva važna saznanja.

1. Kako je krenula afera s hidroavionima?

Tekstom naslovljenim “Zaustavite hidroavione prije nego netko pogine”, Index je otvorio priču o navodnim velikim propustima na avionima ovog prijevoznika. Prema pisanju spomenutog portala, održavanje se provodi mimo standarda i pro forma, a neki od vitalnih djelova hidroaviona, kako piše Index, potpuno su zapušteni.

Uz fotografije koje, kako tvrde autori teksta, prikazuju stanje u koje su avioni dovedeni zbog lošeg održavanja, citirani su anonimni bivši piloti kompanije koji potvrđuju priču.

2. Što su napravile institucije?

Iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo (CCAA), koja je nadležna za ovaj slučaj, nekoliko sati nakon objave Indexovog teksta izdali su priopćenje u kojem navode kako su, zbog utvrđenih nedostataka, privremeno prizemljili avione tvrtke ECA.

Pritom su demantirali naknadni tekst Indexa u kojem je pisalo da su avioni povučeni iz prometa nakon novinarske istrage. Iz Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo tvrde kako su, nakon prijavljenih nepravilnosti, dva tjedna istraživali slučaj. A nekoliko dana prije nego što je Index objavio priču, njihovi su djelatnici, tvrde, proveli inspekciju.

Vijest da su avioni prizemljeni objavljena je, doista, nekoliko sati nakon spomenutog teksta što nam se učinilo kao pomalo neobična koincidencija. Stoga smo, još za vikend, u Agenciju poslali zamolbu za pojašnjenjem; kada su točno zaustavili flotu kompanije ECA. Ne ulazeći u detalje istrage koja je u tijeku, zanimali su nas još neki konkretni podaci, primjerice, kada je, prije navedenih prijava, izvršen posljednji nadzor i tako dalje. No do zaključenja teksta nismo dobili konkretan odgovor na pitanja iz službenog upita.

3. Kakva je reakcija iz kompanije?

Nije jasno ni uz koje su argumente avioni privremeno prizemljeni. Ključno je pitanje radi li se ovdje o nedostacima tehničke prirode, koji bi eventualno mogli dovesti do nesreća, kako je objavio Index, ili je riječ o birokratskim pogreškama odnosno nedovoljno urednoj papirologiji, kako tvrdi vlasnik kompanije. Iz European Costal Airlinesa za Telegram su kratko izjavili kako je: “Potrebno ispuniti dodatne administrativne zahtjeve”. Ni oni nisu dali nikakve pojašnjenja o čemu je točno riječ.

4. Pitali smo i Agenciju za civilno zrakoplovstvo o čemu se točno radi?

“Hrvatska agencija za civilno zrakoplovstvo završila je istragu u slučaju vezanom uz European Coastal Airlines. Temeljem provedene inspekcije, operatoru European Coastal Airlines (ECA) 12. kolovoza 2016. godine, privremeno su oduzeta pojedina odobrenja i svjedodžbe do otklanjanja utvrđenih nedostataka. Ponovna uspostava letova ovisi o vremenu u kojem će operator ECA otkloniti utvrđene nedostatke, a prema informacijama koje Agencija ima, ECA poduzima sve kako bi u što kraćem vremenu utvrđene nedostatke otklonila”, odgovoreno je Telegramu na upit iz Agencije.

Konkretne razloge ovakve mjere nisu nam, međutim, željeli otkriti. “Molimo da uvažite kako nismo u mogućnosti dati pojedinosti u vezi s obavljenom inspekcijom jer bi iznošenje stručnih nalaza u javnosti za posljedicu moglo imati pogrešne interpretacije, nestručna mišljenja te mogućnost stvaranja pogrešne slike, a što bi u konačnici nepotrebno uzrokovalo veliku štetu svima uključenima u ovaj predmet.” Kažu i kako će “prije vraćanja odobrenja i svjedobžbi osigurati poštivanje svih relevantnih propisa te u međuvremenu pružiti svu podršku operateru u njegovim nastojanjima da što skorije otkloni utvrđene nedostatke”.

5. Hoće li avioni uskoro poletjeti?

Iz Agencije na ovo pitanje za sada šute. U kompaniji su uvjereni kako će letovi krenuti krajem tjedna. U priopćenju ECA-a, koje potpisuje izvršni direktor kompanije Klaus Dieter Martin, stoji kako je njegov “tim prikupio te predao traženu dokumentaciju koju nadležna institucija sada provjerava”.

“Nastavak rada, odnosno ponovni početak letova očekujemo krajem ovog tjedna. Svi letovi do petka su otkazani”, stoji u priopćenju.

6. Naš čitatelj tražio je (i dobio) odštetu

Telegramu se javio jedan poslovni čovjek koji je početkom kolovoza trebao hidroavionom tvrtke ECA letjeti na jedan hrvatski otok. Let mu je otkazan, odnosno odgođen do idućeg dana što mu nije odgovaralo. Ta ga je situacija, objašnjava naš sugovornik, dovela u vrlo nezgodnu situaciju jer je, zbog promijenjenog termina leta, morao otkazati sastanak.

Zatim je, jednostavnim guglanjem propisa Europske unije saznao kako, osim povrata novca za kartu, ima pravo i na financijsku kompenzaciju. Iz ECA su mu se javili kako će zaista i dobiti 250 eura financijske kompenzacije. “U tom smislu nije bilo problema, rekli su da će mi isplatiti tu svotu.”, kazao je naš sugovornik.

Više o ovom slučaju možete pročitati OVDJE.