Berošev sustav svako malo pada pa građani danima ne mogu do lijekova. Doktori za Telegram opisuju: ‘Opet je kaos’

Sustav pada periodično svakih nekoliko mjeseci

Liječnici trpe ozbiljan pritisak na svoje ordinacije, a pacijenti se mahom ljute na njih zato što ne mogu doći do svojih recepata i nalaza. Tako bi se ukratko mogla opisati situacija u ordinacijama diljem Hrvatske do koje je došlo zbog pada Centralnog zdravstvenog informatičkog sustava (CEZIH), koji traje od jučer prijepodne.

“Imamo značajno više posla nego inače. Naši pacijenti dolaze u ordinaciju po papirnate recepte i nadamo se da će se problemi sa sustavom uskoro riješiti”, kazala je za Telegram Željka Bifflin-Heski, liječnica obiteljske medicine iz Petrinje.

O problemima zbog sustava svjedoči i jedna čitateljica Telegrama koja kaže da ne može doći do nalaza koji je trebao biti gotov jučer. “U ordinaciji misle da sustav neće proraditi prije utorka”, kaže.

‘Neki se ljute na liječnike’

Strpljenje pacijenata je, po svemu sudeći, na testu. “Ima dosta onih koji su ljuti zbog situacije, a ima i onih koji razumiju što se događa. Netko zna da CEZIH ne radi, a netko kaže da smo upravo mi liječnici glavni krivci i upire prstom u nas”, govore nam u jednoj splitskoj ambulanti.

Sličnu situaciju s pacijentima ima i specijalistica obiteljske medicine Davorka Došen-Mrak. “Zbog pada sustava dio pacijenata je ostao neriješen, jer nije bilo moguće poslati lijekove, uputnice, ortopedska pomagala, prijavu zaraznih bolesti, a i danas su se nastavili problemi”, kaže Došen-Mrak.

I ona, poput doktorice Bifflin-Heski, mora se prebaciti na “papirnati” način rada, odnosno printanje uputnica, recepta te doznaka. “To smanjuje našu dostupnost pacijentima koji nisu u mogućnosti doći do nas ili poslati nekog bližnjeg po tiskanice. Pacijenti negoduju jer su primorani doći kod nas po tiskanice, posebno stariji pacijenti i teže pokretni”, ističe.

‘Bit će problema s nalazima’

Za Telegram kaže i kako im u ovakvim situacijama nije dostupna niti provjera osnovnog i dopunskog osiguranja, a HZZO ih kontrolira i provjerava jesu li izvršili naplatu participacije kod pacijenata koji su je obvezni plaćati.

“Zbog pada CEZIH ne mogu raditi niti ljekarne, osim ako imaju isprintane recepte, kao niti laboratoriji osim ako nemaju isprintane uputnice. Bit će i problema s nalazima dok se ne riješi pad sustava”, kaže Došen-Mrak.

Stvorio se kaos u radu

Predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KoHOM) Nataša Ban Toskić za Telegram kaže kako se ispadi u radu CEZIH-a događaju stalno te da unose strahoviti kaos u svakodnevni rad liječnika.

“Pad sustava se najčešće događa iznenada i ne znamo koliko će dugo trajati, a cijeli sustav zdravstvene zaštite orijentiran je isključivo na informatički način poslovanja, sve se odvija kroz CEZIH”, govori Ban Toskić. “Jučer je sustav pao nenadano u 11 sati, ja sam baš radila u prijepodnevnoj smjeni.

Sve što smo radili iza 11 nije prošlo na CEZIH-u. Došli smo na posao danas i zatekla sam obavijest od HZZO-a da sustav neće raditi od petka 29. do ponedjeljka do 10 sati. Tijekom ponedjeljka mogući su nadalje povremeni prekidi. Ne znam kako će se situacija razvijati od ponedjeljka i tijekom današnjeg dana. Svi žele vjerovati da neće biti problema”, kaže Ban Toskić.

Višestruki problemi

Ističe i kako su pacijenti tijekom pandemije naviknuli da sa svojim liječnicima sve rješavaju alternativnim načinom komunikacije, no čim CEZIH padne, rad liječnika je, kaže, praktički blokiran.

“Primjerice, pacijent je naručio u 10 sati ujutro telefonom svoju kroničnu terapiju ili se nalazi na nekom šalteru u bolnici i želi se naručiti. Nazvao je telefonom i zaprimili smo narudžbu, rekli da ćemo mu poslati sve do kraja radnog vremena.

Sustav padne, a pacijent nije dobio ono što je naručio i što smo mu obećali poslati. Mi imamo obavezu o svom našem cjelokupnom radu poslati izvještaj do kraja mjeseca HZZO-u elektronski putem, jer se temeljem izvještaja nama isplaćuju sredstva za izvršenje rada. Danas je zadnji radni dan u mjesecu, CEZIH ne radi, pa je pitanje kako će se sve sada obračunati i hoće li biti posljedica”, kaže Toskić Ban.

‘Sve ponovno radi’

Smatra kako svi problemi proizlaze iz sustava te da se jednako tiču i pacijenata i medicinskog osoblja. “Voljela bih kada bi pacijenti shvatili da smo u tome zajedno, to je naš zajednički problem i nismo na suprotstavljenim stranama”, kazala je za Telegram.

Iako su iz HZZO-a danas objavili da je CEZIH ponovno u funkciji, no liječnici to demantiraju. “U četvrtak 28. rujna tijekom regularnih aktivnosti na konsolidaciji sustava CEZIH došlo je do problema u radu sustava uslijed čega određeni servisi poput e-uputnice, e-recepta nisu bili u funkciji. Odmah se pristupilo rješavanju problema, te ističemo kako su servisi e-uputnice i e-recepti od danas iza 12 sati ponovno u funkciji. U najskorijem roku očekuje se potpuna normalizacija i neometano korištenje svih funkcionalnosti”, poručuju iz HZZO-a, iako situacija na terenu pokazuje da još uvijek postoje poteškoće u radu sustava.

Sustav padne svako malo

Ovo nije prvi put da CEZIH ne radi, s obzirom na to da sustav pada periodično svakih nekoliko mjeseci. U srpnju ove godine nije radio gotovo tjedan dana, a iz HZZO-a su tada rekli da je do pada sustava došlo nakon nadogradnje programa, tvrdeći da samo neki korisnici imaju problema sa sustavom.

“Pojedini zdravstveni djelatnici imali su od četvrtka 13. srpnja poteškoće pri sigurnosnom spajanju na sustav CEZIH, nakon sigurnosne nadogradnje programa za zaštićeno spajanje na pristupni sustav vanjskih korisnika CEZIH-a (Centralni zdravstveni informacijski sustav). Redovnim apliciranjem posljednje verzije CISCO AnyConnecta Secure Clienta nastali su navedeni problemi”, priopćili su tada iz HZZO-a.

Isti sustav pao je i u studenome, kolovozu te ožujku prošle godine, kada su iz HZZO-a u sva tri navrata naveli kako je došlo do “otežanog rada CEZIH-a” i da “je dio korisnika imao problema pri radu”. Nakon pada CEZIH-a u ožujku prošle godine, liječnici primarne zdravstvene zaštite bili su upućeni na printanje uputnica i recepta, taktiku koju su morali koristiti posljednja dva dana.