Croatia Airlines tvrdi da posluje dobro i traži strateškog partnera koji bi uložio 30 milijuna eura

Vanjski suradnik IFC se obvezao pronaći strateškog CA u roku godine dana

11.03.2015., Velika Gorica -   Zracna luka Zagreb, Tehnicki hangar Croatia Airlinesa, prezentacija novog hangara Croatia Airlinesa koju je odrzo direktor Croatia Airlinesa Kresimir Kucko.
Photo: Goran Jakus/PIXSELL.
FOTO: PIXSELL/PIXSELL

Croatia Airlines (CA) ove godine završava restrukturiranje i spreman je za ulazak strateškog partnera koji bi dokapitalizacijom ubrzao razvoj nacionalne zrakoplovne kompanije, rekao je predsjednik Uprave CA Krešimir Kučko.

Ulaskom strateškog partnera država ne bi dobila znatniji novčani iznos, ali bi se omogućio Croatia Airlinesu brži razvoj, rekao je Kučko u Splitu gdje je predstavio rezultate restrukturiranja i planove za budućnost Croatia Airlinesa. Istaknuo je da bi kompanija i bez dokapitalizacije mogla održivo poslovati, ali vjeruje da bi ulaganje od 30 do 50 milijuna eura bilo dovoljno za ispunjenje planova bržeg razvoja.

CA zadnje dvije godine posluje s dobiti

Kučko naglašava da strateški partner domaćoj aviokompaniji ne mora nužno biti neka druga aviokompanija, nego primjerice ulagački fond koji bi u kompaniju ubrizgao potreban kapital. Smatra da su raniji pokušaji pronalaska privatnog partnera vjerojatno bili neuspješni jer su bili prerano poduzeti, ali da je situacija sada posve drugačija jer je kompanija financijski sređena.

Nacionalna kompanija je prvi nakon 2007. ostvarila neto dobit u zadnje dvije godine. “Na razini kompanije osigurali smo clean start, nemamo gubitaka niti većih dugovanja i poslujemo profitabilno, a obveze podmirujemo iz tekućeg poslovanja”, istaknuo je Kučko.

Pronalazak strateškog partnera

Za vanjskog suradnika, koji će im pomoći u pronalaženju strateškog partnera, odabrali su International Finance Corporation (IFC) koji se obvezao da će Croatia Airlinesu pronaći strateškog partnera unutar jedne godine. IFC ima snažnu prisutnost na Bliskom istoku i u Kini gdje se nadaju pronači ulagača za CA, a aktivno sudjeluju i u izgradnji novog putničkog terminala na Plesu u koji su uložili 19 milijuna eura. Pored toga imaju i 18 posto udjela u konzorciju Zagreb Airport International Company (ZAIC), koji je dobio posao igradnje novog terminala i koncesiju za Zračnu luku Zagreb.

Nabavka novog zrakoplova

Govoreći o planovima CA Kučko je rekao da se do kraja godine planira završetak restrukturiranja. Najavio je i nabavku zrakoplova s oko 100 sjedala, kojima bi se popunila praznina između Croatijinih Dashova sa 76 i Airbusa sa 144 sjedala, pri čemu je najizglednija nabavka zrakoplova Embraer. CA razmatra i mogućnost otvaranja baza izvan Zagreba, a kao prva opcija spominje Sarajevo.

Osim toga želja je proširiti letove na nove destinacije. “U početku bi se fokusirali na istočnoeuropske zemlje članice EU, a kasnije bi se širili i izvan granica EU”, kaže Kučko i dodaje da je krajnji cilj kompanije letiti preko Atlantskog oceana. “Nemojmo zaboraviti značajnu potražnju za letovima između Sjeverne Amerike i Hrvatske. No, da bi tako nešto ostvarili prvo moramo značajno razviti regionalnu mrežu”, kaže Kučko.

Kompanija se tijekom sezone za putnike bori s jakom stranom konkurencijom s više od 40 redovnih te 50 čarter i low-cost kompanija. No, Kučko očekuje da će i u takvoj konkurenciji ostvariti dobit kojom nadoknađuju uobičajeno slabije zimske rezultate.

Problemi regionalne konkurencije

Regionalna konkurencija mahom ima slične kao CA, odnosno traže ili su već pronašli strateške partnere.

Slovenski nacionalni prijevoznik Adria Airways zadnjih godina posluje s gubitkom, ne uspijevajući naći potrebnog strateškog partnera na kojega bi oslonila svoje poslovanje, a od lani je uvrštena na listu 15 poduzeća i banaka u državnom vlasništvu koji su namijenjeni prodaji. Početak postupka privatizacije tvrtke nedavno je ponovno odgođen na početak iduće godine.

Bosanskohercegovački avioprijevoznik BH Airlines je nedavno zbog financijske krize otkazao letove. Amir Jažić, direktor BH Airlinesa, nedavno je izjavio da je ta kompanija pred gašenjem, jer je blokirana od prosinca prošle godine zbog velikih dugova Hypo leasingu i aerodromu Sarajevo, tako da se plaće ne isplaćuju, a dugovi vjerovnicima ukupno su dosegnuli 26 milijuna KM.

Vlada Crne Gore je lani pokušakala privatizirati nacionalnog avioprijevoznika Montenegro Airlines, ali nije bilo zainteresiranih kupaca. Kompanija je u velikim dugovima, a 2013. je završila s minusom od 41,8 milijuna eura. Najveći problem navedenih kompanija jest da se nitko ne želi upustiti u kupnju kompanija opterećenih dugovima i gubicima, ali i činjenica da se države ne žele odreći većinskog vlasništva u kompanijama koje smatraju državnim interesom.

Uspješan primjer Air Serbie

Zasad jedini uspješan primjer pronalaska strateškog partnera je Air Serbia, odnosno bivši JAT, koji je krajem godine ušao na hrvatsko tržište uvođenjem leta između Zagreba i Beograda. Eithad Airways je u listopadu 2013. ušao u bivši JAT kao strateški partner s 49 posto udjela, dok je preostalih 51 posto ostalo u rukama Vlade Republike Srbije.