Vojni komentator: Ukrajinci Lukašenku pred nosom izveli precizan udar dronom. U bazi kod Minska uništili najveće rusko blago

U izuzetno sofisticiranoj operaciji pogodili su jedan od samo sedam operativnih 'ruskih AWACS-a'

FOTO: AFP

Zrakoplovi Beriev A-50U mogu, unutar dometa radara, detektirati sve konvoje i željezničke kompozicije koje sa Zapada dostavljaju pomoć Ukrajini. To su zlata vrijedni obavještajni podaci. Takvih je letjelica u uporabi dosad bilo samo sedam

Na aerodromu Mačulišči, petnaest kilometara južno od Minska, glavnog grada Bjelorusije, uništen je ruski leteći radar, avion tipa Beriev A-50U, NATO oznake Mainstay. Prema prvim izvještajima, pogođena je radarska antena, smještena u velikom disku iznad trupa, i prednji dio letjelice gdje se nalazi pilotska kabina. Navodno je stradao i kamion za čišćenje snijega. Još nema potvrda, ali čini se da je napad izvršen dvama dronovima, vjerojatno ukrajinskog porijekla. Ukrajinska strana nije se oglasila o ovom događaju.

Ovaj četveromotorni mlazni zrakoplov, razvijen je na temelju transportnog aviona Iljušin Il-76. Namijenjen je za radarsko motrenje, rano upozorenje i navođenja, predstavlja rusku verziju AWACS-a. Za vrijeme SSSR-a ukupno je napravljeno 40 komada od koji je sedam modernizirano i nalaze se u operativnoj upotrebi. Pored A-50U, na stajanci aerodroma bila su parkirana i tri supersonična lovca MiG-31K modificirana za lansiranje hipersoničnih projektila zrak-zemlja Kindžal.

Kako su uspjeli pronaći baš taj avion

Inače, na aerodromu Mačulišči smještena je 50. mješovita zrakoplovna baza ratnog zrakoplovstva Bjelorusije. Matična je baza transportnih aviona Antonov An-26s i Iljušin Il-76MD te helikoptera Mil Mi-8 transportne namjene i Mi-24 namijenjenih za protuoklopnu borbu.

Podatak da je napadač uspio razlikovati avion A-50U od gotovo identičnog transportnog aviona Il-76 ukazuje na činjenicu da je udar izvršen vrlo sofisticirano. Naime, aerodrom Mačulišči nalazi se na gotovo 250 kilometara od ukrajinsko-bjeloruske granice. Uzletno sletna staza dugačka je 2955 metara. Tu je ogromna stajanka za zrakoplove.

CIA s Brača upravljala dronovima nad BiH

Prvo, obavještajni podaci morali su biti svježi i točni. Drugo, identifikacija željenog objekta napada morala se vršiti korištenjem „pametne“ glave za samonavođenje koja ima tehničku sposobnost prepoznavanja cilja. Opcija je vizualno prepoznavanje operatora putem satelitskog linka ili leteće relejne veze preko koje se prenose podaci za prepoznavanje cilja na stanicu za vođenje drona. Sjećam za kad je devedesetih godina s aerodroma na Braču CIA operirala bespilotnim letjelicama Predator iznad Bosne: za prijenos podataka koristila je klipni avion kao relejnu stanicu.

Treće, pogađanje objekta dužine 50 metara s udaljenosti od preko 250 kilometara predstavlja izuzetno taktičko-tehničko postignuće. Međutim, ne treba isključiti varijantu da su ukrajinski diverzanti upali na teritorij Bjelorusije i pomoću prijenosnog kamikaza-drona napali ruski avion iz neposredne okolice.

Zašto je uništenje A-50U tako važno

Zbog čega je uništenje zrakoplova A-50U značajno za ukrajinsku stranu? Leteći radar A-50U osigurava Rusima podatke o situaciji u zraku do 250 kilometara u dubinu ukrajinskog zračnog prostora. To znači da ruska protuzračna obrana dobiva upozorenje o polijetanju i pravcima naleta ukrajinskih zrakoplova. Brišući let na nekoliko metara iznad tla zbog zakrivljenosti zemlje omogućava prikriveni let ispod radarskog snopa. Međutim, kad je radar u zraku, prikriveni let više nije moguć.

Avion A-50U omogućava ruskom ratnom zrakoplovstvu i gađanje ciljeva u zraku raketama zrak-zrak velikog dometa. Ruski lovački avioni tipa MiG-31 i Su-35 mogu nositi do šest raketa R-37M, NATO oznake AA-13 Axhead. Ova raketa zrak-zrak u neposrednom načinu gađanja ima domet do 150 kilometara, a posredno može pogađati ciljeve na fantastičnih 300 kilometara daljine. Podaci dobiveni s letećeg radara A-50U omogućavaju ruskim lovcima napadati ciljeve u Ukrajini sa sigurne udaljenosti iz ruskog zračnog prostora.

Zlata vrijedni obavještajni podaci

Također, zrakoplovi A-50U mogu, unutar dometa radara, detektirati sve konvoje i željezničke kompozicije koje sa Zapada dostavljaju pomoć Ukrajini. To su zlata vrijedni obavještajni podaci. Ruska strana ima daleko slabije tehničke mogućnosti prikupljanja podataka u strategijskoj dubini Ukrajine. Zbog toga su Rusima sve vrste podataka jako značajne.

Osim za nadzor zračnog prostora Ukrajine i prikupljanje obavještajnih podataka, Rusi koriste bjeloruski aerodrom i za napade na ukrajinske ciljeve hipersoničnim raketama Kh-47M2 Kindžal. Kad ne vrše stvarne napade, onda rade simulaciju borbenih misija radi uznemiravanja stanovništva i iscrpljivanja protuzračne obrane. Avionima MiG-31K u borbenom kursu lete prema granici tako da Ukrajinci svaki put moraju oglasiti zračnu opasnost.

Kako će reagirati Aleksander Lukašenko

Nakon ovoga napada Rusi će sigurno premjestiti svoje avione na sigurnu udaljenost. Osim uništenja izuzetno važnog i skupog tehničkog sustava, premještanje ruske avijacije dalje od ukrajinske granice smanjit će broj mogućih borbenih misija i povećati cijenu njihove provedbe.

Kako će reagirati bjeloruski predsjednik Aleksander Lukašenko, koji se od sutra nalazi u posjetu Kini, još uvijek nema naznaka. Hoće li Minsk ovaj incident tretirati kao napad na suverenitet Bjelorusije odredit će njegove daljnje korake. Ipak, mali su izgledi za konkretnu oružanu akciju od strane ukrajinskog sjevernog susjeda.