Danas je dan D za Yahoo, posljednji dan za dostavu ponuda za akviziciju. Ovo je pet najvažnijih stvari o tome

Interes je izrazilo četrdesetak firmi, no većina je odustala

FOTO: AFP

Posljednji je dan za dostavu preliminarnih ponuda za kupnju internetskog biznisa posrnulog internetskog diva Yahooa, a ovdje smo izdvojili pet stvari koje trebate znati o tome.

1. Problemi su počeli pucanjem dot.com balona

U razdoblju između 1995. do 2000. godine, Yahoo je izrastao u najveću internetsku stranicu na webu s 40 milijuna mjesečno aktivnih korisnika. U 2000. godini njegova je vrijednost dosegla vrhunac s tržišnom kapitalizacijom od 140 milijardi dolara. No, nakon toga Yahoo je pucanjem dot.com balona ušao u silaznu putanju od koje se nikad nije oporavio, a primat su preuzeli Google a zatim i Facebook.

Uprava je godinama pokušavala pronaći način da vrati Yahoou stari sjaj. Imenovanje Marisse Mayer na mjesto izvršne direktorice u internetskom divu Yahoo 2012. godine dočekano je s oduševljenjem dioničara, a od Mayer se očekivalo da će preokrenuti trend nizanja loših poslovnih rezultata i vratiti kompaniju u tračnice. Međutim, to se nije dogodilo.

2. Loše vodstvo Marisse Mayer

U protekle četiri godine njezino vodstvo obilježilo je niz agresivnih i prilično promašenih akvizicija, poput 1,1 milijardi dolara vrijedno preuzimanje društvene platforme za mikrobloging Tumblr, čija je tržišna vrijednost pala za 230 milijuna dolara.

Mayer je kritizirana zbog mnogih odluka poput primjerice zabrane rada od kuće, za njezina mandata izgubili su 1,4 posto globalnog tržišnog udjela, a cijena dionice u 2015. godini pala za više od 30 posto, uz odljev brojnih top menadžera.

3. Tko je odustao, a to je još uvijek u igri

Pod pritiskom investitora aktivista predvođenih hedge fondom Starboard Value krajem prošle godine najavljena je prodaja internetskog biznisa kompanije, a interes je iskazalo oko četrdesetak firmi, među kojima su telekomi, medijske kuće i privatni investicijski fondovi.

Pričalo se da su za preuzimanje zainteresirani japanski SoftBank, kompanija News Corp. medijskog mogula Ruperta Murdocha i telekomunikacijska kompanija Verizon, koja je i dalje najozbiljniji kandidat.

Privatni investicijski fondovi

Odustali su izdavač Time Inc, Googleova holding kompanija Alphabet, multimedijska kuća Comcast, telekomunikacijska kompanija AT&T i medijska i internetska tvrtka IAC/InterActive Corp.

U igri su još investicijski fondovi Bain Capital, TPG i Advent International, među zainteresiranima spominje se i KKR & Co. Kako piše WSJ, interes je izrazio i Daily Mail koji je i dalje u pregovorima s fondovima za financiranje akvizicije.

4. Verizon je naizgledniji kandidat

Najizgledniji kandidat za preuzimanje je telekomunikacijski div Verizon Communications, koji s tržišnom vrijednosti od oko 210 milijardi dolara i 4,5 milijardi dolara gotovine imaju dovoljno sredstava za kupnju Yahoovog internetskog biznisa. Verizon je prošle godine preuzeo AOL za 4,4 milijarde dolara, a preuzimanje Yahooa trebalo bi pridonijeti razvoju njihovog bizinsa s digitalnim medijima.

Verizon se nada da će video servisi i online oglašavanje biti pokretač rasta. Plan je da kombiniranjem korisničkih podataka s pametnih telefona s oglašivačkim inventarom AOL-a i potencijalno Yahooa stvore online platformu za oglašavanje koja će biti dostojna konkurencija Facebooku i Googleu.

“Verizon želi pivotirati svoj biznis s analognog na digitalni”, Craig Moffett, viši analitičar za MoffettNathanson, analitičku kuću specijaliziranu za telekome. “Verizon vjeruje da bi Yahoo/AOL kombinacija poslužila kao digitalna oglašivačka platforma za realizaciju strategije s naglašenom i redefiniranom ulogom video sadržaja”.

5. Koliko vrijedi Yahoo?

Internetski biznis Yahooa mogao bi u nadmetanju privući negdje između četiri i osam milijardi dolara, no analitičari imaju priličnih problema s procjenjivanjem vrijednosti Yahooa, koji su komentirali da je prema materijalima koje je za potencijalne kupce pripremila uprava vrlo teško procijeniti koji segmenti poslovanja donose novac, a koji ne.

Pema istim materijalima (prenio ih je Re/Code), a koje je prenio Re/Code, Yahoo ove godine očekuje pad prihoda za gotovo 15 posto na 3,5 milijarde dolara i 20 posto manju zaradu prije amortizacije, poreza i kamata oko 750 milijuna dolara, a do kraja godine planiraju smanjivanje broj zaposlenih s 10.500 na oko 9000 ljudi.