Google je upravo sklopio povijesno primirje s europskim novinskim izdavačima. Ovo je 6 ključnih razloga
Google će s izdavačima razvijati nove medije i uložiti 150 milijuna eura u inovacije
Malo je reći da novinski izdavači nikad nisu voljeli Google, uglavnom ga nisu podnosili i od milja su ga zvali platformom za krađu sadržaja. Nakon višegodišnjeg ratovanja to bi se ipak moglo promijeniti. Google pokrenuo novi projekt nazvan Digital News Initiative u sklopu kojega s vodećim europskim izdavačima želi dogovoriti nova pravila igre i promijeniti način na koji konzumiramo medije na internetu. Dosta veliku ulogu u tome posredno je odigrala povjerenica Europske komisije za zaštitu tržišnog natjecanja Margrethe Vestager kad je protiv Googlea podigla tužbu za zloporabu monopolističkog položaja u EU. Googleova ponuda za dogovor s izdavačima dio je njihovih pokušaja da si poboljšaju poziciju u EU.
Google otvara fond od 150 milijuna eura za medije
Google najavljuje da će u iduće tri godine uložiti 150 milijuna eura u “inovacije u digitalnom novinarstvu u medijskoj industriji Europe”. Definicija ulaganja je dosta općenita, čini se da za novac može konkurirati svatko tko objavljuje vijesti u Europi ali očekuje se da će je precizirati do kraja godine.
Udružuju se s nekoliko najjačih europskih novina
Googleov direktor za strateška partnerstva Carlo D’Asaro Biondo na konferenciji o medijima koju je Financial Times organizirao u Londonu predstavio je Digital News inicijativu i njezine ključne igrače: sam Financial Times, zatim Guardian, španjolski El Pais, francuski Les Echos te njemački Die Zeit i Frankfurter Allgemeine Zeitung. Oni čine radnu skupinu za pregovore na tri područja: novih poslovnih modela, novih znanja i istraživanja te inovacija.
Europski izdavači zajedno će pokušati odgovoriti kako kako bi se mediji na internetu trebali razvijati prema većim prihodima, većoj čitanosti na mreži i većem angažmanu publike.
Novi programi obrazovanja u redakcijama
Googleov tim “New Lab” mora osmisliti novi kurikulum za obrazovanje novinara i drugih profesionalaca u redakcijama. U razvoju će među ostalima surađivati s Europskim centrom za novinarstvo, Globalnom mrežom urednika i Međunarodnim udruženjem informativnih medija. U partnerstvu s Reutersovim institutom u Oxfordu počeli su sklapati “najdublju i najobuhvatniju sliku evolucije konzumiranja informativnog sadržaja u Europi.”
Google (nevoljko) priznaje da nije bio fer
Govoreći o “radikalnim” promjenama u medijskoj industriji, D’Asaro Biondo primijetio je da su svi dosad imali dobre namjere ali su napraivli greške u koracima. “Uvjeren sam da je Google medijima uvijek htio biti prijatelj i partner, ali prihvaćam i da smo griješili” rekao je “Mi smo ipak jedna tinejdžerska tech kompanija.” Bilo je u njegovu nastupu još zanimlivjih izjava. Poput one da je Google “često bio pogrešno shvaćen” ili “krivo obrađen u medijima”.
Europski izdavači prvi su popustili
Ovdje valja podsjetiti da je kompanija godinama ratovala s velikim europskim izdvačima jer je na Google Newsu uz njihove linkove objavljivala isječke članaka, što su izdavači smatrali krađom sadržaja radi obogaćivanja Googleove ponude.
Kako se Google u tom sporu postavio dosta agresivno, uklonio je isječke, ali je to utjecalo i na poziciju linkova na novinske portale u rezultatima pretraživanja, u studenom je prvi popustio njemački Axel Springer a za njim i ostali izdavači.
Google je još uvijek presudan za promet portala
Danas je u Google Newsu oko 65.000 izdavača, rijetko koji koristi pravo da ne bude tamo i riskira pad čitanosti. Zbog slične prakse korištenja sadržaja Expedie i Tripadvisora, Google je bio pod istragom u Americi i odnedavno u EU.
Google je i dalje ključan za promet medijskih portala i obje strane shvatile su da suradnja nudi veću mogućnost kontrole. Prave posljedice nove politike, ipak, nećemo vidjeti još nekoliko godina.