Google je upravo sklopio povijesno primirje s europskim novinskim izdavačima. Ovo je 6 ključnih razloga

Google će s izdavačima razvijati nove medije i uložiti 150 milijuna eura u inovacije

speaks at a news conference at the Google offices in New York, Monday, May 21, 2012. Google’s New York City headquarters is set to become the temporary home of the city’s new applied sciences campus.(AP Photo/Seth Wenig)
FOTO: AP/AFP

Malo je reći da novinski izdavači nikad nisu voljeli Google, uglavnom ga nisu podnosili i od milja su ga zvali platformom za krađu sadržaja. Nakon višegodišnjeg ratovanja to bi se ipak moglo promijeniti. Google pokrenuo novi projekt nazvan Digital News Initiative u sklopu kojega s vodećim europskim izdavačima želi dogovoriti nova pravila igre i promijeniti način na koji konzumiramo medije na internetu. Dosta veliku ulogu u tome posredno je odigrala povjerenica Europske komisije za zaštitu tržišnog natjecanja Margrethe Vestager kad je protiv Googlea podigla tužbu za zloporabu monopolističkog položaja u EU. Googleova ponuda za dogovor s izdavačima dio je njihovih pokušaja da si poboljšaju poziciju u EU.

Google otvara fond od 150 milijuna eura za medije

Google najavljuje da će u iduće tri godine uložiti 150 milijuna eura u “inovacije u digitalnom novinarstvu u medijskoj industriji Europe”. Definicija ulaganja je dosta općenita, čini se da za novac može konkurirati svatko tko objavljuje vijesti u Europi ali očekuje se da će je precizirati do kraja godine.

Udružuju se s nekoliko najjačih europskih novina

Googleov direktor za strateška partnerstva Carlo D’Asaro Biondo na konferenciji o medijima koju je Financial Times organizirao u Londonu predstavio je Digital News inicijativu i njezine ključne igrače: sam Financial Times, zatim Guardian, španjolski El Pais, francuski Les Echos te njemački Die Zeit i Frankfurter Allgemeine Zeitung. Oni čine radnu skupinu za pregovore na tri područja: novih poslovnih modela, novih znanja i istraživanja te inovacija.

Europski izdavači zajedno će pokušati odgovoriti kako kako bi se mediji na internetu trebali razvijati prema većim prihodima, većoj čitanosti na mreži i većem angažmanu publike.

Novi programi obrazovanja u redakcijama

Googleov tim “New Lab” mora osmisliti novi kurikulum za obrazovanje novinara i drugih profesionalaca u redakcijama. U razvoju će među ostalima surađivati s Europskim centrom za novinarstvo, Globalnom mrežom urednika i Međunarodnim udruženjem informativnih medija. U partnerstvu s Reutersovim institutom u Oxfordu počeli su sklapati “najdublju i najobuhvatniju sliku evolucije konzumiranja informativnog sadržaja u Europi.”

Google (nevoljko) priznaje da nije bio fer

Govoreći o “radikalnim” promjenama u medijskoj industriji, D’Asaro Biondo primijetio je da su svi dosad imali dobre namjere ali su napraivli greške u koracima. “Uvjeren sam da je Google medijima uvijek htio biti prijatelj i partner, ali prihvaćam i da smo griješili” rekao je “Mi smo ipak jedna tinejdžerska tech kompanija.” Bilo je u njegovu nastupu još zanimlivjih izjava. Poput one da je Google “često bio pogrešno shvaćen” ili “krivo obrađen u medijima”.

Europski izdavači prvi su popustili

Ovdje valja podsjetiti da je kompanija godinama ratovala s velikim europskim izdvačima jer je na Google Newsu uz njihove linkove objavljivala isječke članaka, što su izdavači smatrali krađom sadržaja radi obogaćivanja Googleove ponude.

Kako se Google u tom sporu postavio dosta agresivno, uklonio je isječke, ali je to utjecalo i na poziciju linkova na novinske portale u rezultatima pretraživanja, u studenom je prvi popustio njemački Axel Springer a za njim i ostali izdavači.

Google je još uvijek presudan za promet portala

Danas je u Google Newsu oko 65.000 izdavača, rijetko koji koristi pravo da ne bude tamo i riskira pad čitanosti. Zbog slične prakse korištenja sadržaja Expedie i Tripadvisora, Google je bio pod istragom u Americi i odnedavno u EU.

Google je i dalje ključan za promet medijskih portala i obje strane shvatile su da suradnja nudi veću mogućnost kontrole. Prave posljedice nove politike, ipak, nećemo vidjeti još nekoliko godina.