U 50 osnovnih škola najesen kreće cjelodnevna nastava: ‘Roditelji više neće morati učiti s djecom’

Informatika će biti obavezna od 1. do 8. razreda s jednim satom tjedno. Dosad se izvodila dva sata tjedno, ali obavezno u 5. i 6. razredu

11.05.2020., Zagreb - Osnovna skola Odra. U skolama zapocinje nastava za ucenike od prvog do cetvrtog razreda ciji roditelji odluce dovesti djecu u skolu dok ce ostali nastaviti pratiti nastavu od svoje kuce. Photo: Emica Elvedji/PIXSELL
FOTO: Emica Elvedji/PIXSELL

Ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs predstavio je danas projekt cjelodnevne škole za osnovnoškolsku razinu obrazovanja. Cjelodnevnim boravkom učenika u školi kroz strukturirane aktivnosti, cilj je dostići prosjek zemalja OECD-a na PISA testiranjima znanja i vještina, ali i dostići prosjek zemalja EU u trajanju vremena koje učenici provode u nastavnom procesu. U cjelodnevnoj školi, učenici će od 8 do 15:30 provoditi vrijeme u redovnoj nastavi te, potom, u programu potpore, odnosno “potpomognutog i obogaćenog učenja”.

Nakon 15 sati slijede besplatne izvannastavne aktivnosti koje će škole nuditi učenicima. Uvode se i novi predmeti za koje još nije poznato kako će točno izgledati: Prirodoslovlje (2 sata tjedno od 1. do 6. razreda), Društvo i zajednica (sat tjedno od 1. do 4. razreda), Praktične vještine (sat tjedno od 1. do 4. razreda), Informacijske i digitalne kompetencije (sat tjedno od 1. do 8. razreda). Kreće i najavljivani predmet Svijet i ja (dva sata tjedno od 1. do 8. razreda za učenike koji ne odaberu pohađati Vjeronauk) te drugi strani jezik (dva sata tjedno od 4. do 8. razreda). I nekim postojećim predmetima mijenjat će se satnica.

Cjelodnevna nastava će se od rujna ove godine provoditi eksperimentalno u 50 osnovnih škola. Javni poziv za sudjelovanje trebao bi biti raspisan danas i bit će otvoren do 28. travnja. Na njega se mogu javiti one osnovne škole koje već sada rade u jednoj smjeni. Škole koje će sudjelovati u eksperimentalnoj fazi prosječno će dobiti 300.000 eura za ulaganja u opremu, blagovaonice, kuhinje i slično, a Ministarstvo najavljuje i “veće plaće za više rada” i to do 25 posto. Od rujna 2027. sve bi osnovne škole u Hrvatskoj trebale raditi u jednoj smjeni, po modelu cjelodnevne škole.

‘Bez potrebe za instrukcijama kod kuće’

U današnjem predstavljanju projekta cjelodnevne škole, Ministarstvo najavljuje kako su ciljevi projekta da učenici ostvaruju bolja školska postignuća i obrazovne ishode, da se smanje razlike među učenicima u školskim postignućima koje proizlaze iz socijalnih razlika, kao i da učenici imaju dulji i raznovrsniji školski dan i tjedan. Prema ovom modelu, učenici će biti u školi od 8 do 15:30 sati; u prvom će dijelu na rasporedu biti redovna nastava, a potom vrijeme koje će učenici moći posvetiti pisanju domaće zadaće, učenja, dodatnih poduka u samoj školi i slično.

“Da maknemo s dnevnog reda potrebu instrukcija kod kuće, da povećamo kvalitetu obiteljskog života, s obzirom da neće biti domaćih zadaća, jedno kvalitetnije obiteljsko druženje, ali i socijalizacija među učenicima i djecom, vršnjacima”, pojasnio je ovaj dio u izjavi HRT-u ministar Fuchs. Nakon potpore u učenju, od 15:30 bi slijedile izvannastavne i izvanškolske aktivnosti. Ministarstvo je prikazalo i okvirni školski raspored u cjelodnevnoj školi.

Izvor: MZO

Informatika obavezna, ali jedan sat tjedno

Cjelodnevna škola uvodi i bitne promjene u školsku satnicu. Tako će učenici od 1. do 8. razreda imati po jedan sat više iz Hrvatskog jezika i Matematike, Likovni i Glazbeni u nižim razredima dobivaju 0,5 sata više, a Tjelesna i zdravstvena kultura dobivaju sat više u 4. razredu. Tehnička kultura dobiva sat više u 5. i 6. razredu, a Geografija 0,5 sata više u 5. razredu. U školu ulaze i novi predmeti. Učenici će slušati Prirodoslovlje dva sata tjedno od 1. do 6. razreda. Učenici nižih razreda imat će po jedan sat Društva i zajednice te Praktičnih vještina.

Izvor: MZO

 

Predmet Svijet i ja, koji se obavezno uvodi za one učenike koji ne odaberu slušati Vjeronauk, učenici će od 1. do 8. razreda slušati dva sata tjedno. Tu su i dva obavezna sata tjedno drugog stranog jezika od 4. do 8. razreda. Novost je i obavezan predmet Informacijske i digitalne kompetencije, koji mijenja dosadašnju Informatiku. Ovaj predmet izvodit će se na jednom satu tjedno od 1. do 8. razreda. Dosad je, pak, Informatika bila izborna od 1. do 4. i od 7. do 8. razreda te obavezna u 5. i 6. razredu. Satnica joj je dosad bila dva sata tjedno.

Ulaganja u iznosu 1,5 milijarde eura

U Ministarstvu su danas kazali kako su za projekt cjelodnevne škole predviđena ulaganja od 1,5 milijarde eura. Za eksperimentalnu provedbu predviđeno je 25 milijuna eura iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, 852 milijuna eura predviđeno je za izgradnju, dogradnju i rekonstrukciju višesmjenskih škola, 144 milijuna eura za prilagodbu jednosmjenskih škola za uvođenje cjelodnevne nastave te još 495 milijuna eura za izgradnju školskih dvorana.

Javni poziv za škole koje će sudjelovati u eksperimentalnoj fazi trebao bi biti raspisan danas i bit će otvoren do 28. travnja. Škole će se javljati dobrovoljno, a preduvjet za njihovu prijavu bit će da već rade u jednoj smjeni ili ako pruže dokaze da će u trenutku pokretanja pilot projekta raditi u jednoj smjeni. Eksperimentalna faza trajat će u ovim školama do rujna 2027., kada bi cjelodnevna škola trebala zaživjeti u svim hrvatskim osnovnim školama. Od dana objave javnog poziva za sudjelovanjem u pilot projektu, idućih 15 dana bit će otvoreno javno savjetovanje o istome.