8 nevjerojatnih otkrića u Appleovim rezultatima koja bi mogla promijeniti filozofiju tehnološke industrije

Apple je dokazao da su sva uvriježena mišljenja bila pogrešna

Iako su analitičari najavljivali spektakularne rezultate Applea u njihovu izvještaju za drugo tromjesječje američke poslovne godine, kompanija je u većini elemenata nadmašila očekivanja. Velika potražnja za iPhoneom povećala je prihode 33 posto, čisti prihod bi je 13,57 milijardi dolara, 3,3 milijarde veći nego lani. Zarada po dionici izrazito je rasla sa 1,66 na 2,23 dolara jer je Apple otkupljivao dionice pa ih je ostalo manje, ukupni prihodi skočili su 27 posto na 58,01 milijardu dolara. Vrijednost dionica nakon objave rezultata narasla je 1,3 posto na 134.40 dolara.

Opće je mišljenje da bi Apple još trebao rasti nakon sporijeg razdoblja krajem 2013. i počerkom 2014. i nitko nije očekivao strelovit rast kao u prosincu, kad su prijavil 75 milijardi dolara prometa. Prognoziralo se da će u ovom kvartalu imati 56 milijardi dolara prihoda što bi bio rast od 23 posto. Ali 10 posto veći rast od očekivanja nije bio jedina činjenica koja je zapanjila Wall Street, u već drugom čudovišnom poslovnom izvještaju zaredom.

1. Apple je skupljim proizvodom preoteo kupce

Appleov trend rijetko je viđen u ijednoj industriji, kamoli u brutalnoj konkurenciji potrošačke elektronike, piše Wall Street Journal. Istovremeno su povećali cijene i udjel na tržištu. Zahvaljujući većem formatu telefona iPhone 6 i iPhone 6 Plus, prodali su 40 posto više na godišnjoj razini, 61,2 milijuna komada. Veći dio prodaje nosila su nova tržišta. U Kini im je prodaja skočila 72 posto. Prosječna prodajna cijena iPhonea bila je 659 dolara, 60 dolara suplja nego godinu ranije.

Apple tvrdi da novi iPhonei odvlače kupce konkurentima. “Vidimo da veći broj kupaca prelazi na iPhone nego u ranijim njegovim ciklusima” rekao je direktor Tim Cook u jednom intervjuu. Podsjetimo, 2013. kad se rast prodaje iPhonea počeo usporavati, tvrdilo se da će ga Apple spasiti samo ako proizvede jeftinije verzije.

2. iPhone u 6 mjeseci zaradio godišnji prihod Nikea

U šest mjeseci od lasniranja iPhonea 6 prihodi Applea narasli su više od 29 milijardi dolara u odnosu na prošlu godinu. To je otprilike cijeli godišnji prihod Nikea u 2014. Apple kaže da im je profitna marža, važno mjerilo profitabilnosti koje pokazuje koliko novca ostane kad se odbiju troškovi proizvodnje, iznosila 40,8 posto. Očekivalo se da će biti najviše 39,5 posto.

3. Više casha nego što vrijedi većina S&P 500 tvrtki

Zbog velikog rasta zarade Apple je povećao rezervu casha sa 178 milijardi koliko su imali u prosincu na 193,5 miljarde dolara. To je više od tržišne vrijednosti svih kompanija iz indeksa S&P 500 osim najjačih 15.

4. Dioničari će dobiti 200 milijardi dolara

Apple je tek 2012. počeo vraćati profit dioničarima i tvrde da su dosad vratili 112 milijardi dolara. Kako su obećali, u ovom su izvještaju objavili da mijenjaju plan isplate dividendi. Ukupno će dioničarima vratiti 200 milijardi dolara a ne 130 milijard kako je najavljeno i neće produljivati rok. Dividenda stiže do kraja 2015. Plan otkupa dionica povećali su za 50 milijardi dolara na 140 milijardi dolara. Ukupno, Apple će dioničarima i iduće dvije godine isplatiti 88 milijardi dolara više

5. Nema srednje klase do kineske srednje klase

Najveći dio rasta Appleovih prihoda temelji se na prodaji u Kini, Hong Kongu i Tajvanu. To je tržište preteklo europsko i sada je najveće Appleovo tržište. Prihodi su tamo skočili 71 posto u jednom kvartalu, vrhunac je bila prodaja za kinesku novu godinu. Apple je doživio veliki debakl u Kini kad je tamo lansirao iPhone 5C misleći da kineskim kupcima treba jeftinij iPhone.

Oni su ga prezreli i Appleu poručili da su kineski mobiteli puno jeftiniji i efikasniji od Appleovih a ako želi prodavati u Kini, mora im dati premium proizvod. Dobili su ga s iPhoneom6 a najskuplja zlatna Edition linija Apple Watcha tamo je prvog dana prodaje razgrabljena za sat vremena iako cijena počinje s 11.000 dolara. “U Kini više ljudi postaje srednja klasa nego što smo mogli zamisliti, Veličina tog tržišta i ljubav prema pametnim telefonima, posebno iPhoneu, nevjerojatna je. ” izjavio je Tim Cook.

6. iPad i dalje umire, prodaja pala 23 posto

Jak dolar zbrisao je 6 posto s Appleovih prihoda a u idućem tromjesečju očekuju da će učinak tečaja smanjiti prihode za 8 posto. Drugi zabrinjavajući znak je iPad, čija se prodaja jednostavno ne može oporaviti pored pametnih telefona s velikim zaslonima i sve lakših laptopa. Prodaja iPada u drugom kvartalu pala je 23 posto a financijski direktor kaže da pada svugdje osim u Japanu i Kini.

7. Macovi uzimaju tržište konkurenciji

Appleova linija Mac kompjutora uzima udjel konkurenciji, prodaja je u drugom kvartalu rasla 10 posto u odnosu na lanjsku godinu a tržište PC-ja padalo je 7 posto. Novi MacBook dobio je dosta loših kritika ali stariji modeli pokazuju da je za Appleove proizvode visoka cijena postala norma koju kupci prihvaćaju i više ne ograničava prodaju.

8. Apple Watch će nositi najmanju profitnu maržu

Svoj prvi novi proizvod u 5 godina Apple je uz dosta problema počeo isporučivati u petak. Apple Watch dostupan je trenutno u sao 10 zemalja i barem do lipnja se neće moći kupovati u trgovinama već samo preko interneta. Navodno je isporučeno svega 20 posto pametnih satova i Apple razmišlja o ukidanju nove metode prodaje kojom su htjeli izbjeći gužve u trgovinama.

Nije se očekivalo da će Apple spominjati prodaju i utjecaj Watcha na buduće rezultate jer su najavili kako je još rano i da misle da bi time konkurenciji odali dragocjene informacije. Financijski direktor Maestri samo je rekao da će Watch nositi manju profitnu maržu od ostalih proizvoda.